Stefan Swieżawski
Eklezjologia późnośredniowieczna na rozdrożu
Kraków 1990
244 s., 24 cm
stan dobry
SPIS TREŚCI
OD REDAKCJI ..............................................7
WSTĘP................................................... 11
I. TRAGIZM ROZDARCIA DUCHOWEGO CHRZEŚCIJAŃSTWA I LUDZKOŚCI
1. Tendencje schizmatyckie (husytyzm)............................... 13
2. Ruchy heretyckie i ich zwalczanie................................. 23
3. Przejawy ekumenizmu i jego zaprzeczeń ............................. 29
II. KRYZYS MORALNY INSTYTUCJI KOŚCIELNYCH I DUCHOWIEŃSTWA
1. Załamanie się moralności u ludzi Kościoła............................ 38
2. Świadomość głębokiego kryzysu moralnego w ówczesnym chrześcijaństwie łacińskim..... 40
3. Nadużycia majątkowe w instytucjach kościelnych........................ 42
4. Problem Kościoła ubogiego.................................... 44
III. UMACNIANIE POTĘGI PAPIESTWA JAKO PRÓBA RATOWANIA KOŚCIOŁA
1. Ożywienie problemu władzy w Kościele ............................. 49
2. Dwie orientacje pojmowania władzy w Kościele......................... 53
3.Tendencje demokratyczno-konstytucyjne w pojmowaniu władzy kościelnej........... 56
4. Tendencje absoluty styczne .................................... 59
5, Apoteoza papiestwa........................................ 64
IV. WŁADZA PAPIEŻA NAD DOCZESNOŚCIĄ
1. Plenitudo potestatis..........................................71
2. Władza doczesna papieża..................................... 76
3. Potestas directa—potestas indirecta.................................. 80
4. Monarchizm papieski....................................... 83
V. KOŚCIÓŁ A PAŃSTWO
1. Wzajemne stosunki między Kościołem i państwem........................90
2. Suwerenność Kościoła.......................................95
3. Kościół zależny od państwa....................................98
4. Państwo niezależne od Kościoła..................................103
5. Krystalizowanie się nowych koncepcji państwa..........................107
VI. PROBLEM USUWALNOŚCI PAPIEŻA
1. Nurty rozwojowe eklezjologii piętnastowiecznej.........................111
2. Problem papieża-heretyka...................................116
3. Problem papieża-tyrana....................................119
VII. KRYTYKA ABSOLUTYZMU PAPIESKIEGO
I Absolutystyczne tendencje papiestwa.............................124
2. Przejawy orientacji antypapieskiej ............................128
3. Krytyka teokratycznych dążności papiestwa...........................131
VIII. SOBÓR JAKO WARUNEK ODNOWY KOŚCIOŁA
1. Projekty reformy Kościoła.....................................136
2. Od Pizy do Lateranum V.....................................145
3. Via concilii jako jeden z przejawów tendencji demokratycznych..................162
IX. KONCYLIARYZM JAKO PRZEJAW TENDENCJI DEMOKRATYCZNYCH
1. Istota, źródła i ogniska koncyliaryzmu ..............................166
2. Niektóre odmiany koncyliaryzmu.................................175
3. Ważniejsze aspekty teorii i praktyki koncyliarystycznej..................... 183
X. KONCYLIARYZM ZWALCZANY PRZEZ WZRASTAJĄCY ABSOLUTYZM WŁADZY PAPIESKIEJ
1. Przejawy nurtu antykoncyliarystycznego.............................192
2. Klęska koncyliaryzmu i umacnianie się absolutystycznego modelu monarchii papieskiej .... 198
POSŁOWIE................................................205
WYKAZ ŹRÓDEŁ I OPRACOWAŃ..................................212
SKOROWIDZ IMIENNY........................................224
SKOROWIDZ RZECZOWY.......................................234
SPIS ILUSTRACJI................... 238