Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

EKSPOZYCJA MUZEALNA UTWÓR ARCHITEKTURA PLASTYKA

24-01-2012, 5:18
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 40 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2039709957
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 9   
Koniec: 15-01-2012 20:05:41

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1976
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - EKSPOZYCJA MUZEALNA
JAKO UTWÓR ARCHITEKTONICZNO-PLASTYCZNY
(Podstawy teoretyczne ekspozycji naukowych w muzeach)

AUTOR - JERZY SWIECIMSKI
WYDAWNICTWO - NAKŁADEM UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO
KRAKÓW 1976
, WYDANIE - 1, NAKŁAD - 600 + 22 EGZ.
STAN KSIĄŻKI - BARDZO DOBRY MINUS JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, PODPIS NA STRONIE TYTUŁOWEJ, KRÓTKA NOTATKA DŁUGOPISEM NA KOŃCU.)
RODZAJ OPRAWY - ORYGINALNA, MIĘKKA
ILOŚĆ STRON - 223 + TABLICE
WYMIARY - 24 x 17 x 1,4 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,401 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE - ZAWIERA
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.

UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI
JERZY SWIECIMSKJ
EKSPOZYCJA MUZEALNA
JAKO UTWÓR ARCfflTEKTONICZNO-PLASTYCZNY
(Podstawy teoretyczne ekspozycji naukowych w muzeach)
NAKŁADEM UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO
KRAKÓW 1976





SPIS RZECZY

WPROWADZENI^. Wstępne rozgraniczenie zagadnień i określenie
tematu ....................................................... 5
Zagadnienie systematyki (typologiij utworów ekspozycji muzealnej.......................................................... &
Cel badań typologiczno-porównawczo-genetycznych nad utworami
muzealnymi ..........................a........................ 10
Materiał i sytuacja badawcza. Zakres badań ................... 13
Kryteria systemu i metoda analizy przedmiotu badania ......... 1"
CZEŚĆ OPISOWA. Grupy systematyczne utworów muzealnych ........ 25
GRUPA I...................................................... 23
Chronologia............................................ 25
Założenia ......................a....................... ?7
Geneza a................................................ 29
Rozwiązania ........... .................................. 30
A. Architektura........................................ 34
B. Meblarstwo.......................................... 39
G. Aranżacja wnętrzareka, typ kompozycji itp. .......... 42
Działanie i regresja. Postaci mieszane ................. 44
GRUPA II..................................................... 46
Chronologia............................................ 46
Założenia .............................................. 47
Geneza.............a................................... 46
Rozwiązania............................................ 51
Działanie i regresja kierunku .......................... 60
GP.PPA III.................................................... 62
Chronologia .................va4c...cv.....va..v........ . ^2
Założenia.............................................. 64
TXP A( Rozwiązania ilustracyjne, realistyczno-obrazujące
Chronologia i geneza ........,................... 67





WPROWAPZEUIE W3TEPNE ROZORAHICZBHIE ZAOADHIEtf I OKREŚLENIE TEMATU

Przedmiotem niniejszego opracowania jest naukowa e k e -pozycja muzealna, pojęta jako utwór arcnitelttonicz-no-plastyczny. Badania zostały przeprowadzone w nastawieniu typologicz-no-pordwnawczym i genetycznym.
Takie określenie przedmiotu i nastawienia poznawczego decyduje zarówno o zakresie badań, jak o metodzie i kryteriach. 1. Oznacza ono ograniczenie badań do wystawiennictwa typu muzealnego, wykluczając problematykę ekspozycji innych typów, np. przemysłowo-han-dlowej. 2. Nie stwarza wprawdzie ograniczeń, które byłyby zdeterminowane, np. jakimś szczególnym rodzajem tematyki naukowej wystaw, wyklucza jednak ekspoayoja, które nie byłyby choćby nominalnie związane z naukę, w tej liczbie także te, które organizowane są w muzeach. 3. Sprawia, iż w badaniach uwzględniane są jedynie te momenty, które pozwalają zrozumieć specyfikę utworów ekspozycyjnych w kategoriach architektury i plastyki. V konsekwsnoji na czoło wysuwają sie zagadnienia funkcji tych utworów i ich budowy formalnej (tj. zarówno w znaczeniu organizacji przestrzenno-kolorystycznej, jak budowy formalno-treściowe j), oraz rysów stylowych. W ostatecznym wyniku, ekspozycja naukowa zostaje uchwycona jako typ utworu kulturowego o specyficznej funkoji i budowie, porównywalny do dzieł sztuki, które Inspirowane są momentami poza-artyatycznymi i służą poza-arty-stycanym celom.
