|
Edukacja małego dziecka Tom 3 Nowe
konteksty, poglądy i doświadczenia Redakcja: Ogrodzka-Mazur
Ewa, Szuścik Urszula, Czudek-Ślęczka Sonia, Wąsiński
Arkadiusz Wydawnictwo: Impuls
ISBN:
[zasłonięte]978-8350-457-3 Format: 16.0x23.0cm Liczba
stron: 276 Oprawa: Miękka Wydanie: 2, 2013
r.
Trzeci tom
pracy Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nowe konteksty,
poglądy i doświadczenia, kontynuuje refleksje dotyczące pracy
pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym.
Zaprezentowano w nim autorskie poglądy i/lub wyniki
cząstkowych badań prowadzonych w tym zakresie. Mimo że w
niektórych przypadkach badania te wykonano na małych grupach
dzieci (uczniów klas I–III), ich rodziców i nauczycieli, dają
one jednak wartościowy poznawczo obraz funkcjonowania
współczesnego dziecka w wielu różnorodnych środowiskach
(rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym,
rówieśniczym, medialnym).
Tom otwiera część
zatytułowana Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której
autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe
kategorie – dziecka i dzieciństwa – w kontekście przemian
edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną. Podejmują także
próbę wskazania nowych orientacji i strategii edukacyjnego
działania, ze szczególnym uwzględnieniem refleksyjności i
myślenia krytycznego odnoszących się do poszukiwania,
tworzenia i zmiany zarówno w działalności dziecka, jak i
nauczyciela.
Część druga –
Doświadczenia edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i
na Słowacji – poszerza nakreśloną problematykę o obszar
edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów.
Autorki opracowań nawiązują do najnowszych prawnych regulacji
oświatowych, które wprowadziły szereg zmian w czeskiej i
słowackiej edukacji elementarnej. Zmiany te dotyczą głównie
charakteru instytucji zajmujących się kształceniem dzieci
przed- i wczesnoszkolnych, i obejmują: model edukacji, proces
kształcenia, program nauczania, metodę planowania edukacji
oraz ewaluację wyników kształcenia.
Ostatnia część tomu
– Poglądy i doświadczenia dotyczące edukacji małych dzieci w
Polsce – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach
wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej,
matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego,
kulturowego) dziecka. Prezentowane poglądy i doświadczenia
odnoszą się również do problematyki zagospodarowania czasu
wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań
ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością
współczesnej rodziny.
|