|
|
|
|
Agnieszka Włoch
EDUKACJA TEATRALNA
W PROCESIE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
MŁODZIEŻY SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH I LICEALNYCH
NA OPOLSZCZYŹNIE
Opole 2013, rok wyd. 2003, stron 372 + płyta DVD, przypisy, tab., bibliografia, miękka oprawa format ok. 23,5 cm x 16,5 cm
Książka poświęcona jest tematyce edukacji teatralnej i sposobów jej realizacji przez nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych, a także działalności związanej z wyzwalaniem aktywności twórczej uczniów i kształtowaniem ich kompetencji kulturowych. W publikacji przedstawiono charakterystykę teatru i edukacji teatralnej w ujęciu teoretycznym oraz wyniki badań diagnostycznych, ukierunkowanych na poznanie dydaktycznych i wychowawczych aspektów edukacji teatralnej, podejmowanej przez nauczycieli w szkołach województwa opolskiego. Monografia stanowi również bogate źródło metod i form wspomagających proces kształcenia i wychowania teatralnego. W książce zamieszczono ponadto projekt edukacji teatralnej, którego istotnym elementem jest przykład realizacji spektaklu z młodzieżą (dodatek – płyta DVD).
Praca adresowana jest do nauczycieli języka polskiego, nauczycieli edukacji teatralnej w szkołach i placówkach pozaszkolnych, instruktorów teatralnych, animatorów kultury, studentów pedagogiki oraz filologii polskiej.
SPIS TREŚCI :
Wstęp
Rozdział 1. Podstawy analizy edukacji teatralnej młodzieży szkolnej
1.1. Koncepcje kształcenia i wychowania a wyzwania edukacyjne współczesności 1.2. Wyjaśnienie znaczenia pojęć „teatr”, „edukacja” i „edukacja teatralna” 1.3. Młodzież w wieku dorastania jako podmiot w procesie edukacji teatralnej
Rozdział 2. Kształcenie i wychowanie teatralne w Polsce w ujęciu historycznym
2.1. Historia teatru szkolnego w Polsce do XVIII wieku 2.2. Teatr szkolny w Polsce w okresie rozbiorów 2.3. Rozwój teatru szkolnego w dwudziestoleciu międzywojennym 2.4. Teatr szkolny w okupowanej Polsce 2.5. Teatr szkolny w okresie powojennym
Rozdział 3. Edukacja teatralna jako składnik procesu kształcenia i wychowania
3.1. Formy teatralnego kształcenia i wychowania młodzieży 3.2. Odmiany teatru i ich zastosowanie w edukacji teatralnej 3.3. Metody i środki dydaktyczne w edukacji teatralnej
Rozdział 4. Podstawy metodologiczne badań własnych
4.1. Przedmiot i cele badań 4.2. Problematyka badań 4.3. Zmienne i wskaźniki 4.4. Metody i narzędzia badawcze 4.5. Miejsce i czas badań 4.6. Organizacja i przebieg badań 4.7. Charakterystyka badanych grup 4.8. Charakterystyka zgromadzonych materiałów
Rozdział 5. Miejsce i znaczenie sztuki teatru oraz edukacji teatralnej w procesie kształcenia i wychowania młodzieży badanych szkół
5.1. Opinie nauczycieli i uczniów na temat roli teatru w edukacji młodzieży 5.2. Znaczenie edukacji teatralnej w kształceniu i wychowaniu młodzieży według opinii nauczycieli i uczniów
Rozdział 6. Edukacja teatralna w Podstawie programowej kształcenia ogólnego i w programach szkolnych
6.1. Edukacja teatralna w Podstawie programowej kształcenia ogólnego w gimnazjum i liceum 6.2. Treści z zakresu edukacji teatralnej zawarte w programach szkolnych języka polskiego i wiedzy o kulturze
Rozdział 7. Formy, treści, metody i środki edukacji teatralnej w badanych szkołach
7.1. Formy teatralnego kształcenia i wychowania młodzieży szkół ponadpodstawowych 7.2. Treści, metody i środki dydaktyczne w edukacji teatralnej
Rozdział 8. Efekty teatralnego kształcenia i wychowania młodzieży badanych szkół i ich uwarunkowania
8.1. Poziom zainteresowania uczniów sztuką teatru 8.2. Wiadomości i umiejętności uczniów z zakresu teatru
Rozdział 9. Wybrane uwarunkowania realizacji i efektywności edukacji teatralnej w badanych szkołach
Rozdział 10. Uogólnienia i wnioski z badań. Zarys projektu realizacji edukacji teatralnej młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
Aneksy
Bibliografia
KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość. |
|
|
|
|
|
|