Pojęcie badań w tak określonym zakresie wynikło do pewnego stopnia s sytuacji, jaka wytworzyła się w piśmiennictwie muzealniczym. Ograniczenie tematyki prac o wystawach do zagadnień technologicznych, historycznych, psychologiczno-eoojologieznych, sprawozdawczych (np, re-
ILPSTRAOJB
UWAGA OGÓLNAt
Zebrany materiał Ilustracyjny cle rości sobie i nie może sobie rościć tytułu do kompletności. Zebranie kompletu przykładów choćby tylko reprezentatywnych dla wszystkich wymienionych w tekście grup systematycznych, odmian itp. nia byłoby możliwe ze względów technicznych 1, ponieważ aktualny stan ekspozycji na śniecie nieustannie się mienia, a zwłaszcza narastają rozwiązania nowe 2. tylko w drobnej części możliwe jest dotarcie do istniejących aktualnie wystaw muzealnych, dokonanie w olch zdjęć dokumentacyjnych, lub choćby sprowadzenie takiej dokumentacji drogą korespondencyjną. Cały szereg muzeów pozostaje w tej sytuacji praktycznie nieosiągalnych, a wiadomości
0 nich można czerpać jedynie z opublikowanych gdsieindsiej prac, folderów, przewodników itp.
Zdjęcia zamieszczone w tej pracy mają dać najogólniejszą ilustracje głównych grup systematycznych. Ich skład jest o tyle systematyczny, że wypełnia poszczególne jednostki typologiczne, w zasadzie nie pozostawiając żadnej z nich "pustą". Jest on o tyle przypadkowy, że warunkowany był możliwościami dotarcia przez autora pracy do poszczególnych nużeów; stąd muzea szeregu krajów, jak np. Włoch, Belgii, Francji, Hiszpanii, RFN, krajów Skandynawskich nie są reprezentowane
1 publikowanym tu składzie ilustracji. .W tych przypadkach Czytelnik musi korzystać z pozycji bibliograficznych nakazanych w tekście głównym, lub w przypisach głównie z poszczególnych zeszytów osasopisina ifUSEUM - Uneaco Publicationa, Roberto Aloii Esempi-Musei, Architet-tura, Technioai Milano 1962, CURATOR, : CABHEGIE HAGAZdE i inn. .





TABL. I. GRUPA Ii Zasada apoteozy. repyBzentacv-lności i dekoracyjno^^
Za^adniepie archetypu architektury muzeów.
Pot. 1. Budynek muzealny w typie świątyni antycznej. Gmach wzniesiony na wysokim cokole. Nad tympanonem postaci alegoryczne. Przed fasadą pomnik władcy jako pretektora aztuk. Galeria Na-loóowa (ffationalgalerie) w Berlinie (HHD).
Pot. 2. Budynek muzealny w typie reprezentacyjnej budowli municypalnej. Ceglany mur, strome dachy i schodkowany szczyt fasady z dekoracyjnymi wkładkami białej kamienimrki, stanowią aeapół elementów typowych dla dennej architektury holenderskiej. Hietoryzm XIX w. Muzeum Miejskie (Stedelijk Museum), Amsterdam.
TABL. II. Zagadnienie archetypu, architektury muzealpę^.
Pot. 3. Budynek muzealny w typie eklektycznego pałacu. Trójczionowa
fasada; w paśmie przyziemia budynek obłożony rustyką, do portalu prowadzą schody z podestami, w paśmie pierwszego i drugiego piętra budynek ozdobiony kolumnami korynckimi. Ryzalit środkowy zwieńczony wieżą z hełmem. Po obu stronaoh wieży, jak rońcież ca tympanonie 1 ponad nim grupy stylowo współczesnych (koniec XIX fl.) figur alegorycznych. Na plakietkach w paśmie miedzy pierwszym i drugim piętrem zmieszczono imiona władców oraz ludzi nauki. Muzeum Sarodowe (Narodnf Mueeum), Praga,
Pot. 4. Reprezentacyjny hali muzealny w typie dwupoziomowego, arkadowego dziedzińca pałacowego, który przykryto stropem szklanym hali ten można również porównać do wnętrz reprezentacyjnych w IH-wieoznyoh budynkach teatralnych . Przed filarami dzielącymi arkady od ciągu górnego, umieszczono popiersia uczonych oraz protektorów nauki. W medalionach oblicza władców. Muzeum Narodowe (Barodnf Museum), Praga.
jABŁ. III. gasada rflp^.aatac.y.iBości i dekoracyjności.
