Edukacja małego dziecka Tom 2 Wychowanie i
kształcenie w praktyce Redakcja: Ogrodzka-Mazur Ewa,
Szuscik Urszula, Zalewska-Bujak Małgorzata
Wydawnictwo:
Impuls
ISBN:
[zasłonięte]978-8350-099-5 Format: 16.0x23.0cm Liczba
stron: 264 Oprawa: Miękka Wydanie: 2, 2012
r.
Tom 2.
Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce
jest kontynuacją refleksji teoretycznych i badawczych nad
problematyką przysposabiania dziecka do rozwoju w toku jego
edukacji i wychowania w różnych obszarach działań
pedagogicznych. Prezentowane teksty kierują uwagę Czytelnika
na praktyczne wykorzystanie teorii w praktyce nauczycielskiej.
Jest to umiejętność ważna w pracy pedagogicznej, ponieważ
pozwala na potwierdzenie przydatności teorii, jej żywotności
oraz twórczego podejścia nauczyciela.
Praca składa
się z trzech części. Część pierwsza jest zatytułowana Potrzeby
a możliwości małego dziecka, na którą składa się 10 tekstów. W
opracowaniu Bożeny Muchackiej, omówiono zagadnienie
indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka w procesie
wychowawczym i edukacyjnym w odniesieniu do opinii
współczesnych ekspertów edukacji, którzy podejmują temat
wychowania uczestniczącego, sytuują na pierwszym planie
zagadnienie dobra wspólnego oraz rozwijanie umiejętności
współpracy i współdziałania. Z kolei Gabriela Kapica, Zuzanna
Zbróg, Ewa Jędrzejowska i Gabriela Kryk omówiły zagadnienie
rozwoju, kształtowania i kształcenia umiejętności czytania i
pisania dzieci. Zagadnienie percepcji, recepcji, rozwoju
umiejętności matematycznych dzieci w kontekście komunikacji
przedstawiły Beata Bugajska-Jaszczołt i Monika Czajkowska. Na
zagadnienie rozwoju dojrzałości zdrowotnej dziecka do
samodzielnej pracy w szkole zwróciły uwagę i zanalizowały
Gabriela Piechaczek-Ogierman i Teresa
Parczewska.
W części drugiej
tomu pt. Kreatywność – wspieranie rozwoju – praktyka
edukacyjna podniesiono problem stymulacji twórczości dziecka
poprzez rozwój jego doświadczenia poznawczego i praktycznego.
Zagadnienia z zakresu twórczości plastycznej dziecka omówiły
Urszula Szuścik, Monika Wiśniewski-Kin, Małgorzata Stokłosa i
Jolanta Gisman-Stoch. Rozwój potrzeb estetyczno-muzycznych
przedstawiła w tekście Lidia Kataryńczuk-Mania. Inne rodzaje
potrzeb i przeżyć, które wiążą się z pełnym, czyli
wszechstronnym rozwojem dziecka opisały Aniela Różańska –
obcowanie z przyrodą i Małgorzata Drost-Rudnicka – edukację
techniczną.
Część trzecia tomu
pt. Wychowanie i kształcenie dziecka niepełnosprawnego
prezentuje rozważania, które dotyczą potrzeb edukacyjnych
dziecka niepełnosprawnego i wynikających z tego ściśle
określonych metod pracy z nim. Edukację dziecka
niepełnosprawnego w przedszkolu omówiły Alicja Hruzd i Anna
Borzęcka, a edukację na etapie wczesnoszkolnym Danuta
Al-Khamisy, Zenon Gajdzica i Izabela
Bieńkowska.
Potrzeby dziecka nie
zmieniają się, natomiast zmieniają się możliwości i środki
oddziaływania nauczyciela na dziecko w wyniku rozwoju nowych
technologii, wiedzy oraz ich praktycznego
zastosowania.
Redaktorzy Tomu
składają podziękowania Panu Prof. zw. dr hab. Bogusławowi
Śliwerskiemu za wnikliwą i życzliwą
recenzję.
Urszula
Szuścik
|