Tytuł
Edukacja małego dziecka Tom 5 Nauczyciel-wychowawca w
przedszkolu i szkole
Autorzy
Szuścik Urszula, Ogrodzka-Mazur Ewa, Zalewska-Bujak
Małgorzata
Opis produktu
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8350-204-3
Kraków 2013, wydanie 1, format 160 x 240,
objętość 368 str., oprawa miękka
Podstawowym warunkiem edukacji
małego dziecka – tworzonej zgodnie z humanistyczną, poznawczą i transgresyjną
koncepcją rozumienia człowieka – jest jak najlepsze przygotowanie do pracy
pedagogicznej nauczycieli-wychowawców. Wszystkie społeczeństwa zarówno w
przeszłości, jak i współcześnie chcą mieć przede wszystkim dobrych nauczycieli,
ponieważ zdają sobie sprawę z tego, że od nich zależy jakość edukacji,
która:
[...] w znacznym stopniu wyznacza losy życiowe ludzi, szanse
rozwojowe społeczeństw, przemiany cywilizacyjne. Jakość edukacji zależy od wielu
czynników, a wśród nich szczególną rolę odgrywa przygotowanie nauczycieli, ich
osobowość i stosowane metody pracy. Zrozumiałe więc jest odwieczne
zainteresowanie sprawami zawodu nauczycielskiego.
Opracowania
zamieszczone w tym tomie są poświęcone właśnie przygotowaniu do pracy i pracy
zawodowej nauczycieli-wychowawców w przedszkolu i w klasach I–III szkoły
podstawowej.
Tom składa się z trzech części. W pierwszej – noszącej tytuł
Poglądy i doświadczenia polskich nauczycieli-wychowawców – Czytelnicy mogą
znaleźć autorskie propozycje dotyczące m.in. współczesnych wyzwań dla szkoły i
nauczyciela w kontekście przygotowania dzieci do uczenia się przez całe życie,
oceny (nie)gotowości szkoły na przyjęcie najmłodszego ucznia oraz sposobów
zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym. Autorzy wszystkich
tekstów zwracają uwagę na relacje między zaleceniami płynącymi z teorii (czy
szerzej – wiedzy) pedagogicznej, poczynaniami w zakresie polityki oświatowej a
praktyką edukacyjną w zakresie kształcenia i wychowania małych
dzieci.
Kolejna część – Poglądy i doświadczenia nauczycieli edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – zawiera zarówno
teoretyczną, jak i praktyczną egzemplifikację zagadnień związanych z edukacją
nauczycieli u naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań szczególne
znaczenie przypisują pedagogicznym oraz psychologicznym aspektom działań
edukacyjnych podejmowanych przez nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego,
wspomagających rozwój i kształcenie dziecka, a także porównują propozycje
merytoryczne i rozwiązania metodyczne stosowane w Czechach, na Słowacji oraz w
Polsce.
Tom zamyka część – Postrzeganie edukacji małego dziecka przez
studentów – przyszłych nauczycieli – będąca prezentacją wyników badań
prowadzonych wśród studentów kierunków pedagogicznych.
Zamieszczone w tej
części opracowania skupiają się głównie na kwestiach dotyczących roli i zadań
współczesnego nauczyciela oraz potrzebach i możliwościach wychowania
międzykulturowego w przedszkolu i w klasach I–III. Przywołane rezultaty poczynań
empirycznych wraz z ich analizą i interpretacją odnoszą się również do
umiejętności językowych i matematycznych studentów, których badania zostały
zainspirowane Ogólnopolskimi Badaniami Umiejętności Trzecioklasistów OBUT
2011.
Wprowadzenie
POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA POLSKICH
NAUCZYCIELI-WYCHOWAWCÓW
Lidia Wollman
Jak przygotować uczniów do
uczenia się przez całe życie?
Wyzwania dla szkoły i nauczyciela
Arkadiusz Wąsiński
Strategie myślenia projektującego w pracy
dydaktycznej nauczyciela
jako czynnik wyzwalający kreatywność poznawczą
ucznia
Grażyna Rura
(Nie)gotowość szkoły na przyjęcie najmłodszego
ucznia. Refleksje z badań
Jadwiga Oleksy
Podręcznik w pracy domowej
uczniów na szczeblu kształcenia zintegrowanego –
duży problem w edukacji
małego dziecka
Sposoby zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom
szkolnym –
w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
POGLĄDY
I DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI EDUKACJI PRZED-
I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA
SŁOWACJI
Radmila Burkovičová
Działania nauczyciela przedszkolnego
wspomagające rozwój dzieci
w wieku przedszkolnym
Marie
Švrčková
Role učitele v rozvoji a hodnocení kvality počáteční čtenářské
gramotnosti
žáků primární školy
Soňa Kariková
Psychologické
aspekty učiteliek primárneho vzdelávania v Slovenskej republike
Simoneta
Babiaková
Príprava a riadenie edukačného procesu na primárnom stupni
školy
Slovensko-česko-poľské výskumné zistenia
Bronislava
Kasáčová
Učiteľ – projektant a realizátor výučby alebo diagnostyk dieťaťa v
ranej edukácii
Potreba profesijných štandardov, alebo pedagogická idealizácia
Alena Doušková
Skúsenostné učenie a edukačné aktivity v materskej
škole
Mariana Cabanová
Vzdelávanie dieťaťa so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami
a profesijné činnosti učiteľa v podmienkach
primárneho vzdelávania
POSTRZEGANIE EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA PRZEZ
STUDENTÓW –
PRZYSZŁYCH NAUCZYCIELI
Małgorzata
Zalewska-Bujak
Nauczyciel – jego rola i zadania w opinii studentów pierwszego
roku
kierunków pedagogicznych
Ewa Ogrodzka-Mazur
Wychowanie
międzykulturowe małego dziecka w opinii studentów –
przyszłych nauczycieli
Renata Raszka
Rozwijanie myślenia matematycznego dziecka w
przekonaniach nauczycieli
i kandydatów na nauczycieli
Elżbieta
Marek
Umiejętności językowe i matematyczne studentów pedagogiki
wczesnoszkolnej
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach – Filia w
Piotrkowie Trybunalskim
Informacja o autorach
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!