jiot. 5- Historyczne wnętrze zamkowe, odbudowane w pierwotnej Intencji jako reprezentacyjne pomieszczenie rezydencjcnalne i zarazem jako muzeum sztuki; współoześnie funkcjonujące jua tylko jako muzeum, Jakkolwiek z zachowaniem charakteru pomnika dziejów i kultury narodu. Zamek Królewski na Wawelu, fragment sali Bitwy pod Orszą w ciągu sal barokowych II piętra . Odbudowa dokonana w kierunku swobodnej rekoatrukcji (poaadski, stropy) oraz stylizacji i dekoracyjności (współczesny artystycznie, choć stylizowany w kierunku dawności fryz pod stropem). Zestaw mebli zabytkowych i obrazów jest w pewnym stopniu rekonstrukcją pierwotnego wystroju wnętrza, w pewnym jednak sensie stanowi element autonomicznej kompozycji estetyza-cyjnej wnętrza. Odbudowa stałych elementów architektonicznych z końca lat 20-tych, aranżacja meblarska współczesna.
TABL. :O "asada repreaentacy.1ności i dekoracy.inoęol.
Pot. 6, Wngtrze z wbudowaną galerią w połowie wysokości, obiegającą pomieszczenie dokoła. Wykończenie ścian atiukiem i boazerią z gzymsami i antykizującymi pilastrami. Meble z bogatą dekoracją snycerską. Dwie gabloty w postaci szafek zwieńczonych ostrosłupami, ozdobionymi na szczycie metalowymi tculami. Teylerfo Kusemu, Haarlem, Pocą. budowy koniec XVIII w., koniec budowy koniec XIX w.
pot. 7. Dekoracyjny układ próbek skalnych na jednej ze ścianek gabloty wystawowej (por. fot. 6), Okład symetryczny, georaetryzują-cy. Teylerłs Museum, Haarlem.
pot. 8, Dekoracyjny układ okazów porcelany, rozmieszczonych na jednej ze ścian galerii. Układ symetryczny, powtarza ukształtowanie płytkiej niszy między kolumnami. Zainger, zbiór porcelany. Drezno. Po odbudowie w latach powojennych.
TABL. V. Zasada dekoracyjności malarskiej "oprawy" "raz układów eka-patołi-ych w wystawie^
Pot. 9. Rokokowe szafki w przed-naukowej ekspozycji przyrodniczej
Wewnątrz mebla układ eksponatów chaotyczny. Niektóre eksponaty oprawione na podobieństwo biżuterii. W głębi, poza drzwiami - widok na dwupoziomową sale dawnej biblioteki klasztornej. W połowie wysokości sali wbudowana galeryjka. Muzeum Literatury Czeskiej (Museum Seake Literatury), Stra-hov, Praga.
Pot. 10. Dekoracyjny układ okazów w jednej ze ścianek bocznych rokokowej szafki wystawowej. Eksponaty botaniczne ułożone są na podobieństwo intraeji, jakkolwiek zaopatrzone są przy tyra w etykietki n.b. przypominające sposobem wykonania napisy na relikwiach kościelnych . Wystana przyrodnicza poklaaz-torna vi obecnym Muzeum Literatury Czeskiej na Strahovie.
Pot. 11. Dekoracyjny "rastrowy" układ okazów poroży sarnich. W efekcie poszczególne okazy działają jako elementy deseniu, tracąc swą indywidualność na rzecz całości kompozycji. Muzeum Gospodarstwa Wiejskiego (ilezOgazdasagi Mueeum) w historyzującym zespole gmachów Yajdahunyad w Budapeszcie.
IABL. VI. Zasada dekoracyjpoścj. meblarstwa muzealnego.
Pot. 12. Dekoracyjna szafa muzealna z końca XVIII w. ("Anglia), zdobiona tyrnpanonem z girlandami, gzymsowaniem i pilastrami o anty-kizujących kapitelach. Powierzchnia drewna lakierowana mato-wo-biało. Wewnątrz szafy kolekcja okazów ptaków, zmontowanych na rosohatym krzaku ma również charakter ornamentalny. Muzeum Historii Naturalnej (Museum of Natural History) - niegdyś oddział British Museum - Londyn. Zachowane w stanie niezmienionym w obrębie unowocześnionej ekspozycji.
Pot. 13. Historyzujące szafy z około połowy XIX w.t ozdobione antyki-zującym gzymsowaniem i żłobkowanymi pilastrami o uproszczonych jakby doryckich kapitelach. Wewnątrz szaf koletccja eksponatów (instrumenty naukowe, b innej sali okazy paleontologiczne) jest już w typie GRUPY II kolekcja naukowa . Całość wnętrza ma charakter dawnej pracowni naukowej. Tey-ler"s Museum, Haarlera. Niezmienione od końca XIX u.
