Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej
Autor: Matylda Sierakowska, Irena Wrońska Wydawca: Wydawnictwo Lekarskie PZWL ISBN: 978-83-[zasłonięte]-4870-4 Rok wydania: 2015 Ilość stron: 358 Oprawa: miękka (PB) Format: 16,5 x 23,5 Wydanie: 1
Wysyłka w ciągu 3-5 dni

EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]00487
Celem publikacji jest przygotowanie do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w powiązaniu z wiedzą nabytą podczas studiów kierunkowych. Publikacja niezbędna w codziennej praktyce edukatora zdrowia, pielęgniarki i innych osób związanych z edukacja zdrowotną. Będzie również przydatna na różnych etapach kształcenia. Ogromnym atutem publikacji są przykładowe programy edukacyjne, realizowane w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych chorobach przewlekłych, z załączeniem opracowanych materiałów informacyjnych dla pacjentów. Każdy program edukacyjny zawierać będzie propozycję realizacji wybraną metodą nauczania. SPIS TREŚCI: WSPÓŁCZESNE WYMIARY DYDAKTYKI NA RZECZ ZDROWIA I W CHOROBIE 1 Specyfika kształcenia zawodowego w pielęgniarstwie 15 1.1. Edukacja zdrowotna w efektach kształcenia zawodowego - Irena Wrońska 1.1.1. Istota edukacji zdrowotnej 1.1.2. Edukacja zdrowotna w kształceniu pielęgniarek - od przeszłości do przyszłości 1.1.3. Efekty wynikowe w kształceniu zawodowym pielęgniarek 1.1.4. Edukacja zdrowotna a efekty kształcenia zawodowego pielęgniarek 1.2. Rola i zadania pielęgniarki w edukacji zdrowotnej w teorii i praktyce - Danuta Zarzycka 1.2.1. Teorie pielęgniarstwa na rzecz edukacji zdrowotnej 1.2.2. Edukacja zdrowotna a uwarunkowania prawne 1.2.3. Istota roli zawodowej pielęgniarki w obszarze edukacji zdrowotnej 1.2.4. Wytyczne dla pielęgniarki służące pełnieniu funkcji edukatora 1.2.5. Edukacja zdrowotna w przyszłości 2 Metodyka edukacji zdrowotnej w kształceniu zawodowym pielęgniarek 2.1. Przygotowanie pielęgniarek do diagnozowania problemów edukacyjnych odbiorców opieki zdrowotnej - Matylda Sierakowska 2.1.1. Diagnoza pielęgniarska 2.1.2. Model samoopieki/deficytu samoopieki Dorothei Orem 2.1.3. Diagnoza potrzeb edukacyjnych 2.2. Podstawy tworzenia projektów edukacyjnych dla pacjentów - Matylda Sierakowska 2.2.1. Etapy planowania edukacji zdrowotnej 2.2.2. Metody dydaktyczne w edukacji zdrowotnej 2.2.3. Formy organizacyjne stosowane w edukacji zdrowotnej 2.2.4. Środki dydaktyczne 2.2.5. Zasady nauczania/edukacji zdrowotnej 2.3. Metody aktywizujące wykorzystywane w edukacji - Agnieszka Lankau, Matylda Sierakowska 2.4. Metody symulacyjne w edukacji pacjentów - Anna Leńczuk-Gruba 2.5. Nowoczesne metody kształcenia z użyciem technologii informacyjnych - Wiesław Półjanowicz 2.6. Metody eksponujące w edukacji pacjentów - Zofia Janina Sienkiewicz 2.6.1. Planowanie edukacji zdrowotnej z wykorzystaniem metod eksponujących 2.7. Metody praktyczne w edukacji zdrowotnej - Lucyna Płaszewska-Żywko, Maria Kózka 2.8. Metody wykorzystywane w edukacji do zmiany zachowań zdrowotnych - Barbara Janina Ślusarska 2.8.1. Zachowania zdrowotne i proces zmian zachowań zdrowotnych 2.8.2. Metody edukacji w zmianach zachowań zdrowotnych 2.9. Ewaluacja efektów kształcenia w obszarze edukacji zdrowotnej - Maria Kózka, Lucyna Płaszewska-Żywko ZAŁOŻENIA EDUKACJI ZDROWOTNEJ A PRAKTYKA PIELĘGNIARSKA I WSPÓŁPRACA INTERDYSCYPLINARNA 3 Programy edukacji zdrowotnej w grupie osób zdrowych i zagrożonych ryzykiem choroby 3.1. Interdyscyplinarne programy edukacji zdrowotnej w obszarze promocji zdrowia - Anna Andruszkiewicz, Mariola Barbara Banaszkiewicz 3.1.1. Założenia teoretyczne tworzenia interdyscyplinarnych programów w obszarze promocji zdrowia 3.1.2. Narodowy Program Zdrowia 3.1.3. Programy Promocji Zdrowia 3.2. Populacyjne programy zdrowotne ukierunkowane na grupy ryzyka chorobowego - Barbara Janina Ślusarska, Anna Andruszkiewicz 