Elektron Machinedrum SPS1 MKII został wyposażony w aż 4 niezależne moduły syntezy. Każdy z modułów odpowiedzialny jest za tworzenie innego typu brzmień. Brzmienia nawiązują między innymi do klasycznych maszyn perkusyjnych Rolanda z serii TR. W porównaniu do swoich poprzedników, TRX wprowadza rozszerzoną paletę parametrów gwarantując znacznie większą kontrolę nad generowanymi dźwiękami.
Badanie granic interferowania częstotliwości doprowadziło do stworzenia modułu EFM - najbardziej ekstremalnego wśród wszystkich czterech. Moduł ten umożliwia tworzenie wielu nowych i nietypowych dźwięków perkusyjnych.
E12 podąża za szlachetnymi maszynami perkusyjnymi takimi jak Simmons, czy E-mu SP1200, opierającymi się na technice samplingu. Każdy dźwięk w E12 posiada swój indywidualny charakter i bogate spektrum regulowanych parametrów.
Synteza PI, bazując na prawach rządzących powstawaniem dźwięków perkusyjnych, opiera się na modelach matematycznych, które umożliwiają rozbudowane modyfikowanie i uzyskanie całkowicie nowych brzmień.
Procesor efektów
W SPS-1 MKII na każdy z 16 śladów przypada oddzielny procesor efektów. Efekty te są zawsze łatwo dostępne i posiadają dedykowane kontrolery. Stanowią integralne rozszerzenie modułów syntezy i umożliwiają nadanie brzmieniom końcowego szlifu. Ustawienia tych efektów zapamiętywane są wraz zapisywanym zestawem perkusyjnym. Można je kontrolować także z poziomu wewnętrznego sekwencera, tak jak pozostałe parametry z modułów syntezy. W bloku znajdują się następujące efekty: modulacja amplitudowa, 1-pasmowy equalizer parametryczny, filtr z rezonansem 24db (lp/bp/hp), redukcja częstotliwości próbkowania i przester. W SPS-1 MKII znajduje się także dodatkowy procesor efektów Master. Mieszczą się w nim takie efekty, jak delay, pogłos, equalizer półkowy (niskie/wysokie) i equalizer parametryczny, a także procesor dynamiczny Dynamix. Każda z 16 ścieżek ma dedykowane wysyłki na delay i pogłos, a equalizer i procesor dynamiczny przetwarzają wychodzący sygnał stereo. Wszystkie ustawienia bloku efektów Master zapisywane są jako część zestawu perkusyjnego.
Kontrola
Osiem gałek obracających się bez końca (tzw. endless) umożliwia kontrolowanie parametrów aktualnie wybranej ścieżki. Posiadają one bardzo wygodny, podwójny stopień działania – gdy obraca się je w normalnym trybie, wartości zmieniają się stopniowo, a gdy są wciśnięte, obrót powoduje znacznie szybszą zmianę wartości parametrów. Poniżej gałek znajduje się przycisk służący do przełączania pomiędzy trzema stronami parametrów: Synteza, Efekty i Wysyłki. Machinedrum wykorzystuje MIDI, jako wewnętrzny protokół komunikacji. Z tego wynika, że wszystkie funkcje dostępne w maszynie perkusyjnej mogą być kontrolowane z zewnątrz poprzez MIDI. Ponadto wszystkie przyciski i gałki odpowiedzialne za kontrolowanie dźwięku także wysyłają komunikaty MIDI, dzięki czemu mogą być nagrane na zewnętrznym sekwencerze. Indywidualne brzmienia perkusyjne i sekwencje mogą być wyzwalane za pośrednictwem standardowych komunikatów Note On, a parametry z bloku Syntezy, Efektów i Wysyłek są kontrolowane poprzez komunikaty Ctrl Change.
Sekwencer
Wbudowany sekwencer patternowy umożliwia nagranie 16 śladów rytmów perkusyjnych wyzwalających brzmienia z wewnętrznego syntezatora lub z zewnętrznych urządzeń poprzez MIDI. W pamięci można zapisać 128 sekwencji składających się maksymalnie z 64 kroków. Możliwe jest nagrywanie krokowe lub w czasie rzeczywistym. Ponadto w każdej sekwencji można zaprogramować parametr Accent, Swing i Slide. Parametr Swing w „magiczny” sposób sprawia, że zwykły rytm zaczyna brzmieć, jakby był zagrany przez funk'owego perkusistę. Parametr Accent pozwala wybrać nuty, które będą akcentowane, a parametr Slide pozwala na płynne przejścia pomiędzy wartościami parametrów ustawionymi na każdej nucie. Oprócz trybu Pattern, Machinedrum posiada tryb Song, który umożliwia ułożenie sekwencji w cały utwór. W tym trybie do dyspozycji jest 256 komórek pamięci, a każda komórka może mieć indywidualne ustawienia tempa i ilości powtórzeń danej sekwencji. SPS-1 MKII może zapamiętać maksymalnie 32 utwory. Sekwencer Machinedrum pracuje w dwóch trybach: Classic i Extended. W trybie Classic sekwencer działa tak, jak w tradycyjnej maszynie perkusyjnej, czyli pracuje niezależnie od modułów syntezy. Tryb Extended łączy to, powodując, że każda sekwencja może być zapisana z dedykowanym zestawem perkusyjnym. Ponadto, dowolny parametry z bloku Syntezy, Efektów i Wysyłek można na stałe przypisać do każdego kroku, co umożliwia tworzenie bardzo różnorodnie brzmiących sekwencji rytmicznych.