Opis produktu
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8350-424-5
Kraków 2013, wydanie 1, format 160 x 240,
objętość 322 str., oprawa miękka
W tomie 6. Edukacji małego
dziecka pt. Wybrane obszary aktywności kontynuowane są zagadnienia dotyczące
pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym, są w nim
zaprezentowane również autorskie poglądy i/lub wyniki cząstkowych badań
prowadzonych w tym zakresie.
Pracę otwiera część zatytułowana Aktywność
językowa i literacka, w której zaprezentowano autorskie rozwiązania w zakresie
wczesnodziecięcej nauki czytania, wspomagania rozwoju mowy małego dziecka przez
piosenkę, literaturę dziecięcą (bajkę i baśń), swobodną twórczość literacką czy
naukę języków obcych. Autorzy poszczególnych tekstów podejmują także próbę
wskazania nowych strategii edukacyjnego działania ze szczególnym uwzględnieniem
refleksyjności i myślenia krytycznego wobec „poszukiwania, tworzenia i zmiany”
zarówno w aktywności dziecka, jak i nauczyciela.
W kolejnej części –
Aktywność matematyczno-przyrodnicza – zawarto opracowania nawiązujące w swych
założeniach do koncepcji dyskursu szkolnego, zgodnie z którą rozwiązywanie
różnego typu zadań, w tym także matematycznych, oparte na komunikacji między
dziećmi oraz między dziećmi i nauczycielem może w znaczący sposób poprawić
jakość i szybkość nabywania przez nie umiejętności i wiadomości. Przywołane w
artykułach badania prowadzone nad procesem komunikacji wskazują jednak, iż
często przebiega on w sposób nieudolny. Komunikaty werbalne kierowane przez
nauczyciela do uczniów wymagają najczęściej jedynie reprodukcji nabytej wiedzy
bądź są rozkazami, zakazami i żądaniami. W toku zajęć to nauczyciel wyznacza
najczęściej prawie wszystkie formy aktywności dzieci, będąc zarazem osobą
najbardziej aktywną werbalnie, przyczyniając się tym samym do ograniczenia
wychowanków w sferze komunikacji.
Trzecia część tomu – Aktywność
artystyczna – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania
różnych form aktywności artystycznej dzieci w wieku przed- i wczesnoszkolnym –
muzycznej, ludowej czy teatralnej, z uwzględnieniem rozwiązań i doświadczeń
zagranicznych. Ważnym wątkiem podjętym również w artykułach zawartych w tej
części jest problem edukacyjnych barier kreatywności młodszych uczniów,
sprowadzających się najczęściej do: faworyzowania transmisyjnej strategii
kształcenia preferującej bierność uczniów; pomijania ich konfliktu poznawczego,
czyli emocjonalnego zaangażowania w postaci zaciekawienia i fascynacji;
rywalizacji zamiast kooperacji i współdziałania; braku okazji do organizowania
kooperatywnego uczenia się, do współpracy, współdziałania oraz odpowiedzialności
za podejmowane zadania; osoby nauczyciela-wychowawcy oraz niedostosowania metod
i form kształcenia do właściwości i potrzeb współczesnych uczniów.
Tom
zamyka część czwarta – Komputerowe wspomaganie edukacji małego dziecka – w
której wszyscy autorzy po pierwsze – wskazują na konieczność nauczania
wspomaganego komputerowo w przedszkolu i niższych klasach szkoły podstawowej,
mogącego stać się swoistą szansą w procesie wspierania rozwoju zarówno dzieci
zdrowych, jak i ich niepełnosprawnych rówieśników, a po drugie – przedstawiają
różne ograniczenia i bariery związane z tą formą edukacji. W tym kontekście
ważne staje się rozwijanie zainteresowań dziecka i tworzenie Epizodów Wspólnego
Zaangażowania oraz Scen Wspólnej Uwagi w relacjach dziecko–nauczyciel jako
atrybutów efektywności edukacji wspomaganej komputerowo.
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.