3.2.1. Programy zdrowotne finansowane przez Ministerstwo Zdrowia 3.2.2. Profilaktyczne programy zdrowotne realizowane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia 3.2.3. Programy zdrowotne realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego 3.2.4. Udział pielęgniarki w realizacji profilaktycznych programów zdrowotnych 4 Projekty programów edukacyjnych dla pacjentów i/lub opiekunów w wybranych chorobach przewlekłych 4.1. Edukacja zdrowotna w chorobach reumatycznych - Matylda Sierakowska 4.1.1. Projekt edukacji pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów 4.1.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (drzewo decyzyjne) w grupie pacjentów/opiekunów osób chorych na reumatoidalne zapalenie stawów 4.1.3. Materiały informacyjne dla pacjentów - jak żyć z reumatoidalnym zapaleniem stawów - zalecenia do samoopieki Załącznik nr 1 4.2 Edukacja zdrowotna w przewlekłych chorobach układu pokarmowego - Katarzyna Łagoda, Regina Sierżantowicz 4.2.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą refluksową przełyku 4.2.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych wybranymi metodami problemowymi w grupie chorych z chorobą refluksową przełyku 4.2.3. Projekt edukacji pacjentów z zespołem jelita nadwrażliwego 4.2.4. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (ranking diamentowy) w grupie chorych z zespołem jelita nadwrażliwego 4.3. Edukacja zdrowotna w chorobach układu sercowo-naczyniowego - Iwona Teresa Jarocka, Dorota Joanna Kondzior 4.3.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą niedokrwienną serca 4.3.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (rybi szkielet) w grupie osób z chorobą niedokrwienną serca 4.3.3. Projekt edukacyjny pacjentów z nadciśnieniem tętniczym 4.3.4. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodami problemowymi (mapa myśli, układanka/puzzle) w grupie chorych z nadciśnieniem tętniczym 4.4. Edukacja zdrowotna w chorobach układu oddechowego - Krystyna Kowalczuk, Hanna Joanna Rolka 4.4.1. Projekt edukacji pacjentów z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc 4.4.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą praktyczną - pokaz z objaśnieniem, w grupie chorych z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc 4.4.3. Materiały informacyjne dla pacjentów na temat prowadzenia rehabilitacji oddechowej 4.5. Edukacja zdrowotna w chorobach neurodegeneracyjnych - Krystyna Klimaszewska, Katarzyna Krystyna Snarska 4.5.1. Projekt edukacji pacjentów z chorobą Parkinsona 4.5.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (burza mózgów) w grupie chorych z chorobą Parkinsona 4.5.3. Materiały informacyjne dla pacjentów z chorobą Parkinsona 4.6. Edukacja zdrowotna w chorobach nerek - Grażyna Kobus 4.6.1. Projekt edukacji pacjentów z przewlekłą chorobą nerek w okresie bezpośrednio poprzedzającym leczenie nerkozastępcze 4.6.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (drzewo decyzyjne) w grupie chorych przygotowywanych do leczenia nerkozastępczego 4.7. Edukacja zdrowotna w wybranych problemach geriatrycznych - Halina Doroszkiewicz, Jolanta Lewko 4.7.1. Projekt edukacji opiekunów sprawujących opiekę nad chorym z otępieniem w środowisku zamieszkania 4.7.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą, praktyczną i problemową (analiza przypadku) w grupie opiekunów osób starszych z otępieniem 4.8. Edukacja w przewlekłych chorobach dermatologicznych - Anna Baranowska, Barbara Jankowiak 4.8.1. Projekt edukacji rodziców/opiekunów dzieci z atopowym zapaleniem skóry 4.8.2. Szczegółowy scenariusz zajęć edukacyjnych prowadzonych metodą podającą i problemową (mapa mentalna, burza mózgów) w grupie rodziców/opiekunów dzieci chorych na atopowe zapalenie skóry 4.8.3. Materiały informacyjne dla rodziców/opiekunów dzieci z atopowym zapaleniem skóry Skorowidz
|