„[...] książka Marioli Jąder porusza ważną problematykę współczesnej edukacji dziecka. Aktualnie zachodzącym przemianom społecznym i edukacyjnym towarzyszy troska o efekty edukacyjne i ich zgodność z warunkami rzeczywistości społecznej i wymaganiami edukacyjnymi.
[...] Książka składa się z czterech części. [...] W każdej części, zawierającej przykłady pracy z dziećmi, Autorka przedstawia założenia teoretyczne oraz przykłady praktycznych rozwiązań w pracy z dziećmi z zastosowaniem wybranych metod, technik i form organizacyjnych.
Godne podkreślenia jest to, że Mariola Jąder dzieli się z Czytelnikiem wskazówkami i informacjami praktycznymi wynikającymi z własnych doświadczeń, obserwacji i refleksji.
[...] Wiedza na temat podjęty przez Autorkę w recenzowanej książce jest potrzebna przede wszystkim nauczycielom, którzy muszą umieć organizować warunki do wspierania rozwoju dziecka. Niniejsza publikacja stanowi dobry przykład dostarczający nauczycielom sposobów stymulowania, inspirowania, pobudzania aktywności dzieci oraz stwarzania możliwości samodzielnego uczenia się.
Zamieszczone w książce przykłady zabaw z dziećmi oraz wskazówki metodyczne i organizacyjne ich zastosowania przyczynią się zapewne do kreatywności samych nauczycieli'.
Z recenzji dr hab., prof. UP Bożeny Muchackiej
Od autorki
Rozdział I
Efektywność – warunki efektywnego uczenia się
Czynniki zewnętrzne – egzogenne (środowiskowe)
Czynniki wewnętrzne – endogenne (tkwiące w dziecku)
Co ułatwia uczenie się
Rozdział II
Efektywne metody pracy z dziećmi
Metoda projektów
Historie starych fotografii
Cztery pory roku
Metoda projektowania okazji edukacyjnych
Scenariusz zabawy „Kolorowa łąka”
Kto pomoże Nieumiałkowi?
Metoda story-line
Konstrukcja scenariusza
Zalety pracy metodą story-line
Poszukujemy zaginionych bajek. Forma opowieści ruchowej
Wakacyjna wyprawa
Metoda synektyki
Metoda pytań
Metody zabawowe
Gry edukacyjne
Gra motywacyjno-wychowawcza
Gry czytelnicze, zespołowe
Konkursy i gry zespołowe
Quiz „Pytanie za pytanie”
Opowiadamy bajki metodą Carla Orffa
Stara bryczka rodzinna
Odwiedzamy planety i wyspy
Rysowana bajeczka
Wiosenna wycieczka – bajka z zadaniami
Metoda ośrodków zainteresowań
Metody ewaluacyjne
Drzewko
Pogoda
Termometr uczuć
Krąży słoik
Zdania prawdziwe i fałszywe
Pytanie za pytanie
Rozdział III
Techniki pracy jako narzędzia efektywnych działań z dziećmi
Techniki twórczego rozwiązywania problemów
Małe ludziki
Paradoksalna burza mózgów
Metoda projektowania idealnego
Rozwiązywanie problemów drogą skojarzeń
Identyfikacja z obiektem
Rozwiązywanie problemów drogą analogii
Techniki skojarzeniowe
Prowokacje „po” jako narzędzie stymulujące myślenie
(myślenie poboczne)
Techniki przyśpieszonego uczenia się
Mind-mapping (mapy pamięci, mentalne, myślowe)
Łańcuchowa metoda skojarzeń
Zakładkowa metoda zapamiętywania – haki pamięciowe
Techniki dyskusyjne
Dyskusja w kawiarni
Metaplan
Słoneczko
Karty dyskusyjne
Sześć kapeluszy (myślące kapelusze)
Dyskusja panelowa (zwana dyskusją ekspertów lub obserwowaną)
5 z 15 z elementami dyskusji wielokrotnej
Piramida priorytetów
Poker kryterialny
Twoje – moje argumenty
Decyzja należy do ciebie
Obcy przybysz (technika naiwnych pytań)
Debata za i przeciw
Graffiti
Spor z obroną grupy
Przewód sądowy
Kula śniegowa (2 × 4 × 8)
Zgadzam się – nie zgadzam się
Wybory
Metoda 66
Monika, Jan, Anna
Cebula (łożysko kulkowe)
Przesłuchanie
Drzewko decyzyjne
Wywiad
Wywiad z partnerem
Wywiad z grupą
Rozdział IV
Efektywne formy organizacyjne w pracy z dziećmi
Uczymy się – uczymy innych
Praca w obwodach stacyjnych
Praca w kącikach badawczo-poznawczych
Portfolio
Bibliografia