TABL. VII. GRUPA II. Kolekcja naukowa zbudowana na zasadzie porządku systematycznego, katalogowości. stanowiąca materiał do badań naukowych; ewentualnie udostępniona do zwiedzania.
Pot. 14- Zbiór minerałów XIX w. ułożony w porządku systematyczaym. Okazy w układzie szeregowym. Wnętrze muzealne o wystroju dekoracyjnymi polichromowane stropy (sytuacja, gdy ekspozycja GRUPY II rozwiązana jest "w lukach" elementów GRUPY I, tui oprawy architektonicznej). Meblarstwo dwu-funkcyjne, magazy-nowo-wystawowe w typie skrzyń-cokołów wypełnionych szufladami i nadbudowanych Jedno- lub dwuspadową witryną pulpitową, co nadaje im w sumie pokrój rzymskiego sarkofagu. Heble mające wyłącznie wystawową funkcję są w typie stołów przykrytych szklanymi kloszami. Muzeum Narodowe (Narodnf Mueeum) - dział mineralogiczny. Praga.
Pot, 15. Zbiór naukowy w wystawie niedostępnej dla publicznego zwiedzania, mający charakter podręcznego zestawu materiałów do celów badawczych. Porządek systematyczno-katalogowy, układ magazynowy. Gabloty w układzie szeregowym, nowoczesne o konstrukcji stalowej, jakkolwiek bez wbudowanego oświetlania własnego. Muzeum Geologiozne Uniw. Jagiellońskiego - nowy pawilon muzealny, 1964. Kraków.
TABL. VTII. Archetyp architektur? muzealnej.
Jot. 16. Budynek muzealny w atylu funtccjonalistyeznym okresu lat 30-tyoh i 40-tych. Okład eymetryozny, monumentalizm wyrażający się zaakcentowaniem najścia zgeometryzowanymi filarami (bez kapiteli - brak jakiejkolwiek dekoracyjności!). Całość gmachu utrzymana vi typie architektury gmachów użyteczności publicznej, Jak urzędów, szkół, domów handlowych itp. Narodowe Muzeum Techniki (Narodnf Technicke Mueeum), Praga.
Pot. 17. Główna eala wystawowa Narodowego Muzeum Techniki w Pradze,
Architektura przypomina rozwiązania wielkich hal montażowych w fabrykach: niezamaskowana konstrukcja atalowa stropu, etalo-we galerie obiegające aalę dokoła w kilku poziomach. Ekspozycja ma charakter kolekcji okazów w układzie magazynowym.
TABL. IX. GRUPA III B. Zaczątki d?daktvwizmu w obrębie w?etawv o typie kolekcji naukowej. Rozwiązania dawne.
Pot. 18. Wnętrze muzealne w typie hali. Przestrzeń podzielona filarami, strop podzielony kasetonami. Brak jakichkolwiek elementów dekoracyjnych: funkcjonalizm, rzeczowość elementów architektury. Meblarstwo o funkcji wyłącznie wystwowej, rozwiązane jako stoły przykryte kloszami szklanymi. Układ mebli jak w pomieszczeniu biurowym, szeregowe. Kolekcja (maszyny) zdy-daktywizowana testami objaśniającymi. Muzeum Nauki (Science Museum), Londyn. Ekspozycja z lat 30-tych dochowana do chwili obecnej 1976 .
Pot. 19. Wnętrze wiktoriańskie w typie długiej galerii. Meble dwufunk-cyjne, magazynowo-wystawowe. Dawny zbiór aystematyczno-kata-logowy unowocześniony w kierunku dydaktywizacji na zasadzie uzupełnienia go elementami ilustracyjnymi (mapy, rekonstrukcje wykonane meblarsko) i tekstami objaśniającymi- Układ
eksponatów oryginalnych jak w kolekcji magazynowej, szeregowy lub bezładny. Muzeum Historii Naturalnej (Museum on Natu-ral Hietory), Londyn. Wystawa dawna dochowana do chwili obecnej (1976).
TABL. X. Zaczątki dydaktywizmu w obrębią wystawy o t^yie kolekc.^ naukower1. Rozwiązania współczesne.
Pot. 20. Ekspozycja geologiczna w poetaoi przeglądu systematycznego
typowych przedstawicieli poszczególnych klas (rodaaj repeti-torium, lub informacyjnego katalogu). Układ okazów szeregowy, jak w zbiorach magazynowych.
