Tytuł
Edukacja małego dziecka Tom 3 Nowe konteksty, poglądy i
doświadczenia
Autorzy
Redaktor: Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Sonia
Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński
Opis produktu
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8387-467-9
Kraków 2010, wyd. 1, Format 160 x
240, objętość 276 str., oprawa miękka
Trzeci tom pracy Edukacja
małego dziecka, zatytułowany Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, kontynuuje
refleksje dotyczące pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i
wczesnoszkolnym. Zaprezentowano w nim autorskie poglądy i/lub wyniki cząstkowych
badań prowadzonych w tym zakresie. Mimo że w niektórych przypadkach badania te
wykonano na małych grupach dzieci (uczniów klas I–III), ich rodziców i
nauczycieli, dają one jednak wartościowy poznawczo obraz funkcjonowania
współczesnego dziecka w wielu różnorodnych środowiskach (rodzinnym,
przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym, rówieśniczym, medialnym).
Tom
otwiera część zatytułowana Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której
autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe kategorie – dziecka i
dzieciństwa – w kontekście przemian edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną.
Podejmują także próbę wskazania nowych orientacji i strategii edukacyjnego
działania, ze szczególnym uwzględnieniem refleksyjności i myślenia krytycznego
odnoszących się do poszukiwania, tworzenia i zmiany zarówno w działalności
dziecka, jak i nauczyciela.
Część druga – Doświadczenia edukacji przed- i
wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – poszerza nakreśloną problematykę o
obszar edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań
nawiązują do najnowszych prawnych regulacji oświatowych, które wprowadziły
szereg zmian w czeskiej i słowackiej edukacji elementarnej. Zmiany te dotyczą
głównie charakteru instytucji zajmujących się kształceniem dzieci przed- i
wczesnoszkolnych, i obejmują: model edukacji, proces kształcenia, program
nauczania, metodę planowania edukacji oraz ewaluację wyników
kształcenia.
Ostatnia część tomu – Poglądy i doświadczenia dotyczące
edukacji małych dzieci w Polsce – obejmuje opracowania skupiające się na
kwestiach wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej,
matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego, kulturowego) dziecka.
Prezentowane poglądy i doświadczenia odnoszą się również do problematyki
zagospodarowania czasu wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań
ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością współczesnej
rodziny.
Wprowadzenie
NOWE KONTEKSTY EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Iwona Samborska
Przemiana dzieciństwa jako wyznacznik przemian edukacyjnych
Iwona
Czaja-Chudyba Nieobecna praktyka – o wykorzystaniu strategii rozwijających
krytyczną refleksję w edukacji wczesnoszkolnej
Sonia Czudek-Ślęczka,
Arkadiusz Wąsiński Opieka wnuków nad dziadkami w przestrzeni wspólnoty
rodzinnej
Tatiana Kłosińska Problemy wczesnej edukacji
medialnej
Małgorzata Zalewska-Bujak Wychowanie dla bezpieczeństwa we
współczesnym społeczeństwie – wybrane dylematy i zagrożenia
Katarzyna
Wojciechowska Bezpieczeństwo w życiu przedszkolaka – komunikat z badań
Beata
Kozieł Zjawisko krzywdzenia dzieci – próba analizy wybranych
raportów
DOŚWIADCZENIA EDUKACJI PRZED- I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA
SŁOWACJI
Radmila Burkovičová The current nature of children's education in
Czech pre-schools
Alexandra Tomášová Školní vzdělávací program a plán
autoevaluace mateřské školy
Alena Douškova Potreby detí a špecifické
mikroprostredie materskej školy v Slovensko
Soňa Kariková Školská
spôsobilost' – podmienka pre zvládnutie roly školáka
POGLĄDY I
DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE EDUKACJI MAŁYCH DZIECI W POLSCE
Anna Buła Wspieranie
samodzielności myślowej uczniów klas początkowych w praktyce szkolnej
Renata
Reclik Wspieranie aktywności matematycznej dzieci w młodszym wieku
szkolnym
Monika Wiśniewska-Kin Myślenie metaforyczne dzieci w wieku
wczesnoszkolnym – niewykorzystane i zaniedbane możliwości, zanikająca
szansa…
Jolanta Bonar Zadania edukacyjne jako czynnik wspierający rozwój
dzieci w młodszym wieku szkolnym
Bożena Grzeszkiewicz Rozwój
emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym
Aleksandra Skowrońska
Potrzeba kształtowania kompetencji społeczno-emocjonalnych małego
dziecka
Barbara Chojnacka-Synaszko Dzieci w młodszym wieku szkolnym wobec
oferty zagospodarowania czasu wolnego w placówkach świetlicowych
Jacek
Stelmach Zachowania ryzykowne małych dzieci jako przejaw socjopatologii rodziny
na pograniczu polsko-czeskim
Informacja o
autorach
CONTENTS
Introduction
NEW CONTEXTS OF EDUCATING A
SMALL CHILD
Iwona Samborska Childhood transformation as a marker of
educational changes
Iwona Czaja-Chudyba An absent practice – on the
application of strategies facilitating critical reflection in early-school
education
Sonia Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński Grandchildren’s care of
grandparents in the space of family community
Tatiana Kłosińska Problems of
early media education
Małgorzata Zalewska-Bujak Education for safety in the
contemporary society – selected dilemmas and threats
Katarzyna Wojciechowska
Safety in the life of kindergarten pupils – a research report
Beata Kozieł
The phenomenon of harming children – an attempt at analyzing selected
reports
THE EXPERIENCE OF PRE- AND EARLY SCHOOL EDUCATION IN THE CZECH
REPUBLIC AND SLOVAKIA
Radmila Burkovičová Current nature of children's
education in Czech pre-school institutions
Alexandra TomášováSchool
curriculum and the plan of self-evaluation of the kindergarten
Alena Douškova
Children’s needs and the specific micro-environment of the kindergarten in
Slovakia
Soňa Kariková School readiness – a sine qua non for handling the
role of a learner
VIEWS AND EXPERIENCES CONCERNING THE EDUCATION OF SMALL
CHILDREN IN POLAND
Anna Buła Supporting reasoning independence of early class
learners in school practice
Reanata Reclik Supporting mathematical activity
of children at early school age
Monika Wiśniewska-Kin Metaphoric thinking of
children at early school age – unused and neglected possibilities, disappearing
chances…
Jolanta Bonar Educational tasks as a supporting factor in the
development of children at early school age
Bożena Grzeszkiewicz Emotional
and social development of children at pre-school age
Aleksandra Skowrońska In
need for shaping socio-emotional competences of the small child
Barbara
Chojnacka-Synaszko Children at early school age and the offer of spare time
management in community child-care centres
Jacek Stelmach Risk taking
behaviour of small children as a sign of family sociopathology in the
Polish-Czech borderland
Note about the authors
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!