Książka zawiera analizy fenomenu człowieczeństwa jako problemu interdyscyplinarnego. Autorzy rozważają m.in. takie kwestie, jak subiektywny i ponadczasowy wymiar człowieczeństwa, człowiek represywny, ja transcendentne, ja aksjologiczne, potrzeba metafizyki, fundamenty kultury europejskiej. Studiują problemy rozwoju duchowego i kultury masowej, globalnych wzorców konsumpcji, wykluczenia cyfrowego i odczłowieczenia, tematykę urban fantasy oraz zagrożeń ze strony systemu totalitarnego, jak też zagadnienia antropologii uniwersalnej czy antropologii Biblii Hebrajskiej.
Książka zawiera analizy fenomenemu człowieczeństwa jako problemu interdyscyplinarnego. Autorzy rozważają m.in. takie kwestie, jak subiektywny i ponadczasowy wymiar człowieczeństwa, człowiek represywny, ja transcendentne, ja aksjologiczne, potrzeba metafizyki, fundamenty kultury europejskiej. Studiują problemy rozwoju duchowego i kultury masowej, globalnych wzorców konsumpcji, wykluczenia cyfrowego i odczłowieczenia, tematykę urban fantasty oraz zagrożeń ze strony systemu totalitarnego, jak też zagadnienia antropologii uniwersalnej czy antropologii Biblii Hebrajskiej. Publikacja stanowi cenny wkład w rozwój myśli humanistycznej w Polsce, wzbogacając współczesne rozumienie duchowości człowieka. Od Wydawcy
Aby spojrzeć powazme na problem człowieczeństwa, zrozumieć, w czym tkwi jego istota, trzeba się przedtem dowiedzieć, kim jesteśmy jako ludzie: jakie mamy możliwości wewnętrzne i umiejętności ich realizacji. A zatem należy postawić pytanie: kim i czym jest człowiek, czym dysponuje wewnętrznie, na czym polega esencjalna strona jego wnętrza? ( ... ) To, co nazywamy ludzkim, jest subiektywne i zmienne, jest naszą relatywnością. To, co nazywamy człowieczym, jest uniwersalne, obiektywne i ponadczasowe. Powinniśmy umieć rozpoznawać, co jest w nas tymczasowe, a co trwałe i nieuwarunkowane. Prof. dr. hab. Halina Romanowska-Łakomy
Spis treści:
Wprowadzenie – Halina Romanowska-Łakomy Część I. „Ja” – Subiektywny wymiar człowieczeństwa Aleksander Bielecki, Maria Korybut-Marciniak – Przyjemność poznawania, subiektywne stany umysłu i mistyka Wojciech Maksymowicz – Mózg – biologiczna podstawa człowieczeństwa Bohdan W. Wasilewski – Archipelag opieki zdrowotnej Tadeusz Kobierzycki – „Ja” i jaźń jako podmiot i przedmiot w filozofii nowożytnej Ewa Starzyńska-Kościuszko – Koncepcja osobowości (jaźni) i bożoczłowieczeństwa w uniwersalnej antropologii Bronisława F. Trentowskiego Kamil Goraziński – Miłość jako warunek konieczny doskonalenia się człowieka Teresa Zakrzewska – Człowiek represywny. Dobre przystosowanie czy iluzja zdrowia? Marek Jawor – Koncepcja „ja aksjologicznego” w filozofii Józefa Tischnera Marta Flakowicz – „Ja” poszukujące, „Ja” czujące. Problem podmiotu w poezji Julii Hartwig Część II. W poszukiwaniu ponadczasowych wymiarów człowieczeństwa Krzysztof Kalka – Możliwe implikacje filozoficznych ujęć człowieka dla pojmowania człowieczeństwa Ks. Zdzisław Kunicki – Jacques Derrida: autobiografia jako odmowa wyznania wiary Piotr Koprowski – Kryzys wiary a kształt naszego