Nowoczesność polega na zastosowaniu współczesnej "oprawy" architektonicznej. Nowy pawilon wystawowy i nowoczesne meblarstwo, jakkolwiek pod względem koncepcji powtarzające dawny schemat mebli dwu-funkcyjnyeh (witryna nadbudowana na cokole przeznaczonym do przechowywania zbioru głównego . Łluzeum Geologiczne Uniw. Jagiellońskiego. Kraków, lata 70-te.
Fot. 21. Ekspozycja paleontologiczna w postaci przeglądu typowych
przedstawicieli grup systematycznych. Układ eksponatów ciasno zestawionych w płaszczyźnie pionowej: cała powierzchnia wystawowa zapełniona okazami. Zasada maksymalnego wykorzystania miejsca jak w zbiorach magazynowych . Dydaktyzm polega na wprowadzeniu oznaczeń graficznych (kolorowe linie podziału, Btrzałki itp.) oraz fotogramów i tekstów. Muzeum Narodowe (Narodnł Museum) - dział paleontologiczny, Praga. Wystawa z lat 60-tych.
TABL. XI, Konflikty różnych założeii wystawowych.
Fot. 22. Konflikt wystawy naukowo-dydaktycznej GRUPA III B z wnętrzem dekoracyjno-reprezentacyjnym GRUPA I . Stalowe gabloty i duże okazy zoologiczne ustawione w bezpośrednim kontakcie optycznym z metalizowanymi kolumnami pseudo-korynckimi. Muzeum Narodowe Harodnf Mueeum , Praga.
Pot. 23. ffyatawa dwupoziomowa w sali z galerią. W ciągu dolnym ekspozycja o fuakoji dydaktycznej, jakkolwiek ze śladami rozwiązań reprezentacyjnych układ symetryczny,(wielkie okazy uata-wione na profilowanych podestach niby pomniki itp.). W ciągu górnym wystawa reprezentacyjno-dekoracyjna bez wartości dydaktycznej, będąca naprawdę krypto-apoteozą ofiarodawcy jednocześnie benefaktora muzeum i jego osiągnięć łowieckich. Carnegie Museua, Pittsburgh. Sytuacja przed 1970 r. w latach późniejszych przystąpiono do zastępowania profilowanych podestów naturalistycznymi imitacjami skał; jest to tendencja rozwojowa typowa dla muzeów amerykańskich, preferujących rozwiązania iluzjonistyczne.
TABL. XII. GRUPA III A. Tendenoje iluatraoy.ino-przadatawieniowe. Rozwój od„realizmu prymitywnego do pełnego naturalizmu.
Pot. 24. słynna grupa habitatowa z arabem na dromaderze atakowanym
przez lwy, zmontowana przez Julea Verreaux w 1869 na wystane międzynarodową w Paryżu. Zakupiona przez nowojorskie muzeum przyrodnicze (The American Museura of Katural HiatoryJ , obecnie w Carnegie Museum w Pittsburgu. Pierwotnie bez tła malowanego. Tło dodane w latach 40-tych. Plan pierwszy "zderza sięMz tłea malarskim bez płynnego przejścia, Stan aktualny.
pot. 25- Dojrzały naturalizm w dioramie amerykańskich muzeów przyrodniczych. Tendencja całkowitego iluzjonizmu. Carnegie Museum.-Jedna z dioram z lat 40-tych.
TABL. XIII. GRUPA III B. Paatać doflrzafra. Rozwiązania "stor? telline".
Fot. 26. Powstawanie układów quasi-Bdaniowych (narracji naukowej) na
zasadzie zastosowania skomplikowanego systemu znaków graficznych a nawet bryłowych. Np. różnej wysokości etopnie-podesty, na których układana są okazy, mają tu funkcję oznaozeniową. Kolor ma także funkcję oznaozeniową. Zastosowanie tak rygorystycznego systemu oznaoseniowego znacznie ogranicza, a niekiedy uniemożliwia wprowadzenie kompozycji formalno-plaatyez-nej. Rozmieszczenia okazów i elementów graficznych tłumaczy się tu wyłącznie przesłankami treściowymi. Muzeum Narodowe (Narodni Museum), dział archeologiczny. Praga.
Fot. 27. Fragment ekspozycji zoologicznej systematyka + filogeneza z zastosowaniem plansz narracyjnych, w których układ wynika jedynie z przesłanek treściowych. Instytut Zoologiczny FAN Oddział w Poznaniu. (Pot. Z. Pniewski).
TABL. IIV. GRUPA III 0. Zagadnienie tworzenia sie nowego a tylu.w architekturze muzeów.
Fot. 28. Ginach Muzeum Narodowego w Warszawie. Typ architektury funkcjonał is ty cznej o oechach monumentalności, charakterystycznej w Polsce dla końca lat 30-tych (niewątpliwe .związki z ideą mocarstwowości państwa i próbami znalezienia wyrazu artystycznego dla tej idei w formach architektury gmachów użyteczności publicznej). Ciężka bryła budynku, fasada bez okien, ściany bez dekoracji.
