Ekonomia w praktyce. Metody aktywizujące w nauczaniu przedsiębiorczości i ekonomii. Przewodnik metodyczny. Szkoły ponadgimnazjalne + CD z materiałami lekcyjnymi i załącznikami Autor: Hans Kaminski, Izabela Bieda, Anna Stefaniak, Renata Hołysz, Maria Michalska-Majerska
Wydawca: Sorus
ISBN:[zasłonięte]978-83768-27-0
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 128
Oprawa: miękka
Format: 16,5 x 23,5
Wydanie: 1
Wysyłka w ciągu 24 godzin
Poziom: szkoły ponadgimnazjalne
EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]37682
Ambicją autorów niniejszego przewodnika metodycznego jest dostarczenie nauczycielom przedmiotów ekonomicznych w szkołach ponadgimnazjalnych praktycznych, innowacyjnych narzędzi dydaktycznych, które umożliwią uczniom aktywne uczestnictwo w zajęciach z ekonomii dzięki znalezieniu się w sytuacjach zbliżonych do tych, które spotykać będą w swoim dorosłym życiu. Zastosowanie proponowanych metod sprawi, że uczeń przestanie być przedmiotem kształcenia, jak w tradycyjnym nauczaniu, a znajdzie się w sytuacji podmiotu procesu dydaktycznego, włączającego się aktywniej w tok pracy szkoły na zajęciach i poza nimi. Ułatwi mu to dostrzeżenie powiązania teorii z praktyką oraz uświadomienie sobie, że kształcenie ekonomiczne nie jest wiedzą abstrakcyjną, lecz zajmuje się zagadnieniami bliskimi wielu ludziom w życiu codziennym i ich codziennych działaniach. Z Przedmowy Przykłady zamieszczone w przewodniku ilustrują zastosowanie aktywizujących metod w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych, takich jak: studium przypadku, inscenizacja, wywiad z ekspertem, wycieczka dydaktyczna czy metoda projektu oraz zakładanie i prowadzenie firm uczniowskich. Krótka charakterystyka każdej z metod skupia się na jej specyfice, wskazując jednocześnie na potencjał dydaktyczny jej zastosowania na zajęciach szkolnych. Ten z kolei podkreślają przykłady z praktyki nauczania, które wskazują możliwości łączenia nowoczesnej metodyki z różnymi treściami ekonomicznymi, ujętymi w podstawach programowych przedmiotów "podstawy przedsiębiorczości" i "ekonomia w praktyce" oraz innych przedmiotów ekonomicznych. Niniejsza publikacja powstała w ramach projektów EKOLAN realizowanych w latach 2[zasłonięte]008-20 w województwie lubuskim. Projekty, objęte patronatem Lubuskiego Kuratora Oświaty, realizował Instytut Kształcenia Ekonomicznego (niem. Institut für Ökonomische Bildung IOEB) w Oldenburgu we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Gorzowie Wlkp. Instytut Kształcenia Ekonomicznego (niem. Institut für Ökonomische Bildung IOEB) jest samodzielną placówką naukowo-dydaktyczną przy Uniwersytecie im. Carla von Ossietzkiego w Oldenburgu. To największy w krajach niemieckojęzycznych ośrodek wspierający nauczycieli szkół ogólnokształcących w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych, prowadzący doskonalenie zawodowe nauczycieli i tworzący dla nich bazy materiałów dydaktycznych. W Polsce Instytut Kształcenia Ekonomicznego realizował w województwie lubuskim, pod patronatem Lubuskiego Kuratora Oświaty i przy wsparciu Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim, projekty EKOPOS (2[zasłonięte]003-20) i EKOLAN (2[zasłonięte]008-20). Celem pierwszego było opracowanie scenariuszy lekcji do przedmiotu "podstawy przedsiębiorczości", a drugi poświęcony był metodyce nauczania przedmiotów ekonomicznych. Wybrane materiały z tych projektów zostały wykorzystane w niniejszym przewodniku metodycznym. Ta współpraca jest kontynuowana z udziałem szkół i placówek holenderskich w ramach projektu unijnego IMPULS, którego tematem przewodnim są kontakty z praktyką w orientacji zawodowej.
|