Prezentowana książka jest zbiorem tekstów Autorki z lat 2[zasłonięte]001-20, których inspiracją była lektura współczesnych niemieckojęzycznych humanistów, choć punkt odniesienia stanowią także własne badania i polskie realia. Zawarte w pracy teksty dotyczą zagadnień metodologicznych i metodycznych w obszarze edukacji formalnej oraz praktycznych rozwiązań w zakresie zarówno edukacji formalnej, jak i nieformalnej.
Główną oś tematyczną współtworzą zagadnienia wielo-, między- i transkulturowości, które coraz dobitniej określają parametry funkcjonowania grup i jednostek we współczesnym świecie.
Książką mogą być zainteresowani badacze, dydaktycy oraz studenci takich dyscyplin, jak: pedagogika, edukacja międzykulturowa, socjologia i psychologia relacji międzykulturowych, filologia germańska, kulturoznawstwo i antropologia oraz filozofia.
Spis treści:
Wstęp
I. Drogi i bezdroża metodologii
1. Recepcja idei action research w pedagogice niemieckiej, austriackiej i polskiej
2. Spór o hermeneutykę międzykulturową
3. Glottodydaktyka a problem międzykulturowości
4. Dziecko wobec obcości kulturowej (studium empiryczne)
II. Perspektywy poznawcze i praktyczne
1. Międzykulturowość, wielokulturowość i transkulturowość jako wartości w nauczaniu języków obcych
2. Między narracją a animacją. O bestsellerze Dietricha Schwanitza Bildung. Alles, was man wissen muss
3. Kulturowy wymiar globalizacji jako temat refleksji naukowej w Niemczech
4. Otwartość czy skuteczność? O kompetencji międzykulturowej w humanistyce i ekonomii