Pot. 29. Gmach Muzeum Historii i Techniki (Museum of History and Technology,) w Waszyngtonie. Budynek typu "container", bez tradycyjnych okien. Światło wpuszczone pionowymi szparami w ścianach. Nawiązanie do architektury przemysłowej.
TABL. XV. Tworzenie ale nowego stylu w arehltektiyge muzealne-i-
Pot. 30. Gmach muzealny w typie willi, rozwiązany na zasadzie swobodnego zestawienia form przestrzennych. Vap Gogh Museura, Amsterdam. Łata 70-te.
Pot. 31. Unowocześnienie dawnego budynku muzealnego (por. fet. 2) przez dobudowanie przeszklonego pawilonu. Muzeum Miejskie (Stedelijk Musaura), Amsterdam.;. 1954 r.
TABI. XVI. jGRypA., JII. C. Pojawienie, ąj,^, powe^ funko.1l czynnika estetycznego w rozwiązaniu ekspozycji muzealnej.
Pet. 32. Rozwiązanie wnętrza ekspozycyjnego w muzeum sztuki na zasadzie neutralizmu estetycznego. Naturalny koloryt ścian, "obojętne" pi.porcje ekranów, posadzka bez wyraźnego rysunku, jednolicie gładka, światło rozproszone. Fragment wnętrza Muzeum Narodowego (Galerii Sukiennice) w Krakowie, po przebudowie, stan e 1963 r.
Fot„ ^j. Hozwlązanie wnętrza ekspozycyjnego muzeum Historycznego na zasadzie wzmocnienia aktywności plastycznej elementów "oprawy" arehitektoniozno-wnętrzarsfc"ie;J. Wyraźne zrytmizonanle ścian przemlenność pasów muru 1 przesłon okiennych , rytmi-zacja akaentów świetlnych vi stropie, posadzka v; Intensywnym kolorze czerwony marmur węgierek! , bariera schodów rtykona-na w trawionej miedzi. Stosowanie ośfl±etj.ci,ia punktowego. Bu-dapesztaóakie Muzeum Historyczne (zamkowe, - Budapeati TOr-teneti Museum (Yarmuseum). Stan po odbudowie pono^rnn-=j.
TABL. XVII.
Pot. 34. Zastosowanie plastycznie aktywnego otwartego stropu kratownicowego, obniżającego pierwotną wysokość sali i optycznie "wciągającego" w głąb nadawanie ekspozycji i kierunku . Muzeum Historii Miasta Drezna (Museum fur Geschichte der Stadt Dresden) . Drezno. Po 1965-
?ot. 35. Zastosowanie podwieszonego stropu o funkcji planszy ilustracyjnej, z wyraźnie zaznaczoną przemiennością pól kompozycyjnych. Jednocześnie maskowanie optyczne XIX-wiecznsgo stropu dekoracyjnego. Muzeum Narodowe (Earodnf Museum) - dział historyczny. Praga. Łata 60-te.
TABL. XVIII.
Pot. 36. Wyizolowanie z otoczenia wystawowego grupy eksponatów przez
ustawienie ich na podjum i umieszczenie pod skrzyniowym stropem podwieszonym. Muzeum Ruchu Rewolucyjnego (Muzej na rewo-lucjonnoto dwiżenije w Bołgaria), Sofia.
Pot. 37. Wyizolowanie przestrzeni ekspozycyjnej w obrębie pierwotnego wnętrza muzealnego przez wbudowanie boazerii jakkolwiek bez przeszkleń stropowych ponad boazerią widać dawną architekturę sali . Muzeum Państwowe (Rijksmuseum), dział historyczny. Amsterdam. Lata 60-te.
TABL. XIX. Rozmaite funkcje podobnego elementu achitektury wnetrsa.
Pot. 38. Oryginalny atrop drewniany, polichromowany funkcjonujący ja-io zabytek okaz , główny akcent estetyczny w kompozycji aa-
li, Jako przesłona pierwotnego stropu sali i jako blenda dla urządzeń oświetleniowych, ściany eali wyklejone pąsowym suknem, co daje efekt uroczystej wspaniałości! wiąże się ona z tematyką wystawy. Muzeum Państwowe (Rijkumusaum) - dział Historyczny,Sala Namiestników (Stschouders). Amsterdam.
?ot. 39. Nieautentyczny strop w funkcji elementu dekoracyjnego. Wystawa historyczna (porównawczy przegląd stylów) w Galerii Morawskiej (Moravska Galerie), Brno.
