Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ETNOGRAFIA MUZYCZNA - METODOLOGIA I METODYKA 1988

24-01-2012, 5:46
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2041557099
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 16-01-2012 19:39:04
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
ETNOGRAFIA MUZYCZNA

METODOLOGIA I METODYKA



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)

AUTOR -
ANNA CZEKANOWSKA

WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - POMORZE, BYDGOSZCZ 1988
WYDANIE - 1
NAKŁAD - 1700 + 300 EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, PLAMA NA KILKU PIERWSZYCH KARTACH) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 208
WYMIARY - 20,5 x 14,5 x 1 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,255 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ, DOTYCZY TO JEDNAK TYLKO KSIĄŻEK WYDANYCH PO 1950 ROKU. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD, HOWEVER THIS APPLIES ONLY FOR BOOKS PUBLISHED AFTER 1950 (POLISH LAW REGULATIONS). The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS

Projekt okładki i strony tytułowej MARIA PODGORSKA-RITTER
Redaktor GRAŻYNA KRYSPIN
Redaktor techniczny RYSZARD SZMITKOWSKI

Od autora

Kilkanaście lat, które dzieli drugie wydanie tej książki od pierwszego, czyli symbolicznych lat trzynaście 1971—1984, to okres przełomu metodologicznego w nauce, a jednocześnie łata trudne i bogate w wydarzenia w historii naszego wieku. W zaistniałej sytuacji można więc postawić pytanie czy tradycyjny warsztat etnografii muzycznej, którego niniejszy podręcznik jest prezentacją jest jeszcze dziś aktualny? Na pytanie to staram się odpowiedzieć w przedstawionym wykładzie i dowieść, iż zasadnicze zręby rozumowania i podstawowe pojęcia odnośnie formułowania przedmiotu celu i metody badań pozostają niezmienione, jakkolwiek wiele z nich wymaga uściślenia.
Przedstawiony wykład jest demonstracją założeń charakterystycznych dla podstaw dyscypliny uniwersyteckiej, to jest etnografii muzycznej w rozumieniu przyjętym przez autora książki. Zdajemy sobie w pełni sprawę, iż mogą istnieć inne postawy i inne propozycje, jakkolwiek o ile mi wiadomo, nie zostały one przez innych autorów do tej pory wyegzemplifikowane w sposób tak szczegółowy.
Książka ta jest z założenia podręcznikiem akademickim przygotowującym studenta muzykologii i etnografii do przyszłych badań i działalności dydaktycznej z tego zakresu. Mamy nadzieję jednak, że przedstawione w niej myśli oraz zasób informacji przyczynią się nie tylko do lepszego poznania naszej dyscypliny i stanu badań z tego zakresu w nauce światowej, ale również oddziałają inspirująco na przedstawicieli innych dyscyplin.




Anna Czekanowska Warszawa, 5 stycznia 1984 r.




SPIS TREŚCI

Od autora............... . 5
Część I. Metodologia
Rozdział I. Założenia ogólne etnografii muzycznej..... 9
Przedmiot i zakres badań........... 9
Nazwa dyscypliny............. 9
Przedmiot badań............. 10
Cel badań................ 14
Punkty węzłowe dyskusji metodologicznej w etnologii (kierunek ewolucjonistyczny, historyczny, funkcjonalny, psychologiczny, strukturalny)............ 14
Metoda badań............... 25
Metody etnologiczne i antropologiczne w etnografii muzycznej czy etnomuzykologii (metoda analityczno-porównawczą, geograficzna, funkcjonalna, strukturalna)....... 25
Metody i postępowania przyjęte z innych dyscyplin (metody socjologiczne, psychologiczne, historyczne; postępowania kartograficzne, statystyczne)........... 28
Zadania etnografii muzycznej.......... 31
Rozdział II. Z historii wykształcenia się etnografii muzycznej
i etnomuzykologii jako samodzielnej dyscypliny naukowej ... 35
Początki etnografii muzycznej jako psychologii dźwięku ... 35
Etnografia muzyczna jako muzykologia porównawcza .... 36 Kontynuacja tradycji muzykologii porównawczej — etnomuzy-
kologia ................ 39
Znaczenie innych środków........... 40
Znaczenie europejskich szkół folklorystyki muzycznej ... 43
Osiągnięcia i stan współczesnej muzykologii...... 46
Rozdział III. Wiodące zagadnienia warsztatu naukowego ... 51
Wybór tematu............... 51
Zakres tematu............... 51
Gromadzenie materiału ... ......... 52
Zbieractwo terenowe............. 53
Krytyka źródła.............. 54
Selekcja materiału............. 55
Ostateczne sprecyzowanie tematu......... 55
Interpretacja — synteza............ 57
Część II. Metodyka
Rozdział I. Przygotowanie materiału do opracowania. Opis materiału................. 65
Transkrypcja muzyczna............ 65
Tradycyjna metoda zapisu........... 65
Ustalenie jednostki tempa........... 65
Ustalenie jednostki metrycznej......... 67
Ortografia zapisu melodycznego......... 68
Fiksacja wysokości dźwięku.......... 70
Konwencje zapisu wielogłosu.......... 70
Transkrypcja komentowana.......... 72
Zapis elektroakustyczny. Wykorzystanie pomiarów .... 75
Klasyfikacja i typologia utworów muzycznych..... 81
Metoda leksykograficzna........... 84
Metoda gramatyczna............ 85
Zasada stopniowych przybliżeń......... 85
System znakowania i symboli.......... 86
Zmechanizowany system na podstawie analizy-kompleksowej 88
Metoda taksonomiczna............ 89
Oznaczenie materiału — wybór cech........ 90
Ustalanie rozmiaru różnic — pomiar obiektów..... 91
Wykorzystanie obliczonych różnic.......... 91
Odczytanie i interpretacja projekcji dendrytu..... 94
Rodzaje otrzymanych wniosków......... 96
Podstawowe założenia matematyczne dendrytu..... 96
Największe trudności metodyczne, badania kontrolne ... 96
Opis materiału.............. 98
Kategorie opisowe............. 99
Tonalność............... 99
Metrorytmika.............. 114
Rodzaje jednostek czasowych.......... 115
Rodzaje członów rytmicznych a zasady ich konstrukcji . . 115
Rodzaje przebiegów rytmicznych......... 118
Próby klasyfikacji metrorytmicznej........ 122
Architektonika.............. 133
Rodzaje przebiegu formy........... 133
Rodzaje konstrukcji formalnych......... 134
Rodzaje spójni strukturalnych.......... 136
Rodzaje proporcji układu formy......... 140
Wykonawstwo.............. 152
Rodzaje aparatu wykonawczego......... 153
Maniery wykonawcze............ 171
Standaryzowany opis utworu muzycznego...... 177
Rozdział II. Perspektywy rozwojowe etnografii muzycznej. . 187
Aspekty teoretyczne współczesnych badań...... 187
Perspektywy rozwoju przyszłych badań a aktualna sytuacja
w dyscyplinie.............. 191
Bibliografia................ 197
Indeks nazwisk................ 199
Indeks rzeczowy............... 201
Spis przykładów nutowych............ 204
Spis wykresów............... 206




Bibliografia

1. B. Amanow Muzyka na dombrę. „Muzyka" 1986, nr 2 s. 3—16.
2. Analyse und Klassifikation von Volksmelodien. Red. D. Stockmann, J. Stęszewski. Kraków 1972.
3. B. Bartok Das Ungarische Volkslied. Berlin 1925.
4. B. Bartok, A. Lord Serbo-Croatian Folk Songs. New York 1951.
5. A. i J. Becker A Musical Icon: Power and Meaning in Javanesse " Camelan Musie. W: The Sign in Musie and Literaturę. Austin 1981, " s. 203—215.
6. L. Bielawski Muzyka jako system fonologiczny. „Res Facta" 1969, z. 3, s. 166—171.
7. L. Bielawski Rytmika polskich pieśni ludowych. Kraków 1970.
8. F. Bose Musikalische V6lkerkunde. Freiburg Br. 1953.
9. A. Chyfoiński O zbieraniu i porządkowaniu melodii polskich ludowych. W: O polskiej muzyce ludowej. Wyd. L. Bielawski, Kraków 1961.
10. A. Czekanowska Zastosowanie polskich metod statystycznych do klasyfikacji melodii ludowych. „Muzyka" 1969 nr 1, s. 3—18.
11. A. Czekanowska Ludowe melodie wąskiego zakresu w krajach słowiańskich. Kraków 1972.
12. A. Elschekowa Methods oj Classification of Folk Tunes. „Journal of International Folk Musie Council" T. 18, 1966, s. 56—76.
13. O. Elschek Hudobnovedna systematika a etnoorganologia. „Musicolo-]gica Slovaca" 1969 nr 1, s. 5—41.
14. Z. Estreicher Une methode de transcription exacte de la musiąue exotique. Neuchatel 1957.
15. Z. Estreicher Le Rythme des peuls Bororo. Liege 1964.
16. S. Feld Flow like a Waterfall: Aspects of Kaluli Musical Theory. Yearbook of ICTM, vol. 13, 1981, s. 22^7.
17. F. Gillis, A. P. Meriam Ethnomusicology and Folk Musie. Matheses and Dissertations. Midletown 1966.
18. M. Hood The Ethiomusicologist. Los Angeles 1971.
19. H. Husmann Wstęp do muzykologii. Warszawa 1968.
20. International Folk Musie. Selected Bibliography of European Folk Musie. Praha 1966.
21. R. Jacobson, M. Halle Podstawy języka. Wrocław—Warszawa-Kraków 1964.
22. A. Kaeppler Theory and Method In Analyzing Dance Structure with an Analysis of Tonga Dance. „Ethnomusicology" vol. XVI, nr 2, 1972, s. 173—218.
23. M. Kann-Nowikowa Eugenia Liniewa. Moskwa 1950.
24. M. Koliński, K. Reinhard, D. Christensen Dyskusja na temat Inner Tempo, Zob. „Ethnomusicology" 1959, 1960.
25. F. Kołessa Rytmika ukraińskich narodnich pisni. „Zapysky Naukowego Towarystwa im. T. Szewczenki" Lwów 1906, 1907.
26. J. Kunst Ethnomusicology. Hague 1959 i suplement (Hague 1969).
27. B. Malinowski Culture. W: Encyclopedia of the Social Sciences. T. 4, New York 1&31, s. 621, 645.
28. B. Malinowski Argonauci zachodniego Pacyfiku. Warszawa 1967.
29. P. Malm Musie Cultures of the Pacific. The Near East and Asia. II wyd. 1967.
30. A. Merriam Anthropology of Musie. North-Western 1964.
31. H. Mersmann Grundlagen einer musikalischen Volksliedforschung. „Archiv fur Musikwissenschaft" 1922—24.
32. Methoden der Klassifikation von Volksliedweisen. Red. O. Elschek, D. Stockmann, Bratysława 1969.
33. K. Moszyński Człowiek. Wstąp do etnologii i etnografii. Kraków 1959 (rozdziały II i III).
34. Z. Możejko Pesennaja Kultura Beloruskogo Polesja. Mińsk 1971.
35. J. Muller-Blattau Das Deustche Volkslied. Berlin 1932 (wstęp).
36. Musikethnologische Jahresbibliographie Europas. Bratysława t. 1—10 oraz index, 1966—1975, index 1981.
37. B. Nettl Reference Materials in Ethnomusicology. Detroit 1961.
38. B. Nettl Studies in Ethnomusicology. Chicago 1983.
39. B. Nettl Theory and Method in Ethnomusicology. London 1964.
40. J. H. Nketia Ajrican Musie in Ghaia. Acra 1962.
41. 3. H. Nketia Drumming in Akan Communities of Ghana. Acra—Le-gon 1963.
42. Readings in Ethnomusicology. Red. D. MacAllester. Wesleyen 1971.
43. Ch. Osgood, J. S. George, J. Tennenbaum, H. Perry Measuremeit of Meaning. University of Illinois, Press, Urbana, III. 1957.
44. K. Reinhard Einfiihrung in die Musikethnologie. Ziirich 1968.
45. Report of the lOth Congress of Interlational Musicological Society. Lubiana 1967. Kassel-Basel-London-Paris 1970, s. 424—460: Computer Aids to Musicology. ,
46. C. Sachs Rhytm and Tempo. New York 1953.
47. C. Sachs The Wellsprings of Musie. Hague 1961.
48. A. Schaeffner Origine des Instruments de Musiąue. II wyd. Haaue 1968.
49. M. Schneider Primitive Musie. W: The New Oxford History of Musie. T. 1. Londyn 1957, s. 1—82.
50. Selected Reports of Institute of Eihnomusicology of U. C. L. A. T. I nr 1—3 Los Angeles 1966—1985, T. II nx 1—2, T. III nr 1—2, T IV, T. V, T. VI.
51. M. Singer Culture (the concept of Culture), W: International Ency-clopedia of the Social Sciences. Library of Congress. 1968, s. 526—543 -1882.
52. J. Stęszewski Z zagadnień teorii i metod polskich badań folkloru muzycznego (sytuacja i tendencje w okresie po 1945 r.). „Muzyka" 1970 nr 2, s. 11—26.
53. D. Stockrnann Transkiption in MGC, 16 Supplement (2), 1979 s 1363—1882.
54. Studia Musicologica (Academiae Scientiarum Hungaricae). Red. Z. Ko-daly, t. 7, Budapest 1965.
55. W. Suppan Des Deutsche Volkslied. W: Realienbucher fur Germa-listik. Stuttgart 1966.
56. K. P. Wachsmann Folk Musicians in Uganda. Kampala 1956.
57. W. Wióra Ergebnisse und Aufgaben Vergleichender Musikforschung, Darmstadt 1975.




Indeks nazwisk

Abraham O. 37
Adler G. 13, 32, 34, 47
Araanow B. 197 Andrall M. 45 Ankermann B. 17 Arystoksenos 184
Bakę A. 41, 184
Barbeau M. 49
Bartkowskl X.B. 44
Bartok B. 11, 12, 32, 43, 49, 50, 65, 66, 67, 69. 70, 73, 82, 84, 85, 86, 87. 88, 89, 92, 99, 125. 1179. 181, 1S2, 183, 184, 185, 197
Bastian A. 16
Bccker A. 197
Eecker J. 197
Bengston R. 182
Pergson H. 34
Berliner P. 49, 108
Biela.few W. 42, 491
Bielawski L. 32, 45, 185, 197
Blaeking J. 40, 41, 195
Blom J. 196
Bose F. 39, 184, 197
BrSiloiu C. 184
Brandel R. 184
Bronson B.B:. 49
BUcher K. 32
Bukofzer M. 39, 48
Chrlstensen D. 197 Chybiński A. 44, 185. 197 Crossley-Holland P. 41, 45 C7ekanowska A. 44, 48, 49,
50, 182, 183, 185. 190. 197 Czekanowski J. 33, 43, 92,
183
Dahlback K. 50, 182 Danckert W. 19, 33, 45, 49,
50
Danielou A. 41, Darwin K. 16, 32 Densmore F. 40 Iteutsch W. 196 Dobro wolski Z. 182 Donostia P.J. de 185 D^udżew S. 44, 50
Edison T. 35, 40
FHis A.J. 35. 36, 47. 107
Elschek (Elschek ova) A. 83.
84. 88. 89, 92, 127, 182.
183, 197 Elschek O. 44. 83, 84, 88,
89, 92, 127, 182, 183. 197,
198
Emsheimer E. 39, 44, 45, 196 Fngels F. 33 Englander 117 Estreicher Z. 49. 66. 72, 73,
115. 180, 181, 182, 184. 185,
197 Ewald Z. 43
Farmer H.G. 41 Feld S. 34.M9, 196, 197 Feldtkeller R. 77. 182 Fewkes J-W. 35, 40 Filip M. 50, 182
Fletscher A. 49 Florek K. 34, 183, 184 Fourier 77 Frajer J.G. 16 Freud S. 34 Frobeniirs L. 17, 18
Gałek J. 61 Gnrfias R. 196 Geertz C. 195 George J.S. 198 Gerbert M. 185 Gerson-Kiwi E. 42 Gillis F. 197 Giptiius E. 42. 43 Goodenough W. 15. 33 Graebner F. 17, 33 Graf R. 49
GrUtzmacher M- 75. 182 Gurvin O. 45, 50, 182
Halle M. 34, 197
Handelsmann M. 34 Helffer M. 40, 41 Helmholtz H. 38 Herder J.G. 11 Herskovits M.J. 33 TTerzog G. 39, 49 Hickmann H. 41 Hood M. 39, 48, 49, 196, 19^ Hombostel E.M. von 34
35. 36. 37. 31 39, 48, 7; Husmann H. 38, 47, 48. 184
185, 197 Hynes H. Dell 33
Idelsohn 7. 75
Jacobson R. 34. Jii7 Jalrazbhoy N.A. 41, 196 J-Tdanyi P. 83 Tohnston T. 49 Jones A. 41
Kaennler A. 23, 40, 195
196. 197
Kamieński Ł. 44, 185 Kann-Nowikowa M. 197 Karomatow F. 49 Karneless M. 45 Kartoni M. 41 Kirbv P. 41 Klutfe R. 182. 184 T-Ctvmasz R. 49 Kunst A. 194 Kobavashi B- 182 Kodslv Z. 43. 98. 1R3. 1"i Kolińskl M. 39, 49. 66. 181
197
TC^akows^i L. 34 K^T"SS3 F. 43 44, 49. 50
155. 185. 197 Kostrubieo B- 195 K-otoński W. 185
KTrnfiber A. 14, 23 T^rnhn E. 27
Krohn -T. 43, 49 Krzywicki Ł. 16 Vr7vżanowski J- 32 K-ibik G. 108
KuiMt J." 32, 39, 48, 50. 182 197
Kwitka K. 43, 44, 49, 50 Kyagambiddwa J. 49. 107.
184
Laban R. 194 Lach R. 13, 22, 33, 34, 39,
49. 61
Lajtha L. 88 Lange R. 196 Launis A. 43 i
Ledang O.K. 50, 182 Levi-Strauss C. 23, 33. 34,
61
Liniewa E. 43 Lipos T. 38 Loma A. 49 Lord A. 50 179 183 LortatIJacob B. 40, 41 Lottermoser M. 75, 182 Lund C. 196 Lyov A. 185
Łukaszewicz J. 184
MacAllester D. 198 Malinowski B. 15, 20, 21, 23,
27, 33, 34, 84, 197 Malm J. 196, 197 Marcel-Duboi'5 C. 45 Martin G. 196 Mauss M. 23. 34, 61 McLean M. 41 Meier J. 11, 45 Mcrriam A.P. 22, 40, 49,
195. 197 Mersmann H. 11, 22, 32, 33,
45. 61. 99. 185, 197 Metfessel M. 75, 182 Morgan L.H. 16, 33 Moszyński K. 16, 33, 50,"
198
Możeiko Z. 198 Muller-Blattau J. 11, 22,
32, 33, 45, 50, 99, 198
Nattiez J. 49
Nettl B. 12, 13. 32, 40, 49,
198
Nketia J. 42. 49. 185, 198 Nowak S. 34
Obata J. 182 Olsen P. 45, 49
Olszewska A. 34 Osgood Ch. 198
Pearson K. 18 Perkal J. 34. 184 Perry H. 198 Pessler W. 27 Plcken L. 41 Pietruszyńska J. 33 Plosa^kiewicz L. 50 Pommer M- U Poniatowski S. 17 -powers H. Prociuk P. 49 pulikowskl J. 50
Radcliff-Brown A. 14, 15,
20
Raghavan 49 Rajeczky B. 88
Ra.kowski A. 4.5
Ratzel F. 27, 30, 34
Reese G. 185
Reinhard K. 41, 61. 66, 181,
197, 198
Rhodes W. 49 Rieger A. 84 Roberts H. 40, 49 Rouget G. 40, 41 Runge P. 60
Sachs C. 17, 33, 37, 47, 198
Sadie S. 185
Schaffner A. 41. 61, 198
Schmidt J. 27
Schmidt P.W. 17, 40
Sehneider M. 39, 48, 68,
184, 185, 198
Seeger Ch. 39, 49, 181, 182 Sharp C. 45 Shiloah A. 42
SienczUk J. 50
Sierow A. 43
Singer M. 198
Sinko G,
Smith B. 40
Sobiescy J- i M. 44
Sokalski.? P. 43
Snencer H. 32
Steinhaus H. 34, 92, 183,
184
Steszewski J. 33, 44, 61, 197 Stockmann D. 44, 50, 197,
198
Stoln V. 44, 50 Stumpf K. 32, 35, 36 Simpan W. 32, 50, 198
TennenTiaum J. 198 Thoms W.J. 10 Tracey W. 41 Trerup B. 45
Trubetzkoy N.S. 34 Tyler S.A. 15, 33 Tylor E.B. 14. 16, 33
Vaisanen A.O. 43, 50 Vasiljević -M, 44
Wachsmaann K. 41, 48, 49,
398
Wallaschek R. 39, 47 Watson J.B. 34 Wiehmayer T. 89, 183 WierzejewSka J. 195 Williams R. 45 Wióra W. 45 .50, 61, 184.
385. 198
Zemp M. 40, 41, 190 Zubrzycki S. 34, 183, 184 Zwicker E. 77 Zerańska S. 45, 195




Indeks rzeczowy

addycyjne przebiegi 119, 120 amerykańskie ośrodki etnografii muzycznej 39—41 analityczno-porównawcza
metoda W etnologii 25—26 ankieta (kwestionariusz)
53, 55—56
antropologia kulturowa 14 antropologia strukturalna (autonomiczny kierunek strukturalny) 23—25 archeologiczne metody w atlasowe badania 188
badania terenowe 52—55
etnografii muzycznej 99 Bartoka metoda klasyfikacji materiału (metoda gramatyczna) 82—83. 85--87
barwy naturalne 175 barwy preparowane 176 behawioryzm 29, 34 belfaski ośrodek etnografii
muzycznej 40
brzmieniowe (sonorystycz-ne maniery, rozprzestrzenienie geograficzne 172—173, 175—177 brzmieniowe maniery (so-norystyczne), tabela 174 charakterystyka akustyczna 173
- fonofizjologiczna 173
- opisowa 173
- psychologiczna 173 burdon 72, 164
- figurowany 72, 153, 154, 157, 16]
celowe grupy 12
cent 36
chronologizac.ji względnej metoda 19—20
chronologizacyjne postępowanie 59
co.mparative musicolog;; 9
demos 11
diagram Czeka nowskiego
183
dialogowane form.y 70. 72 dyfuzjonizm (ewolucjonizm
krytyczny) 16—17 dyskantowa technika 160
Elscheków metoda klasyfikacji materiału (na podstawie analizy kompleksowej) 83—84, 88—89 etniczne grupy 12 etno-archeologia muzyczna etnografia muzyczna 9—10, 12
- badania autochtoniczne 41^*2
- — indywidualne 41, 42
- cel badań 14, 183
- organizacja badań 46—47
- ośrodek amerykański 35, 39—41
------belfaski 40
------niemiecki 35—39
------isaryski, 40
------wiedeński 39
- przedmiot badań 10—13. 188—191
etnologia 12
- autonomiczny kierunek strukturalny (antropologia strukturalna) 23
- ewolucjonizm krytyczny (dyfuzjonizm) 17
- kierunek ewolucjonis-tyczny (przyrodniczy) 16--17
- — historyczny 17—18 ----------metoda ćhronolo-
gizacji względnej 19
- - Rsychofiz.1ologiez.ny 22
- - -psychologiczny 22 ------socjologiczny (funkcjonalny) 20—22
etnologiczne metody w etnografii muzycznej, metoda analityczno-porównawcza 25—26
- funkcjonalna 27
- geograficzna (geogra-ficzno-historyczna) 26—27
- strukturalna 28 etnomuzykologia 9. 12
- przedmiot badań 12—13
- wg B. Nettla 12
folk - lorę 10 folklorystyka muzyczna 9--10, 43 "
- badania zespołowe 45
- ośrodek fiński 43 ------węgierski 43
------ukraińsko-rosvjski 43
------skandynawskie 45
------wschodnioeuropejskie
44 —] — zachodnioeuropejskie
45
- przedmiot badań io fonofotograficzna metoda
7aoisu 75 fonofotograficzne aparaty
75—77 forma dwuczęściowa 148
- dystvchiczna (dwuczłonowa) 140
- embrionalna (tdetor-członowana) 133. 134, 137
- ewolucyjna 148
- imorowizacYina 151-152
- okresowa 140
-- ooarta na zasadzie opo-zycyjnosci (kontrastu!
138. 139. 155
------nowtórzenia 136. 133
- otwarta 135. 149
- responsorialna 140
- słabo rozczłonowana 133, 134
- styehiczna 134. 135
- szeregowane 134, 135, 152. 171
- trzyczęściowa 148
- wersowa 134, 135
- wieloczęściowa 148
- zamknięta 135. 149
- złożona (konstrukcja) 134, 136, 140, 148
form rodzaje, rozprzestrzenienie geografcizne 151— --152
- systematyka (tabela) 150 iormy analiza, znakowanie wg członów tekstu towarzyszącego 149—150
- wg łuków muzycznych 149—150
freiidysm 29
funkcje muzyki 178
funkcjonalna metoda w etnografii muzyczne! 27--28
funkcjonlany (socjologiczny) kierunek w etnologii 15—16. 20—22, 24
gamelan 161, 164
geograficzna (geograficzno--historyczna) metoda w etnografii muzycznej 26--27
Gestaltpsychologie (psychologia postaci) 29
gramatyczna metoda klasyfikacji materiału (metoda Bartoka) 82—83, 85--B7
gymel 157, 158
harmonia 153, 161, 163
- symfoniczna 160 hemiola 115 heterofonia 72, 153, 161,
163
- wariacyjna 173 heterorytmia wariacyjna
117
historyczne metody w etnografii muzycznei 30
historyczny kierunek w etnologii 15, 17—20, 24—25
introspekcjonzm 29 ioiku 112
kanon 160
karta identyfikacyjna (podstawowa kaita identyfi-kacyinal 88. 89
- kompleksowa (szczegółowa karta analityczną) 88—89
- norównawcza 88 kartograficzne postępowanie 90
klasyfikacja materiału, me-tnrta FramaWczna (Bartoka) B2—83, 85, 87
- leksykograficzna 81—82,
84—85
- na podstawie analizy kompleksowej (metoda Elscheków) 83—84, 88—89
- taksonomiczna 83, 84, S9—98
- wyłanianie wariantów B2 koincydencjonalizm 38 kompleksowe metody w etnografii muzycznej 59—60
konsonansowa teoria 38 kultura Ino-historyczna
szkoła 39—40
kwestionariusz 53, 55, 57 kwint przedętych teoria 38
leksykograficzna metoda iklasyfikacfi materiału 81—82. 84-^85
lud 10—11
ludowość 11, 12
- wg Bartoka 11
__wg uczonych niemieckich 11
- orientacja funkcjonalna 11
------ genetyczna 11
- teoria produkcyjna 12 ------reprodukcyjna 12
- teorie społeczne 12 materiał badań etnograficznych dźwięczacy 32
- przedstawiający 52
- publikowany 52
- rękopiśmienny 52
- utrwalony w notacji 53 materiału selekcja 55 mcdougalizm 29
monografia regionu 53, 55
- wsi 55
- ?aeadnienia 53, 55 musicologie comoarće 9 Musikethnologie 9 muzyka tradycyjna 12, 13
muzykologia porównawcza 9, 12, 36—40
- przedmiot badań
------wg G. Adlera 13
------wg R. Łacha 13
niemiecki ośrodek etnografii muzycznej 38—38
organum 72
- kwartowe 157
- kwintowe 157
- sekundowe 157
- swobodne 157. 161
- ścisłe 157
-- tercjowe 157 ostinato 721, 154, 157, 161,
164. 170 ozdobniki ,.ciężkie" 69
- „lekkie" 69
paryski ośrodek etnografii muzyczne i CNRS 40
pierlemienny ład 112
polichroni7m 68
DOlifonia 73, 153, 161, 1B3, 164
próbek udziałowych metoda 29
nróbkl losowe! metoda 29
psychologia dźwięku (T o n -nsvehologia1 35
- postaci (Gestaltpsycho-1 opiel 29
psvehofizjolOEiczny kierunek w etnologii 22
psychologiczne metody w etnografii muzycznej 29— -39
psychologiczny kierunek w etnologii 22
raga 139
rytm aksakowy 115. 129
- amorficzny 118
- heterorytmiczny 120
- izorytmiczny 120
- jednorodny 120
- mieszany 120. 129
- - prawidłowo 120
- obojnaki 120—121
- oscylujący 119, 120. 121
- ostro pulsujący 118
- prawidłowy 121
^- słabo pulsujący 121
- stabilizujący sie 121—122
- swobodny 118—119, 120, 129
- taneczny 123—125. 131
- ustabilizowany 120
- wiązany 120
- wyrazisty 120
- zmienny 119—121. 129 rytmiczne człony 116
- addycyine 116
- dywizyjne 116 rytmiczny temat 116 rytmika addycyjna 68, llfi,
120. 129
- amorficzna 128
- dywizyjna 116, 120
- kwalitatywna 115
- kwalitatywno-kwantyta-tywna 115
- kwantvtaltvwna 115, 128
- modalna 129
- recvtacvjna 130
- wariacyjna 127—128 rytmiki oois we schematów
te necnvcb 122—125 - wę tekstu towarzyszącego 125
- rodzaje, rozprzestrzenienie geograficzne 128—132
systematyka (tabela) 112
skala 99
skale addvcyjne 102
- anhemi foniczne 109
- celtvckie ]00
- ehssmatoniczne 109
- chińskie 100
- chordalne 109
- dęfektvwne 106—109
- diatonlC7ne 109
- r^robnointerwałowe 100
- dur-moll 100
- rfwustostopniowee 103, J10
- dvwizvjne 102
- fonfcme 107
- łientutonicne 109
- heptatoniczne 100, 102, 112-114
- indv1skie J08
- Vi]miowsMe 100
- kwalifikowane wg struk-+ "rv melodvcznej: fanfarowe. koncentrvczne. t prasowe, wahadłowe
109—110
- kwalitatv;vne 109
- kwantytatywne 109
- materiałowe jednorodne 100
- - niejednorodne 100
- mieszane 104—105
- mikrointerwałowe 101--102
- modalne 100—102
- niejednorodne 103
- niepełne 105
- nietemperowane 100
- oparte na zasadzie dystansu 109
- — konsonansowej 109
- o zmiennej intonacji niektórych stopni 103
- pelog 113
- pentachordalne 112
- pentafoniczne IM
- pesntatoniczne ioo, 101, 111—113
- pers-ko-indyjskie 102
- pozornie chromatyczne 106
- slendro 100, 107. 112, 113
- temperowane 100
- teoretycznie nieuzasadnione 107
-— uzasadnione 107
- foniczne 107, 109
- ubogodżwiękowe U2, 113 114
- Użytkowe 99—100
- waskozaforesowe lll
- węgierskie I0O
skal rozprzestrzenienia geograficzne 110—114
- systematyka (tabele) 111 socjologiczne metody w
etnografii muzycznej 29 socjologiczny (funkcional-
ny) kierunek w etnologii
15—16. 20—22, 25 specyfika muzyki io stała jednostka czasowa 115 statystyczne metody 30, 60
- postępowanie 59 stooliwość 38
strukturalna metoda w etnografii muzycznej 28
system tonalny 99
- Chiński 108
- indyjski 108
szvbki przekład Fouriera 77
taksonomiczna metoda klasyfikacji materiału 83, 84 S9—98
- riendrvt odwrotny 97—98 - dendrytu interpretacja 94—95
- matematyczne podstawy 90
- dendrytu nroiekcja 183
- diagramu Czekanowskie-go projekcja 183
- kontrolne badania 96—98
- oznaczenia materiału, wybór cech 92—93
- tabela odległości 93
- tablica Czekanowsklego 183
- ustalenie rozmiaru różnic, pomiar obiektów 93
tempo 171—172
- nieregularny 121
- wewnętrzne 66 tonalność skaldyjska 112 Tonpsychologie (psychologia dźwięku) 35
transkrypcja bezpośrednia (w wartościach bezwzględnych) 78
- zapis czasu trwania 77--78
- - dynamiki 78
- - trylu 80
- — wibrata 77
- — wysokości 77—78
- tradycyjna Bartoka 65--66. 68—70
------. Koliń-skiego 66
------komentowana Estrei-
chera 66 ------muzyki wielogłosowej
70—72 ------Reinharda 66
------Schneidera 68
yergleichende Musikwis-
isenschaft 9, 35 Volk 10 V61ker 10 Volkerkunde U VoLkskunde 9, 11
wariabilność 138
wariacyjność 138
wariantów wyłaniania metoda klasyfikacji materiału 82
warstwowe metody w etnografii muzycznej 29
Wiedeński ośrodek etnografii muzycznej 39
wielogłosowość 153
- systematyka (tabela) 155
- podgłoskowa 163
wykonawcze maniery 171,.
— agogiczne 171 ------tabela
— dynamiczne 171
------tabela
wykonawczy aparat, systematyka (tabela) 153—155
zasięgi centralne 30
— krawędziowe (peryte-ryczne) 30
— przerywane 30
— rozproszone 30
— zwarte 30
7bieractwo terenowe 53^—54 zmienna Jednostka czasowa 115
zortziko 185
zwyczaj
źródła krytyka 54




Spis przykładów nutowych

la. Z. Estreicher Le Rythme des peuls Bororo. Liege 1964, s. 187 . 68 lb. Z. Estreicher Une techniąue de transcription de la musiąue exotique. „Rapport des Bibliotheąues et Musees de la Ville
Neuchatel". Neuchatel 1957, s. 22......... 67
2. E. Gersan-Kiwi Judische Musik. W: MGG T. 7, 1958, s. 270,
nr 14................. 68
3. J .Kunst Javanische Musik. W: MGG T. 6, 1957, s. 1794 . . 71
4. Z. Estreicher Le Rythme.... s. 215, nr 6....... 74
5. Tamże, s. 203............... 75
6. J. Dadak, transkrypcja pieśni mongolskiej w notacji tradycyjnej 79
7. W. Danckert Das Europdische Volkslied. Berlin 1939, s. 117 . 101
8. A. Chybiński Od Tatr do Bałtyku. Cz. I: Śpiewnik krajoznawczy. Kraków 1950, s.............. 102
9. W. Wióra Alpenmusik. W: MGG T. 1, 1949—51. ,s. 362 . . . 102
10. Archangielskije popiewki, Leningrad 1949, s. 114 .... 103
11. W. Danckert Das Europdische....., s. 285....... 104
12. Grove Dictionary of Musie and Musicians. T. 3. London 1954, s. 270............... 104
13. W. Danckert Das Europdische..., s. 207....... 104
14. Tamże, s. 162.............. 105
15. Tamże, s, 164.............. 105
16. A. Czekanowska Pieśń ludowa Opoczyńskiego na tle problematyki etnograficznej. „Studia Muzykologiczne t. 5, 1956, s. 516 . 105
17. A. Czekanowska Pieśń ludowa Opoczyńskiego, transkrypcja terenowa................ 106
18. W. Danckert Das Europdische..., s. 211....... 106
19. The New Oxford History of Musie. T. 1. London 1957, s. 71,
nr 81................. 110
20. H. Schneider Australien und Austronesien. W: MGG T. 1, 1949—51, s. 870 nr 1............. 110
21. Tamże, s. 871, air 7............. 110
22. The New Oxford....., s. 67, nr 57......... 110
23. W. Wióra Europdischer Gesang. Koln 1951, s. 11. nr 4a . . 113
24. The New Oxford....., s. 79, nr 154........ 113
25. N. H. England The Bushman Counter-point. „Journal of Inter-national Folk Musie Council" t. 18, 1967, s. 63, nr 6 . . . 117
26. H. Husmann "Wstęp do muzykologii. Warszawa 1968, s. 200;
A. Danielou Inde du Nord. Berlin 1966, s. 70..... 117
27. E. Gerson-Kiwi Jiidische..., s. 270, nr 12....... 118
28. Materiały grupy słowackiej na IV Konferencją Klasyfikacji Melodii Ludowych IFMC 1967, nr 9........ 118
29. A. Czekanowska Pieśni biłgorajskie. Wrocław 1961, s. 196, nr 114 119
30. Tamże, s. 153, nr 31............ 120
31. Tamże, s. 196, nr 176............ 120
32. Tamże, s. 195, nr 171...........-.121
33. Tamże, s. 192, nr 158............ 121
34. M. i J. Sobiesey Wielkopolskie wiwaty. W: Księga pamiątkowa
ku czci Profesora Adolfa Chybińskiego. Kraków 1950, s. 298 . 121
35. A. Czekanowska Pieśni biłgorajskie..., s. 150, nr 22 . . . . 111
36. Tamże, s. 185, nr 130............ 113
37. Tamże, s. 187, nr 140............ 123
38. A. Czekanowska Pieśń ludowa Opoczyńskiego..., s. 526 . . 123
39. A. Czekanowska Pieśni biłgorajskie..., s. 200, nr 196 . . . 124
40. Tamże, s. 172, nr 92............. 124
41. Tamże, s. 203, nr 205............ 124
42. Tamże, s. 203, nr 204............ 125
43. W. Danckert Das Europdische..., s. 149....... 129
44. P. J. de Donostia Bas/cen. W: MGG T. 1, 1949—51, s. 1358 . . 130
45. I. Krohn Die Finnische Volksmusik. Greifswald 1935. s. 11 . 130
46. Z. Ewald Socjalnoje prierieosmyslenije żniwnych piesien bielo-ruskogo Polesia. „Sowietskaja Etnografia 1934, z. 5. s. 17—38 130
47. J. Stęszewski Piosenki z Kurpiów. Kraków 1955, s. 55 . . 131
48. N. Nettl Indianer Musik. W: MGG T. 6, 1957, s. 1146, nr 4 . 132 -
49. The New Oxford..., s. 67, nr 53......... 132
50. Tamże, s. 61, nr 6............. 133
51. Kulturen Asiens, Afrikas und Ozeaniens im 19. Jahrhundert,
red. R. Gunther, Regensburg 1973, s. 316....... 133
52. Materiały grupy szwedzkiej na IV Konferencję Grupy Studyjnej Klasyfikacji IFMC, W: Analyse und Klassifikation von Volk-smelodien, red. D. Stockmann, J. Stęszewski, Kraków 1972,
s. 130, nr 20 .............. 133
53. Materiały grupy austriackiej ibidem, nr 6, s. 166..... 134
54. Materiały grupy słowackiej, ibidem, nr 11, s. 88..... 134
55a. E. Mika, A. Chybiński Pieśni orawskie, Kraków 1957, s. 52 . . 134 55b. R. Kacarova Narodni pesni ot zapadnite pokrainy, Sofia 1959,
56. A. Czekanowska Pieśni biłgorajskie..., s. 150, nr 19 . . . . 135
57. J. Stęszewski Piosenki z Kurpiów..., s. 21—22..... 136
58. A. Czekanowska Pieśni biłgorajskie..., s. 147, nr 11 . . . . 136
59. R. Kacarova Narodni pesni, s. 8 nr 16....... 137
60. R. Kacarowa Rodopski pesni. Sofia 1934, s. 72, nr 143 . . . 137
61. Materiały grupy słowackiej, ibidem, s. 90, nr 20 . . . . 137
62. Tamże, s. 89, nr 16............. 137
63. V. Stoin Narodni pesni ot Timok do Vita. Sofia 1928, nr 1104 . 13iJ
64. A. Czekanowska Pieśń ludowa Opoczyńskiego..., s. 49? . . . 138
65. A. Caekanowska Pieśni biłgorajskie,.., s. 152, nr 27 . . . . 138
66. A. Czekanowska Pieśń ludowa Opoczyńskiego..., s. 496 . . . 139
67. Materiały grupy polskiej na IV Konferencję..., nr . . . . 139
68. R. Kacarova Narodni pesni, s. 11, nr 24....... 139
69. R. Brandel Musie in Central Africa. Hague 1961. s. 111—114,
nr 1................141—144
70. W. Bielajew Oczerki po istorii muzyki narodów SSSR. T. 1. Moskwa 1962, s. 91—94, mr 43.........145—147
71. Materiały grupy polskiej, ibidem, s. 71, nr 33..... 147
72. Tamże, nr 29............... 147
73. A. Czekanowska Pieśń ludowa Opoczyńskiego..., :s. 499 . . . 148
74. A. Chybiński Lud polski gra..., s.......... 149
75. Czekanowska Pieśni biłgorajskie..., s. 167, nr 73..... 149
76. R. Kacarova Narodni pesni, s. 145, nr 348...... 150
77. W. Belajew Oczerki po isstorii, t. I, s. 204, nr 62 . . . . 151 78a. D. Rycroft Nguni Vocal Polyphony. „Journal of International
Folk Musie Council" t. 19, 1967, s. 99....... 153
78b. Tamże, s. 99............... 154
79. Jugoslawien..., s. 356, nr 16.......... 154
80a.TJie New Oxford..., s. 78, nr 151......... 156
80b. B.A. Galajew Osetinskije narodnyje pesni, Moskwa 1964, s. 146,
nr 59 ................ 156
81. J. i M. Sobiesey Diafonia w Pieninach. „Muzyka" 1952 nr
9/10, s. 28................ 157
82. M. Schneider .Australien und Austronesien..., s. 873, nr 13 . 157
83. Jugoslawien..., s. 370, nr 42........... 157
84. A. Czekanowska Problem związków ogólnoslowiańskich a wą-
skozakresowy typ melodyczny. „Muzytka" 1968 nr 1 ... . 158
85. The New Oxford..., s. 74, nr 119......... 158
86. Tamże, s. 74, mr 110.......... . . 158
87. Tamże, S- 76, nr 134............. 158
88. Tamże, s. 75, nr 124............. 159
89. R. Brandel Musie in Central.., ,s. 169, nr 25...... 159
90. K. Reinhard Chinesische Musik. Kassel 1956, s. 220 . . . 160
91. The New Oxford..., s. 73, nr 112......... 160
92. L, Vargyas Performing Styles in Mongolian Chant. „Journal
of International Folk Musie CcuncU" t. 20, 1968, s. 71 . . . 161
93. E. Stockmann Kaukasiche und Albanische Mehrstimmigkeit, W: Kongressnericht der Cesellschajt jiir Musikforschung. Hamburg, 1956................ 163
94. D. Stocksmann, W. Friedel, E. Stoekmamn Albanische Volksmu-
sik. Gesange der Eamen, Berlin 1965, s. 101, nr 3..... 162
95. T. Popowa Russkoje muzykalnoje tworczestwo, T. 1. Moskwa 1962, s. 239, nr 45............. 163
9o. W. Kotoński Uwagi o muzyce ludowej Podhala. „Muzyka"
1953 nr 5/6, s. 11.............. 164
97. R. Brandel Musie in Cestral..., a. 167—168, nr 24 . . . . 165
98. Tamże, s. 89, nr 81............. 165
99. N. H. England Bushman Counterpoint. „Journal of International Folk Musie OounciT t. 19, 1968, s. 64....... 166
100. K. Reinhard Chinesische„., s. 203 nr 18........ 166
101. W. Szczurów: Pesni sela Afanasjewka nr 1, s. 114 . . . 167—169
102. R. Brandel Musie in Central..., s. 225, nr 47...... 170
103. B./A. Galajew, E. W. Gipius Osetinskije..., s. 203, nr 89 . . 171
SPIS WYKRESÓW
1. K. Ledang Song, Syngemdte, Stemmekarakter. Oslo 1967. s. 134 . 76
2. J. Dadak, transkrypcja pieśni moogoLskiej....., . 78
3. Zapis dynamiki (pieśń mongolska)......... 79
4. Uproszczony zapis dynamiki (pieśń mongolska)..... 80
5. Zapis dynamiki trylu tpelny i uproszczony)...... 80
6. Zapis dynamiki wibrata............ 81
7. A. Czekanowska Zastosowanie polskich metod statystycznych
do klasyfikacji melodii ludowych. „Muzyka" 1969 mr 1, s. 7 . . 90
8. Tamże, s. 16............... 91
9. Tamże, s. 17............... 94
10. Tamże, s. 18............... 95









Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI