|
|
Teresa Borowska
EMOCJE DZIECI I MŁODZIEŻY
ZASOBY — ROZWIJANIE wyd. Katowice 2006, stron 120, bibliogr., tab., ryc. oprawa miękka foliowana, format ok. 16,5 cm x 23,5 cm Nakład tylko : 300 + 50 egz. !!! Z notatki wydawniczej : Autor recenzji wydawniczej prezentowanej Czytelnikowi książki - prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński - tak oto ocenił przygotowaną przez prof. dr hab. Teresę Borowską pracę: „Książka Profesor Teresy Borowskiej jest pedagogicznym strzałem w dziesiątkę. Sięgnąwszy do najnowszych studiów i badań psychologicznych i psychiatrycznych, Autorka niezwykle zwięźle przybliża Czytelnikom istotę problematyki rozumienia i badań emocji dzieci i młodzieży, przedstawia raport z własnych badań porównawczych polsko-norweskich nad zasobami emocjonalnymi dzieci i młodzieży szkolnej, proponuje też cykle zajęć wychowawczych z uczniami młodszymi i starszymi. Trudno o bardziej potrzebną i aktualną książkę". Publikacja prezentuje wyniki przeprowadzonych przez Autorkę w Polsce i w Norwegii badań, których przedmiotem były emocje pogrupowane w pary: lęk destrukcyjny - mobilizacja, gniew - wybaczenie, zazdrość - życzliwość, zawiść - podziw, nienawiść - pojednanie, smutek - zadowolenie, chciwość - hojność, chłód emocjonalny - serdeczność. Wyniki badań stały się podstawą sformułowania przez Teresę Borowską autorskiego programu - przykładowe zajęcia zostały przygotowane dla klas początkowych i dla uczniów gimnazjum. SPIS TREŚCI : Wstęp Rozdział I Procesy afektywne w literaturze psychiatryczno-psychologicznej 1. Afekt i afekt patologiczny 2. Nastroje jako typowe zjawiska afektywne 3. Temperament, wzruszenia, sentymenty 4. Emocje i uczucia. Terminy (nie)jednoznaczne? Rozdział II Koncepcje emocji, uczuć i afektów w innych dyscyplinach naukowych 1. Podejście do emocji i uczuć w filozofii fenomenologicznej 2. Analiza semantyczna afektów, emocji i uczuć. Rola skryptów kulturowych związanych z emocjami w pracach językoznawców Rozdział III Emocje - wyzwaniem dla współczesnej edukacji 1. Możliwości emocjonalnego edukowania człowieka. Czy tylko genetyczne uwarunkowania emocji? 2. Kognitywne i pozakognitywne komponenty oraz funkcje emocji 3. Różne klasyfikacje emocji Rozdział IV Konceptualizacja edukacyjnego modelu 1. Taksonomia emocji oraz cele wychowania 2. Edukacyjne implikacje kognitywnych i pozakognitywnych komponentów emocji 3. Redukcja transcendentalna jako podstawa wytyczenia ważnego dla pedagogiki zadania 4. Konsekwencje aprioryzmu emocjonalnego M. Schelera dla pedagogiki Rozdział V Zasoby emocjonalne dzieci i młodzieży w Polsce oraz w Norwegii przed zastosowaniem programu 1. Diagnoza zasobów emocjonalnych w badanych grupach w świetle zastosowanych różnych wersji testów wyboru 2. Ocena zasobów emocjonalnych badanych dzieci na podstawie testu zdań niedokończonych 3. Diagnoza emocji traktowanych jako przeżycie na podstawie ekodeks KBPE Rozdział VI Zasoby emocjonalne a inne jakości egzystencjalne badanych 1. Styl poznawczy badanych w świetle zastosowanego Kwestionariusza M. Blackburna i H. Wilkinsona 2. Styl poznawczy a zasoby emocjonalne badanych. Wyniki zastosowanej redukcji fenomenologicznej 3. Wartości prezentowane przez badanych w Polsce i ich związek z zasobami emocjonalnymi Rozdział VII Edukacyjne programy zmierzające do wzbogacenia zasobów emocjonalnych uczniów i rezultaty tych programów 1. Możliwości /konieczności wykorzystania pewnych aspektów różnych rodzajów terapii do wzbogacania badanych zasobów 2. Ogólne założenia programu autorskiego 3. Przykłady zajęć programowych zmierzających do wzbogacenia zasobów emocjonalnych 4. Porównanie wyników dotyczących zasobów emocjonalnych uczniów przed i po zastosowanym programie Wnioski Bibliografia Summary Zusammenfassung KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS NA AUKCJACH ALLEGRO !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość. |
|
|
|
|
|