Niniejsza książka poświęcona jest japońskiej przestrzeni miejskiej, która już na pierwszy rzut oka znacząco różni się od tego, co spotykamy w Europie, w Paryżu, Berlinie czy Pradze. Charakterystyczna dla Japończyków dbałość o uwzględnienie przyrody w planie miasta, swobodne podejście do kategorii wizualności przestrzeni (nieznajomość kategorii „pejzażu miejskiego“), przywiązanie do horyzontalnej perspektywy oraz brak tradycji definiowania przestrzeni publicznej w ramach miasta to jedynie kilka z wielu cech świadczących o unikalności japońskiej urbanistyki. Owe specyficzne strategie i taktyki kreowania przestrzeni miasta zdają się posiadać swoje źródło w zakorzenionej w japońskiej kulturze, odległej od zachodniego paradygmatu filozoficznego, tradycji rozumienia kategorii przestrzeni oraz specyfice wypracowanego przez Japończyków modusu doświadczenia przestrzenności. Istotne wydaje się w tym kontekście zarówno oddziaływanie tła kulturowego (buddyzm, shinto), jak i praktyk wynikających z samej specyfiki zamieszkiwania na aktywnym sejsmicznie, otoczonym morzami, Półwyspie Japońskim.
SPIS TREŚCI:
WPROWADZENIE
KU FILOZOFII MIASTA
NIE TYLKO EUROPA
PRZESTRZEŃ – PODMIOTOWOŚĆ
O PERSPEKTYWIE I METODZIE
1. JAPOŃSKA CZY DALEKOWSCHODNIA KONCEPCJA PRZESTRZENI?
1.1. PYTANIE O TOŻSAMOŚĆ KULTUROWĄ – GRANICE DEFINICJI
1.2. TEORIE KULTURY
1.3. KORZENIE DEFINICJI PRZESTRZENI – PYTANIE O TOŻSAMOŚĆ OSOBOWĄ
1.4. PRZESTRZEŃ W JAPONII I NA ZACHODZIE
1.4.1. TOŻSAMOŚĆ OSOBOWA
1.4.2. TOŻSAMOŚĆ ESTETYCZNA
1.4.3. PROCESY WYMIANY KULTUROWEJ
2. PRZESTRZEŃ A JEJ BEZPOŚREDNIE DOŚWIADCZENIE
2.1. CZYM JEST DOŚWIADCZENIE BEZPOŚREDNIE?
2.2. CHARAKTER DOŚWIADCZENIA BEZPOŚREDNIEGO
2.3. DOŚWIADCZENIE BEZPOŚREDNIE A DOŚWIADCZENIE PRZESTRZENI
2.3.1. NISHIDA – SHUSTERMAN. OBSZARY ZGODNOŚCI
2.3.1.1. WYMIAR PRAKTYCZNY – DOWARTOŚCIOWANIE CIELESNOŚCI
2.3.1.2. KONCEPCJA DOŚWIADCZENIA BEZPOŚREDNIEGO
2.3.1.3. JEDNOŚĆ PSYCHOFIZYCZNA
2.4. PRZESTRZEŃ – PUSTKA
2.4.1. PLAN OGÓLNY
2.4.2. PLAN INDYWIDUALNY
2.5. TOPOS OSTATECZNY. KU PUSTCE FENOMENÓW
2.5.1. TRZY RODZAJE BASHO
2.5.2. RODZAJE BASHO A KONCEPCJE PRZESTRZENNE
3. STRATEGIE KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ W JAPONII
3.1. KATEGORIA ‘PUSTKI’ W KONTEKŚCIE KULTURY JAPOŃSKIEJ
3.1.1. ARCHITEKTURA DAWNA. FUNKCJA KOLUMNY
3.1.2. ARCHITEKTURA OGRODÓW. OGRODY ZEN
3.1.3. ARCHITEKTURA WSPÓŁCZESNA
3.2. PRZESTRZEŃ MIEJSKA
3.3. PUSTKA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ
3.3.1. PUSTKA PRZESTRZENI – ZACHÓD
3.3.2. PUSTKA PRZESTRZENI – JAPONIA
3.3.2.1. DOM
3 .3 .2 .2 . NO JYUKU SHA
3.3.2.3. METABOLIZM
3.4. ODMIENNE WARTOŚCIOWANIE PRZESTRZENI
3.4.1. ANTYWIZUALNOŚĆ
3.4.2. HORYZONTALNOŚĆ
3 .4 .2 .1 . UCHI. PRZESTRZEŃ WEWNĘTRZNA I ZEWNĘTRZNA DOMU
3.4.3. NIETRWAŁOŚĆ KONSTRUKCJI – RELACYJNOŚĆ PRZESTRZENI
3.4.3.1. DOBÓR MATERIAŁÓW
3.4.3.2. MODULARNA KONSTRUKCJA
3.4.4. PŁASZCZYZNA – LINEARNOŚĆ
3.5. RODZAJE STRATEGII KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ W JAPONII
3.5.1. ROLA PRZYRODY W PLANIE MIASTA
3.5.2. KRATOWNICOWY PLAN MIASTA
3 .5 .3 . MACHI WARI
3.5.4. MINIMALNA KLASOWOŚĆ
3 .5 .5 . SHAKKEI
ZAKOŃCZENIE
CIĄGŁOŚĆ PRZESTRZENNA
ODMIENNOŚĆ ZAMIESZKIWANIA
ARCHITEKTURA JAPOŃSKA WSPÓŁCZEŚNIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
ILUSTRACJE
ISBN |
978-83-[zasłonięte]-1628-4 |
Autor |
Jakub Petri |
Wydawca |
Universitas |
Okładka |
miękka ze skrzydełkami |
Ilość stron |
146 + 26 il. |
Wymiary |
B5 stoj. 165 mm x 240 mm |
Rok wydania |
2011 |