English Phrasal Verbs in Sematic Fields Autor: Jacek Szela Wydawca: Red Point Publishing ISBN:[zasłonięte]978-83837-01-4 Rok wydania: 2011 Ilość stron: 206 Oprawa: miękka Format: 11 x 16,5 Wydanie: 1
Wysyłka w ciągu 24 godzin EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]28370
Dawać to nie to samo co udawać, nadawać, sprzedawać lub wydawać. Z kolei udawać znaczy co innego w udaję się nad morze, co innego w udaję, że znam się na rzeczy, zaś wydaje w on wydaje pieniądze nie przekazuje tego samego znaczenia, co on wydaje się całkiem przyzwoitym człowiekiem. To wielka różnorodność, mimo że u podstaw każdego z tych czasowników leży wyraz dawać. Zjawisko to nie jest ograniczone do języka polskiego: występuje w rosyjskim, niemieckim i wielu innych; występuje w języku angielskim. U podstawy give up, give in, give away, give off, give out leży czasownik give; jednak znaczenia przekazywane przez give up, give in, give away, give off są tak odmienne i zróżnicowane jak znaczenia czasowników udawać, nadawać, sprzedawać lub wydawać. Jak zapamiętać czasowniki, które są tak podobne do siebie? Można uczyć sięich w grupach według klucza czasownik plus partykuła: give plus up, in, away, on; take plus up, in, away, on; lub według klucza partykuła plus czasownik: give away, put away, take away; put up, take up, make up, come up; i tak dalej. Ale można też uczyć się złożonych czasowników według naturalnego tematycznego: które z nich zastosujemy mówiąc o samochodzie, które mówiąc o domu, a które rozmawiając o chorobie i zdrowiu. Prasal Verbs in Semantic Fields oferuje takie właśnie podejście. W bardzo przejrzystym układzie: - każda pierwsza strona w danej sekcji tematycznej to prezentacja czasowników złożonych opisujących wybrany fragment rzeczywistości; - strona 2 to ilustracja użycia czasowników złożonych w zdaniach; - strona 3 to ćwiczenie, gdzie z pełnych zdań znanych ze strony 2 usunięto czasowniki - oraz strona 4, również ćwiczenie, gdzie z pełnych zdań znanych ze strony 2 usunięto partykuły. Zadanie do wykonania to przywrócenie usuniętych czasowników i partykuł, innymi słowy przywołanie ich z pamięci, przywrócenie zdań do postaci, w jakiej figurują na stronie 2. Przy czym strony 3 i 4 stanowią dla siebie klucz z odpowiedziami. Bardzo poręczna pozycja do nauki lub powtórki czasowników złożonych.
|