człowieczeństwa. Refleksje Janusza Stanisława Pasierba Teresa Stanek – Antropologia Biblii Hebrajskiej Bartosz Pasternak – „Idąc w głąb duszy”. Antropologia Edyty Stein Beata Szylko – Humanität jako spełnienie człowieka w filozofii Johanna Gottfrieda Herdera Agnieszka Mączkowska – Religia – poza lękiem i poczuciem winy, czyli słów kilka o kontemplacji Justyna Fruzińska – „Życie bez boga jest niemożliwe”, czyli o potrzebie metafizyki człowieka Różewiczowskiego Anita Benisławska – Empatia – ujęcie filozoficzne Ks. Józef Kożuchowski – Świętowanie jako fundament życia ludzkiego i kultury europejskiej. Wizja Josefa Piepera Justyna Mróz – Znaczenie wsparcia duchowego w byciu i stawaniu się człowiekiem Magdalena Kapała, Tomasz Frąckowiak – Rola bierności i aktywności życiowej w kontekście rozwoju duchowego i odnajdywania sensu życia Marcin Wnuk – Poznawcze, motywacyjne i behawioralne aspekty religijności/duchowości a jakość życia Anonimowych Alkoholików Część III. Wizja człowieczeństwa w literaturze i sztuce Ewa Klimas-Kuchtowa – Muzyka jako atrybut i instrument człowieczeństwa Bożena Adamkowicz-Iglińska – Człowiek w genezyjskiej twórczości Juliana Słowackiego Grzegorz Igliński – Południe wędrowca. Wartość dążenia i spoczynku w procesie ewolucji twórczej (Faun studzienny Leopolda Staffa na tle pokrewnych utworów poety) Joanna Bielska-Krawczyk – Być człowiekiem to stawać się Katedrą. O procesualności bytu ludzkiego i artystycznego na podstawie Katedry Tomka Bagińskiego Marzenna Cyzman – Postać w dziele literackim z perspektywy jej ontologii Małgorzata Jankowska – Poetycka antropologia Bolesława Leśmiana Marcin Jurzysta – Mój przyjaciel... Przyjaźń w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Mariusz Gołąb – Kulturowe sensorium i paradygmat natury Beata Romanowska – O roli dzieł sztuki literackiej w życiu człowieka. Z refleksji nad Książeczką o człowieku Romana Ingardena Maciej Kołodziejski – Zdolności a umiejętności muzyczne. Raport z badań Antoni Przechrzta – Intuicja jako wymiar człowieczeństwa. Rola intuicji w procesie twórczym Część IV. Cywilizacja wobec społeczeństwa Jan Wadowski – Między transhumanizmem a transpersonalizmem. Neoczłowieczeństwo w globalnym świecie? Aleksandra Lato – Człowieczeństwo w kulturze masowej Teresa Klimowicz – Mimetyczne pragnienie i globalne wzorce konsumpcji Grzegorz Pacewicz – Kłopoty kreacjonizmu z nauką Wojciech Olchowski – Autoewolucja człowieka wymuszona konkurencją maszyn – przegląd wczesnych wizji Łukasz Tomczyk – Wykluczenie cyfrowe problemem współczesnych społeczeństw Tomasz Barszcz – Kulturozoficzna wizja przyszłości człowieka według Stefana Symotiuka Lidia Gąsowska – Urban fantasy jako lektura niepokojów i lęków egzystencjalnych współczesnego człowieka-w-mieście Katarzyna Sobijanek – Utrata osobowości w pułapce systemu totalitarnego. Rozważania na kanwie antyutopii Jewgienija Zamiatina My i Tatiany Tołstoj Kyś Monika Grochalska, Aleksandra Dołgań – Wizja człowieka w myśleniu systemowym Posłowie: Nowa humanistyka i interdyscyplinarny obraz człowieka – Zenon Waldemar Dudek
|