|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520(56)[zasłonięte]64840 [zasłonięte]@poczta.onet.plksię[zasłonięte]@paralala.pl
|
|
| KATEGORIE - kliknij i wybierz:
|
|
| 47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
|
________P O C Z T A _______ I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 10,00 zł *2 książki - priorytet 11zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł ____K U R I E R (DPD)____ I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 18 zł *3 - 10 książek - 22 zł *
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1- 3 książek 24,00 zł * 3- 10 książek 28,00 zł * _____PACZKOMATY 24h/7____ I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 6,99 zł II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): *1 - 3 książek - 11,99 zł |
|
|
|
|
|
| OD PLATONA DO BEARDSLEYA Drogi Estetycznej Metakrytyki Autor-Marek K. Siwiec 2005 r stron 202
Spis treści Słowo wstępne........................................................................... 9 Wprowadzenie - pytania ...................................................... 13 Czym jest i w jaki sposób jest możliwa estetyczna metakrytyka? - status estetycznej metakrytyki ................................................................ 19 1. Wstępna lokalizacja estetycznej metakrytyki - główne pojęcia....................................................................... 20 A. Nurt metakrytycznej refleksji............................................... 20 B. Metakrytyka explicite i implicite........................................... 20 C. Metakrytyka krytyki artystycznej a metakrytyka krytyki jako takiej.......................................... 21 2. Swoistość estetycznej metakrytyki - metakrytyczna funkcja projektująca (wartościotwórcza) ........................................................-............ 23 A. Estetyczna metakrytyka a krytyka artystyczna ...................... '24 B. Funkcje metakrytyki - od funkcji odtwórczej do twórczej (projektującej, wartościotwórczej) ....................................... 26 3. W jaki sposób jest możliwa estetyczna metakrytyka?................. 30 A. Metakrytyka sensu stricto i sensu largo ................................ 30 B. Estetyczno-metakrytyczna refleksja Stanisława Brzozowskiego .................................................. 32 C. Estetyczno-metakrytyczna refleksja Romana Ingardena............................................................... 34 Początki estetycznej metakrytyki - Sokrates, Platon, Arystoteles .............. 37 1. Społeczno-kulturowa droga krytyki artystycznej........................ 38 A. Podwójne narodziny............................................................ 38 B. Trzy okresy krytyki artystycznej a trzy fazy relacji twórca - odbiorca.................................... 38 C. Prehistoria krytyki i jej narodziny z konkursu dramatycznego - doświadczenie spotkania odbiorcy z dziełem.............................................. 42 2. Platon - krytyka sztuki naśladowczej i opinii publiczności.................................................................. 50 3. Arystoteles - publiczność jako „jakby jeden człowiek [...] 0 wzmożonych możliwościach w zakresie obyczajów 1 rozumu" i sąd znawcy............................................................ 54 4. Próba podsumowania................................................................ 56 Davida Hume'a estetyczno-metakrytyczny wizerunek krytyki jako „sprawdzianu smaku" na tle jej społeczno-kuiturowych losów od schyłku średniowiecza do XVIII wieku ....................................... 59 1. Społeczno-kulturowe losy krytyki artystycznej od schyłku średniowiecza do XVIII wieku ................................. 60 2. David Hume - w poszukiwaniu „sprawdzianu smaku" ............. 71 Immanuela Kanta wizerunek krytyki jako transcendentalnej „krytyki smaku"..................................................... 75 1. Intuicja jednoczącego nadzmysłowego pierwiastka .................. 75 2. Powszechność i autonomia sądu smaku.................................... 77 3. Krytyka jako sztuka a krytyka jako nauka................................... 79 4. Idea estetyczna i genialność ...................................................... 81 5. Kwestia smaku transcendentalnego ........................................... 86 G. W. F. Hegla estetyczno-metakrytyczny wizerunek krytyki jako „pozytywnej strony znawstwa sztuki" na tle przemian krytyki na początku XIX wieku......................................... 91 1. Przemiany krytyki na początku XIX stulecia .............................. 92 2. Hegla redukcja krytyki do „pozytywnej strony znawstwa sztuki"........................................ 95 Pozytywistyczny wizerunek krytyki artystycznej Hipolita Taine'a ................................................................. 101 „W jaki sposób jest możliwa krytyka?" - Estetyka jako metakrytyka w ujęciu Monroe C. Beardsleya ....................... 107 1. Estetyka jako metakrytyka.......................................................... 108 2. W jaki sposób jest możliwa krytyka artystyczna?....................... 112 Metakrytyczna koncepcja przedmiotu estetycznego ................................. 117 1. Charakterystyka ogólna - trzy płaszczyzny................................ 118 2. Jakości estetyczne...................................................................... 122 3. Kanony generalne ..................................................................... 127 4. Metakrytyczne znaczenie koncepcji przedmiotu estetycznego -próba interpretacji .................................................................. 129 W jaki sposób jest możliwa estetyczna metakrytyka? - koncepcja wartości estetycznej w ujęciu Monroe C. Beardsleya i jej metakrytyczne znaczenie................................ 135 1. Intuicje wstępne ........................................................................ 1 35 2. Definicja wartości estetycznej ................................................... 138 A. Instrumentalność ................................................................. 138 B. Potencjalność ...................................................................... 138 C. Doświadczenie estetyczne................................................... 141 D. Spór z George'em Dickiem....................................................143 3. Metakrytyczne znaczenie koncepcji wartości estetycznej -próba interpretacji .................................................................. 147 A. Dwa momenty określające metakrytyczne znaczenie koncepcji Beardsieya........................................................... 147 B. Pierwszy moment praktycznej stosowalności w sferze krytyki - pytania i trudności ................................... 148 C. Drugi moment - pytanie o wartość doświadczenia estetycznego ............................................... 150 D. Dwa wymiary doświadczenia estetycznego i dwa sposoby widzenia krytyki artystycznej ....................... 152 George Dickie - instytucjonalna koncepcja przedmiotu estetycznego..................................................... 155 Zakończenie................................................................................. 163 Bibliografia ................................................................................................ 177 Wykaz pierwodruków ..................................................................... 183 Indeks osób................................................................................. 185 Summary............................................................................. 189 | |