Tytuł
Edukacja małego dziecka Tom 2 Wychowanie i kształcenie w
praktyce
Autorzy
Redaktor: Ewa Ogrodzka, Urszula Szuścik, Anna
Gajdzica
Opis produktu
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8387-466-2
Kraków 2012, wydanie 2, Format 160 x 240,
objętość 264 str., oprawa miękka
Tom 2. Edukacja małego dziecka.
Wychowanie i kształcenie w praktyce jest kontynuacją refleksji teoretycznych i
badawczych nad problematyką przysposabiania dziecka do rozwoju w toku jego
edukacji i wychowania w różnych obszarach działań pedagogicznych. Prezentowane
teksty kierują uwagę Czytelnika na praktyczne wykorzystanie teorii w praktyce
nauczycielskiej. Jest to umiejętność ważna w pracy pedagogicznej, ponieważ
pozwala na potwierdzenie przydatności teorii, jej żywotności oraz twórczego
podejścia nauczyciela.
Praca składa się z trzech części. Część pierwsza
jest zatytułowana Potrzeby a możliwości małego dziecka, na którą składa się 10
tekstów. W opracowaniu Bożeny Muchackiej, omówiono zagadnienie indywidualnych
potrzeb i możliwości dziecka w procesie wychowawczym i edukacyjnym w odniesieniu
do opinii współczesnych ekspertów edukacji, którzy podejmują temat wychowania
uczestniczącego, sytuują na pierwszym planie zagadnienie dobra wspólnego oraz
rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania. Z kolei Gabriela Kapica,
Zuzanna Zbróg, Ewa Jędrzejowska i Gabriela Kryk omówiły zagadnienie rozwoju,
kształtowania i kształcenia umiejętności czytania i pisania dzieci. Zagadnienie
percepcji, recepcji, rozwoju umiejętności matematycznych dzieci w kontekście
komunikacji przedstawiły Beata Bugajska-Jaszczołt i Monika Czajkowska. Na
zagadnienie rozwoju dojrzałości zdrowotnej dziecka do samodzielnej pracy w
szkole zwróciły uwagę i zanalizowały Gabriela Piechaczek-Ogierman i Teresa
Parczewska.
W części drugiej tomu pt. Kreatywność – wspieranie
rozwoju – praktyka edukacyjna podniesiono problem stymulacji twórczości dziecka
poprzez rozwój jego doświadczenia poznawczego i praktycznego. Zagadnienia z
zakresu twórczości plastycznej dziecka omówiły Urszula Szuścik, Monika
Wiśniewski-Kin, Małgorzata Stokłosa i Jolanta Gisman-Stoch. Rozwój potrzeb
estetyczno-muzycznych przedstawiła w tekście Lidia Kataryńczuk-Mania. Inne
rodzaje potrzeb i przeżyć, które wiążą się z pełnym, czyli wszechstronnym
rozwojem dziecka opisały Aniela Różańska – obcowanie z przyrodą i Małgorzata
Drost-Rudnicka – edukację techniczną.
Część trzecia tomu pt. Wychowanie i
kształcenie dziecka niepełnosprawnego prezentuje rozważania, które dotyczą
potrzeb edukacyjnych dziecka niepełnosprawnego i wynikających z tego ściśle
określonych metod pracy z nim. Edukację dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu
omówiły Alicja Hruzd i Anna Borzęcka, a edukację na etapie wczesnoszkolnym
Danuta Al-Khamisy, Zenon Gajdzica i Izabela Bieńkowska.
Potrzeby dziecka
nie zmieniają się, natomiast zmieniają się możliwości i środki oddziaływania
nauczyciela na dziecko w wyniku rozwoju nowych technologii, wiedzy oraz ich
praktycznego zastosowania.
Redaktorzy Tomu składają podziękowania Panu
Prof. zw. dr hab. Bogusławowi Śliwerskiemu za wnikliwą i życzliwą
recenzję.
Wprowadzenie
POTRZEBY A MOŻLIWOŚCI MAŁEGO
DZIECKA
BOŻENAMUCHACKA
Możliwości współczesnej edukacji dziecka w
kontekście jego potrzeb
GABRIELA KAPICA
Początkowa nauka czytania w
opinii nauczycielek
ZUZANNA ZBRÓG
Świadomość fonologiczna dzieci w wieku
przedszkolnym a metody wczesnej nauki czytania
EWA
JĘDRZEJOWSKA
Zaburzenia percepcji wzrokowej dzieci sześcioletnich przeszkodą
w nabywaniu umiejętności czytania i pisania
GABRIELA KRYK
Notowanie –
ważna, lecz zaniedbana w edukacji wczesnoszkolnej umiejętność
BEATA
BUGAJSKA-JASZCZOŁT, MONIKA CZAJKOWSKA
Język matematyki jako środek
komunikacji w edukacji wczesnoszkolnej
TERESA PARCZEWSKA
Samoocena dzieci
sześcioletnich z problemami zdrowotnymi
GABRIELA
PIECHACZEK-OGIERMAN
Zdrowotne aspekty w ocenie gotowości do nauki szkolnej
dzieci siedmioletnich
KREATYWNOŚĆ – WSPIERANIE ROZWOJU – PRAKTYKA
EDUKACYJNA
URSZULA SZUŚCIK
Twórczość plastyczna dzieci formą zabawy
MAGDALENA GROCHOWALSKA
O społecznym środowisku uczenia się języka, czyli
dlaczego dzieci potrzebują zabawy
MONIKAWIŚNIEWSKA-KIN
Głowy pełne
metafor, czyli co pokazały badania metafor dziecięcych
MAŁGORZATA
STOKŁOSA
Technika labiryntu – narzędzie kształtowania kompetencji społecznych
uczniów klas początkowych oraz twórczej pracy z grupą
JOLANTA
GISMAN-STOCH
Od śladu do znaku – o wędrowaniu i wybieraniu
LIDIA
KATARYŃCZUK-MANIA
Wspieranie rozwoju muzycznego dzieci
ANIELA
RÓŻAŃSKA
Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą
MAŁGORZATA
DROST-RUDNICKA
Edukacja techniczna – zaniedbany obszar kształcenia
wczesnoszkolnego
WYCHOWANIE I KSZTAŁCENIE DZIECKA
NIEPEŁNOSPRAWNEGO
DANUTA AL-KHAMISY
Dziecko niepełnosprawne w dialogowej
strategii edukacyjnej
ALICJA HRUZD
Dziecko niepełnosprawne w przedszkolu
– możliwości i ograniczenia wychowania
metodą Marii Montessori
ANNA
BORZĘCKA
Funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa w grupie przedszkolnej
ZENON GAJDZICA
Formy wspierania rozwoju dziecka niepełnosprawnego w
niższych klasach szkoły ogólnodostępnej
IZABELA BIEŃKOWSKA
Zaburzenia
integracji sensorycznej a osiągnięcia i zachowanie uczniów klas początkowych
Informacja o autorach
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!