| Autor: Waloszek Danuta Wydawca: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA Rok wydania: 2010 Okładka: miękka Wymiary: 165 x 235 Ilość stron: 215 ISBN:[zasłonięte]978-83246-28-2
Cena detaliczna: 39.00 zł V | Opis: Tom otwiera znakomity tekst nestora polskiej pedagogiki Heliodora Muszyńskiego, który oddaje nie tylko realia zawodu nauczyciela, ale – co najważniejsze – z dystansem naukowego oglądu pozwala przyjrzeć się nam samym w kontekście wyzwań i niepokojów, jakie wiążą się z wykonywaniem tej profesji. Artykuł ten z pewnością nie zniechęci czytelników do oferowanych w nim treści, nie wyzwoli w nich oporu, ale wciągnie w przekazywane myśli tak, jakby sami pisali o sobie i uwarunkowaniach własnej pracy. Wypowiedź wybitnej pedeutolog Henryki Kwiatkowskiej, dopełnia diagnozę nauczycielstwa w ujęciu H. Muszyńskiego. Autorka w interesujący sposób skupia się na pojmowaniu przez nauczycieli znaczenia własnego zawodu. Artykuł Danuty Waloszek o etyczności i profesjonalizmie nauczyciela dzieci poszerza rozważania zawarte w tekście H. Kwiatkowskiej o aspekty etyczne i uczulający nas na powagę wczesnej edukacji nie tylko w sensie społecznym, ale także jednostkowym i profesjonalnym. Jest to bardzo ciekawa, wielowątkowa i wielokontekstowa analiza tej profesji i postulatów związanych z kształceniem do niej w toku specjalistycznych studiów. Znakomity nie tylko merytorycznie, ale i konstrukcyjnie artykuł Doroty Klus-Stańskiej jest znakomitą kontynuacją typologii sytuacji nauczycieli i ich postaw wobec zmian edukacyjnych. Tekst ten pozwala lepiej odczytać teorie tożsamości zawodowej nauczycieli. Weryfikacji empirycznej rzeczywistego przygotowania do zawodu nauczycieli w naszym kraju, funkcjonowania dziecka/ucznia w szkole w nowych warunkach po reformie systemu edukacji poświęconych jest wiele wypowiedzi takich badaczy jak: Małgorzata Suświłło, Lidia Wollman, Teresa Neckar-Ilnicka czy Jerzy Lackowski. Książka stanowi interesujący wkład naukowców w debatę o stanie polskiej oświaty wraz z narzucanymi w niej przez MEN zmianami, które dotyczą nie tylko określonej koncepcji psychologicznej dziecka, ale i psychospołecznej kondycji nauczyciela, rodziców oraz uwarunkowań środowiskowych edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warto ten tom wydać, by wzmocnić zakres toczącej się wciąż debaty i sporów o sens i możliwości ingerencji władzy w to, co powinno być przedmiotem nie tylko akceptacji profesjonalistów, ale co powinno wynikać także z diagnoz i najnowszej ich wiedzy z obszaru nauk o wychowaniu.
Z recenzji prof. dra hab. Bogusława Śliwerskiego |
|
|