Etyka w biznesie
Zaorski-Sikora Łukasz
Rok wydania: 2007 stron: 96
___________OPIS__________
Refleksja etyczna dotycząca biznesu jawi się jako szczególnie ważna dzisiaj, kiedy wraz z nasilającą się globalizacją przedsiębiorstwa przestają działać w ramach ograniczonej przestrzeni etyczno-prawno-politycznej, jaką jest państwo. Menedżerowie w takiej sytuacji ponoszą odpowiedzialność nie tylko za (i wobec) swoich pracowników, muszą ponadto dbać o pieniądze inwestorów, nie narażać klientów i konsumentów na szkody, a nawet troszczyć się o środowisko przyrodnicze. Co ważne, możemy dzisiaj również znaleźć wytłumaczenie dla kierowania się zasadami moralnymi w biznesie, które jak najbardziej daje się pogodzić z „interesem własnym” poszczególnych firm. Wszak uczciwość i odpowiedzialność budzą zaufanie i stają się warunkiem utrzymania na rynku.
___________SPIS TREŚCI__________
Etyka a etyka zawodowa i etyka biznesu..........7
Wstęp.........................7 1. Co to jest moralność?.....................11 2. Sprawiedliwość......................14 3. Równość........................18 4. Prawa człowieka......................21 5. Czy kapitalizm może być sprawiedliwy?................25 Bibliografia........................30 Bibliografia stron www.................... .34 Zagadnienia do dyskusji.....................37 Zadanie.........................37
Odpowiedzialność...............39
Wstęp.........................39 1. Moralność społeczna.....................40 2. Odpowiedzialność zbiorowa....................43 3. Samorealizacja.......................46 4. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa...............49 5. Etyczny audyt.......................53 Bibliografia........................56 Bibliografia stron www.....................57 Zagadnienia do dyskusji.....................57 Zadania.........................57
Problemy ponowoczesności.............59
Wstęp.........................59 1. Moralność bez kodeksu.....................60 2. „Zielony biznes"......................63 3. „Szklany sufit" - perspektywa feministyczna................69 4. Etyka reklamy.......................73 5. Umiędzynarodowienie biznesu...................75 6. Konsumpcja.......................78
Bibliografia........................81 Zagadnienia do dyskusji.....................84 Zadania.........................84 Podsumowanie................85 Słownik..................87 Aneks..................91
|