Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ELEMENTARZE i NAUKA ELEMENTARNA CZYTANIA i PISANIA

05-09-2014, 19:09
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 40 zł     
Użytkownik net-mart
numer aukcji: 4550822758
Miejscowość Opole
Wyświetleń: 3   
Koniec: 05-09-2014 18:40:48

Dodatkowe informacje:
Tematyka: Życie codzienne, obyczaje
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1965
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"ELEMENTARZE i NAUKA ELEMENTARNA CZYTANIA i PISANIA na ŚLĄSKU w wiekach XIX i XX (1[zasłonięte]848-19)" , tom II ; J.MADEJA ; ŚLĄSK 1965 ; nakład : 1 556 ; stan : db : pieczątki, dedykacja na stronie tytułowej ; przesyłka polecona : 9,30 zł.



SPIS TREŚCI :

PRZEDMOWA.............. 9

WSTĘP.................... 11

1. Rola elementarza w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku.................. 11
2. Rodzaje elementarzy i metody nauczania......... 13
3. Elementarze a problem dwujęzyczności......... 23


Rozdział I. PRZECIW GERMANIZACJI........... 35

1. Kwestia językowa na Śląsku, akcja germanizacyjna zaborcy, granice językowe................. 35
2, Walka o uświadomienie narodowe i polityczne....... 40


Rozdział II. ELEMENTARZE NA ŚLĄSKU......... . 59

1. Elementarze z lat 1848—1872............ 59
a) elementarze polskie............. 59
b) elementarze dwujęzyczne............ 70
c) elementarze niemieckie............. 70

2. Elementarze w okresie zakazu używania języka polskiego w szkołach (1372—1918)............... 76
a) elementarze polskie............. 76
b) elementarze niemieckie............ 136

3. Elementarze w okresie powstań śląskich i plebiscytu oraz w latach poplebiscytowych do roku 1930. 148
4. Ogólna charakterystyka elementarzy na Śląsku . ....... 165
a) układ metodyczny.............. 165
b) treść elementarzowa i czytankowa......... 168
c) układ zewnętrzny — okładka, druk, ilustracje...... 171
d) metody nauczania.............. 174
e) wpływ elementarzy obcych na elementarze śląskie..... 176


Rozdział III. SZKOLNICTWO ELEMENTARNE I NAUKA CZYTANIA I PISANIA ................... 178

1. Plan i program nauczania............. 178
a) cele wychowawcze szkoły pruskiej......... 173
b) treść nauczania............... 184
c) przedmioty nauczania............. 187
d) przebieg pracy dydaktycznej w szkole elementarnej .... 191
e) trudności wynikające z nauczania w języku niemieckim w szkołach elementarnych.............. 194

2. Metody nauczania................ 203
a) ścieranie się metod syntetycznych z metodami analitycznymi i ana-lityczno-syntetycznymi... 203
b) piśmiennictwo dydaktyczne............ 210
c) pomoce naukowe.............. 211
d) nauka pisania................ 215
e) ogólna ocena metod nauczania........... 216

3. Kontrola, ocena pracy oraz wyniki nauczania....... 217
a) nadzór szkolny w świetle ustaw........... 217
b) wizytacje szkolne i sprawozdania powizytacyjne...... 221
c) dokumentacja wyników nauczania......... 226
d) uwagi krytyczne dotyczące kontroli i oceny pracy..... 228

4. Warunki nauczania............... 229
a) budynek i jego wyposażenie........... 229 -
b) stosunek rodziców i dzieci do szkoły......... 240
c) przyczyny słabej frekwencji.........., 241

5. Nauczyciel na Śląsku w II połowie XIX wieku i na przełomie XIX i XX wieku................ 244
a) dobór kandydatów na nauczycieli i ich kwalifikacje zdobyte w seminariach ................ 244
b) sytuacja materialna nauczycieli.......... 252
c) pozycja społeczna nauczycieli........... 257
d) stosunek nauczyciela do władz........... 262
e) udział nauczycieli w walce o polskość......... 264

ZAKOŃCZENIE.................. 269


ANEKSY ŹRÓDŁOWE................ 275

1. Wyciąg tekstu z książki Feliksa Triesta pt. „Topographisches Handbuch von Oberschlesien" dot. charakterystyki polskiej ludności na Górnym Śląsku............... 276

2. Sprawozdanie z przerobionego materiału naukowego za rok 1872 szkoły elementarnej w Antoniowie (Klasscnziel)...... 277

3. Sprawozdanie z przerobionego materiału naukowego za rok 1873 szkoły elementarnej w Antoniowie (Klassenziel)...... 278

4. Świadectwo szkolne z 1902 r............ 280

5. Protokół z wizytacji szkoły w Bujakowie z 1868 r. ...... 281

6. Protokół z wizytacji szkoły elementarnej w Fałkowicach z 1877 r. jako dowód, że nauczyciel Kossak w owym czasie uczył po polsku mimo zakazu władz rejencyjnych z 1872 r......... 283

7. Zarządzenie antypolskie rejencji opolskiej z roku 1886 w sprawie zakazu używania języka polskiego..284

8. Doniesienie inspektora szkolnego w Pokoju na lokalnego rewizora w Fałkowicach z 1876 r... 285

9. Zarządzenie Rejencji Opolskiej z roku 1886 w sprawie wyrugowania książek i pism polskich i czeskich ze szkół........ 286

10. Protokół z wizytacji szkoły w Syryni z 1870 r. ,...... 286

11. Pismo Rejencji Opolskiej do inspektora w sprawie zaniedbań nauczyciela Hettwera w Antoniowie w 1873 r.......... 289

12. Sprawozdanie inspektora szkolnego z wizytacji okręgu w 1861 r. . 290

13. Ogłoszenie burmistrza miasta Bielska z 1871 r. w sprawie zakazu zatrudniania dzieci w wieku szkolnym w fabryce......292

14. Dekret nominacyjny nauczyciela Roboty wystawiony w 1871 r. przez magistrat miasta Prudnika.....293

15. Zestawienie świadczeń dla personelu nauczycielskiego szkoły w Raszczycach z 1906 r...............294

16. Zestawienie dochodów nauczyciela przy powołaniu go na stanowisko 293

Primers and Rudimental Teaching of Reading and Writing in Silesian Schools during the XIX and XX Centuries (1848—1930) Volume II.
(Summary).................. 300

Elementarbiicher und der Elementarunterricht im Lesen und Schreiben in Schlesien im XIX und XX Jahrhundert (1848—1930) Band II
(Zusammenfassung)............... 302


ZESTAWIENIE ŹRÓDEŁ................. 304
a) archiwalia................ 304
b) inne źródła................. 309

LITERATURA.................. 314
SKOROWIDZ NAZWISK............... 317
SKOROWIDZ MIEJSCOWOŚCI ŚLĄSKICH.......... 323