TABL. XX. GRUPA III C. Stopniowe odchodzenie od koncepcji ilustracji naCuralistyczne.i (III A) orzez wprowadzenie autonomicznego czynnika estetycznego.
Pot. 40. Utwór dioramo-podobny o wyraźnym uzależnieniu od współczesnej scenerii. Tło ilustracyjne wykonane w postaci plansz fotograficznych, nie tworzących wspólnego "horyzontu". Figury ludzkie o znaczeniu drugoplanowym wykonane jako fotogramy (Iti)wyoięte 1 naklejone na płaskie sylwetki. Tylko dwie postacie w prawym rogu ubrane są w oryginalne strojet one też spełniają funkcję okazów głównych. Muzeum Tropikalne (Tropen-museum), Amsterdam. Wystawa z pocz. lat 7O-tych.
Pot. 41. Utwór dioraao-podobny. Tło malarskie znów płaskie, jak w utworach realizmu prymitywnego (por. fot. 24), zderza się z planem "sceny" bez płynnego przejścia. Zestawienie szkieletu z realistycznym krajobrazem stwarza pozory dzieła surrealistycznego. Muzeum Historii naturalnej (Kuaeum of Hatural Hieto-ry), Londyn. Łata 6O-te.
TABL. XXI. GRUPA III C. odchodzenie od. koncepcji naturalj.etycaŁ^cb i stylizacja ilugtrsc.1l naukowej.
pot. 42. Fresk przedstawiający faunę oceanską kontynentu Płn. amerykańskiego, wykonany w konwencji "gobelinowej" (płaekość, nadbudowywanie się planów jednych nad drugimi, brak perspektywy powietrznej, kolorystyka). Jedno z dzieł Jay. D. Matter-nesła, Smithsonian Institution, Waszyngton. (Courtesy of Smithsonian InBtitution).
TABL. XXII. GRUPA lii c. Draroatyzac.ia ekspozyo.1l i eksponatu.
Pot. 43. Dramatyzacja ekspozycji popularno-dyóaktycznej przez stosowanie podświetleń. Smithaonian Institution, Waszyngton.
Pot. 44. Dramatyzacjtt tfcśpusycji dydaktycznej 11 muzeum historycznym ma-jąoa na ^elu uwypuklenie walorów artystycznych wystawionych eskpouatów unikalnych. Wystawa "FARAS" w Huzeum narodowym w Warszawie.
TABL. XXIII. GKUP.1 iii 0. Zagadnienie wnł-gwów w stTlu proiektowania.
Pot. 45. Efcapozycja inspirowana pod względem stylu rozwiązaniami muzeów włoskich (wprowadzenie sztab żelaznych). Ekspozycja przeglądowo-porółinawcza meblarstwa w Zamku w Pieskowej Skale. Sala średniowieczna. Lata 6o-te.(Pot. J. Markiewicz. Panatvione Zbiory Sztuki na Wawelu).
IABL. XXIV. GRUPA III C. Rygor kompozycji piastyczoo-formalnei.
Pot. 46. Rytmizacja elementów "oprany" meblarskiej (regał) i eksponatów v rozwiązaniu płaszczyzny iciany w Muzeum Senmelweiasa (Semmelweis OrvtJstBrteneti Muaeumj w Budapeszcie.
Pot, 47. Rytmizacja elementów "oprawy" meblarskiej (otwarte gabloty) n rozwiązaniu wnętrza wystawy etnograficznej Muzeum Gospodarstwa Wiejskiego (MezOgazdasagi Museura) w Budapeszcie.
TABL. XXV. GHUPA III C. Swobodna, ko.mppzygja formąlnp-pląaty.C.zpa.
Pot. 48. Kompozycja swobodna płaszczyzny gabloty w wystawie motyli egzotycznych. Operowanie przestrzenią tła. Muzeum Zakładu Zoologii Systematycznej i Dośw. FAN w Krakowie, Koniec lat 60-tych.
Pot. 49. Kompozycja asymetryczna oparta na równowadze mae, form rdz-" nego rodzaju i "pustego" tła. Muzeum, Narodowe f&tiętckrzys-kie) w Kielcach, 1968.
TABL. XXVI. Przedstawienie przedmiotu ogólnego.
