EDUKACJA PRZEŁOMU WIEKÓW WOBEC KWESTII AKSJOLOGICZNYCH red. U. Ostrowska 2001, 316 stron.
OPIS
Intensywne zmiany we wszystkich sferach życia przełomu wieków i mileniów są przedmiotem badań, rozważań, refleksji. Ludzkość wkracza w trzecie tysiąclecie w obliczu postępu naukowego, zmieniającego radykalnie świat. Jednakże jakość życia [...] w bezustannie ewoluującym universum antroposferycznym zależy niezmiennie od dokonywanych wyborów przez każdego człowieka, który jest, staje się, dąży. [...]
Liczba narastających pytań natury etycznej zdaje się być niewyczerpalnym źródłem nadziei i obaw, zwłaszcza w odniesieniu do sfery moralnej homo sapiens. Jaka więc jest/będzie rola edukacji w zmieniającym się świecie nieodgadnionych aspektów aksjologicznych ludzkości? Właśnie kwestie aksjologiczne zdają się wytyczać najistotniejsze kręgi problemów ludzkości nowego stulecia. (Ze Wstępu)
SPIS TREŚCI
Wstęp
CZĘŚĆ I. MIĘDZY TRADYCJĄ JAKO SKARBNICĄ WZORÓW I PRZESTRÓG A WYZWANIAMI NOWEGO STULECIA
Janusz Gnitecki, W poszukiwaniu aksjologicznych podstaw edukacji.
Wanda Dróżka, Orientacje aksjologiczne i style działania nauczycieli. Między tradycją a nowymi wyzwaniami.....
Łucja Kabzińska, Aksjologiczne aspekty wychowania w polskiej pedagogice kultury....
Krzysztof Kabziński, Aksjologiczne podstawy wychowania w twórczości naukowej Karola Kotlowskiego...
Barbara Golińska, Bohdan Grodzki, Kontrowersje wokół aksjologii pedagogicznej
Grażyna Teresa Wysocka, Edukacja - wyzwanie dla teraźniejszości i przyszłości
Marek Dolata, Implikacje aksjologiczne paradygmatów edukacyjnych, czyli postmodernistyczna kontynuacja sporu o neutralność nauki .
CZĘŚĆ II. AKSJOLOGICZNE ASPEKTY RELACJI INTERPERSONALNYCH W EDUKACJI
Maria Czerepaniak-Walczak, Wolność jako wartość dzielona. O wolności w interakcjach edukacyjnych...
Lidia Marek, Odpowiedzialność jako wartości cel edukacji.
Monika Maciejewska, Poczucie odpowiedzialności moralnej nauczyciela. Próba zarysowania problemu ...
Joanna Ostrouch-Kowalska, Ja, Ty, My - relacje między matką a córką...
Małgorzata Mikut, Wartości młodzieży wiejskiej w dobie dokonujących się przemian.....
Majka Łojko, Aksjologiczne aspekty pracy socjalnej
CZĘŚĆ III. NAUCZYCIEL - UCZEŃ - STUDENT W PRYZMACIE AKSJOLOGICZNYM
Bogusława Dorota Golębniak, Etyczny wymiar edukacji nauczycieli...
Małgorzata Cłiodorowska, Zasada podmiotowości jednym z podstawowych komponentów edukacji etycznej nauczycieli...
Krystyna Zuchelkowska, Aksjologiczne preferencje nauczycieli klas młodszych ..
Alicja Kicowska, Teresa Pietraszek, Aksjologiczne aspekty nauczyciela w percepcji jego uczniów-absolwentów...
Wiktor Sawczuk, Szkoła wyższa jako miejsce spotkania nauczyciela i ucznia/studenta (wybrane problemy)..
Jolanta Ostasz, Preferencje młodzieży niepełnosprawnej w zakresie stylu życia.
Tomasz Nowakowski, Pedagogiczne korzyści stosowania nowoczesnych technologii informatycznych w nauczaniu..
CZĘŚĆ IV. W PERSPEKTYWIE WARTOŚCI EDUKACYJNYCH
Urszula Ostrowska, Język wartości czy język jako wartość w edukacji — aksjologiczne aspekty problemu.
Anna Duszkiewicz, Komunikacja językowa jako podstawa relacji interpersonalnych w procesie edukacji.....
Isabelle Bertrand, Limpact et le role des nouvelles technologies de llnformation et de la communication sur 1'enseignement a distance (Jnnowacyjność i zagrożenia nowych technologii informacji i komunikacji w nauczaniu na odległość)...
Joanna Zeromska-Charlińska, Szansę i trudności w realizowaniu idei dialogu między nauczycielami i uczniami....
Bożena Dydycz, Agnieszka Ko walczyk-Kassyk, Wartość osoby jako podstawowa determinanta wychowania...
Iwona Cymerman, Wrażliwość jako wartość.
Agata Cudowska, Twórczość - wartość postulowana czy aktualizowana w edukacji?.
Dorota Bartnicka, Zainteresowanie studentów problematyką wychowawczą...
Andrzej Lis, Programy Outdoor Education - realizacja wartości czy wartość sama w sobie?.
Maria Sitko, Wychowanie w wartościach ludzkich - wychowaniem XXI wieku.
Sprawozdanie z ogólnopolskiej konferencji naukowej „Aspekty aksjologiczne w edukacji" (Tadeusz Krzemiński) |