Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ESTETYKA. TEORIA FORMALNOŚCI Pareyson (P)

18-06-2015, 14:48
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 37 zł     
Użytkownik ksiegozbiorek
numer aukcji: 5432759138
Miejscowość Sopot
Wyświetleń: 3   
Koniec: 18-06-2015 14:19:46

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2009
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Luigi Pareyson ESTETYKA. TEORIA FORMALNOŚCI

Wydawnictwo UNIVERSITAS 2009


Książka używana, czysta, zwarta, stan dobry plus.

 

 

"(...) prezentowana praca zgłębia temat, proponując w miejsce estetyki opartej na teorii intuicji i ekspresji estetykę produkcji i formatywności. (...) Chociaż nie jest to eleganckie, to przynajmniej z dwóch powodów wolałem, żeby ta teoria nazywała się estetyką  formatywności niż estetyką formy. Przede wszystkim dlatego, że termin „forma” ze względu na wielość znaczeń okazuje się niejasny i istnieje ryzyko, że zostanie zrozumiany jako proste przeciwieństwo „materii” czy „treści”, wywołując vexata quaestio formalizmu i realizmu, podczas gdy tutaj chodzi o formę jako organizm żyjący własnym życiem, posiadający własne wewnętrzne prawodawstwo, o całość niepowtarzalną w wyjątkowości, niezależną w swojej autonomii, przykładową w wartości, zamkniętą i otwartą zarazem w swojej określoności, zawierającej w sobie nieskończoność. Forma to całość doskonała w harmonii i jedności swego prawa koherencji, cała we wzajemnej adekwatności części i całości. Drugim powodem jest to, że szybko wychodzi tu na jaw dynamiczny charakter formy, dla której istotne jest bycie rezultatem, a nawet osiągnięciem „procesu” formowania, ponieważ formy nie można postrzegać jako takiej, jeśli nie uchwyci się jej w akcie konkluzji i zarazem inkluzji, w ruchu wytwarzania, gdzie się zaczyna i gdzie osiąga swój kres" -  z wprowadzenia autora

 

Luigi Pareyson (1918–1991), jeden z najważniejszych włoskich filozofów XX wieku, znawca transcendentalnej filozofii niemieckiej, współtwórca (obok Heideggera, Ricoeura i Gadamera) współczesnej  hermeneutyki. Uczeń takich myślicieli, jak Abbagnano, Guzzo i Jaspers. Wśród jego uczniów byli Eco, Vattimo, Givone, Ferraris. Członek między innymi American Society for Aesthetics, Międzynaro-dowej Rady Hegel-Vereinigung, Włoskiej Akademii Nauk, Bayerische Akademie der Wissenschaften, członek zwyczajny Accademia Nazionale dei Lincei. Kilkakrotnie uhonorowany włoskimi odznaczeniami państwowymi, laureat Międzynarodowej Nagrody im. Fryderyka Nietzschego (1987). Jego najważniejsze dzieła to: Esistenza e persona, Estetica. Teoria della formativita, Estetica dell'idealismo tedesco, Verita e interpretazione, Ontologia della liberta, Dostoevskij, Ontologia della liberta. Il male e la sofferenza, Essere liberta ambiguita.