Pot. 50. Wystawa nie jest odtworzeniem-indywidualnego wnętrza, lecz przedstawieniem syntetycznym określonego typu wnętrza ("wnętrza w ogóle") wraz z eharakterystycsnym dla niego zespołem elementów meblarskich, dekoracyjnych itp. Ponieważ eks-
pozycja zrealizowana jest we wnętrzu renesansowym (autentyczny zamek renesansowy), wszystkie sale, w których pomieszczono ekspozycje obrazujące wnętrza innych epok musiały ulec odpowiedniej "charakteryzacji". W tej sali przesłonięto np. okna ekranami, na których zawieszono obrazy. Eksponaty mebli - dla podkreślenia iż nie wiążą sie z elementami architektury wnętrza - ustawiono na podestach. Muzeum w Zamku w Pieskowej Skale.(Pot. z Państwowych Zbiorów Sttuki na Wawelu).
TABL. XXVII. Stylizacja ilustrac.1l naukowe.1.
Pot. 51. Wpływ stylu grafiki handlowej na rozwiązanie strony ilustracyjnej w ekspozycji popularao-dydaktycznej. Carnegie Museura, Pittsburgh. Koniec lat 60-tych.
Pot. 52. Wpływ wczesno-renesansowego (jeszcze gotycyaującego; malarstwa na grafikę naukową w wystawie przyrodniczej. Muzeum Historii naturalnej (lluseum of Hatural History), Londyn. Koniec lat 60-tych.
TABL. XXVIII. Stylizacja architekturT wnętrz w muzeach.
Pot. 53. Gablota w wystawie geologicznej ukształtowana na podobieństwo kontuaru i recepcji biura, hatelu, czy lotniska. Geolo-gical Museum - wystawa "The Story of the Earth". Londyn. Lata 70-te.
Pot. 54. Główna aala w dziale historycznym Rijksmuseum w Amsterdamie ukształtowana na podobieństwo hallu recepcyjnego na dworcu lotniczym (galeria dokoła głównej przestrzeni sali).
TABL. XXII. Dominacja ,-jedae.i zasad? kompozycTflpai.
Pot. 55.. Całość rozwiązania podporządkowana Jest zasadzie prostokątu 1 koła. Morawskie Muzeum (Moraveke Mueeum), Brno. Lata 6o-te
Pot. 56. Całość rozwiązania podporządkowana jest zasadzie protokątu i koła. Jednolita kolorystyka jedna sala rozwiązana w błękitach, inna w zieleniach, inna w czerwieniach itp. . Muzeum higieny (Deutsches Hygiene Museum), Drezno.
TABL, XXX. Zabarwftepie, polityczne w ekapozvc.1l historycznej.
Pot. 57. Rozwiązanie jednej ze ścian wystany na podobieństwo plakatu polityczno-agitacyjnego. Muzeum Wosjkowe (Vojenoke Museum) w adaptowanym Pałacu Szwarcenberskim w Pradze.
Pot. 58. Rozwiązanie planszy wystawowej Jako plakatu politycznego:
Państwowy Orzeł Niemiec Cesarskich z głową Wilhelma II, - na piersiach orła rozkładające się trupy - ofiary egzekucji. I napis: "Nein zum imperialistiached Krieg".
TABL. XXXI. Zabarwienie polityczne w ekspozycji hiatorsczne.i.
Pot. 59. Ściana główna w Sali Zwycięstwa w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Kompozycja o cechach dynamiczno-ekspreayjoych: pobojowisko 1 triumf. Rozwiązanie tym samym odbiega daleko od zasady chłodnej sprawozdawczości faktograficznej. (Pot. M. Ciunowioz. Ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie).
Pot. 60. Sala poświęcona pracy konspiracyjnej w czasie II łoju? Światowej. Strop wykonany % gigantycznych czcionek drukarskich stanowi główne motto i jest zarazem głównym akcentem kompozycyjnym o dużym ładunku ekspresji. Całości dopełnia dramatyzujące oświetlenie i dynamiczny układ eksponatów. Muzeum Narodowe (świętokrzyskie), w Kielcach, 1968 r.
TABL. XXXII. CrRUTA IV. Zasada casate^ estefozac.ii poza-naukowośsi .
Pot. 61. Gablota z owadami skomponowana na zasadzie obrazu abstrakcyjnego, programowo pozbawiona wszelkich treści naukowo-in-formacyjnych. Muzeum Historii Naturalnej (Museum of Katural History) - dział entomologiczny, Londyn. "968 r.
Pot. 62. Kompozycja z żelaza na ceramicznym tle symbolizującym dramatyczne dzieje Zamku Królewskiego w Budapeszcie. Budapesz- . tańskie Muzeum Historyczne (Budapesti TOrteneti Museum -Varrouseum). Ekspozycja po odbudowie wnętrz zamkowych i ich adaptacji do celów muzealnych.
W sytuacji aktualnej 1976 ekspozycja ta została zamaskowana inną aranżacją wystawową, czy też zlikwidowana na trwale .




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI