Tytuł
Edukacja małego dziecka Tom 1 Teoretyczne odniesienia,
tendencje i problemy
Autorzy
Redaktor: Ewa Ogrodzka, Urszula Szuścik, Anna
Gajdzica
Opis produktu
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8387-465-5
Kraków 2012, wydanie 2, format 160 x 240,
objętość 318 str., oprawa miękka
Książka poświęcona jest
kontekstom teoretycznym, tendencjom i problemom edukacji małego dziecka –
poświęcone są opracowania zamieszczone w tym tomie. W poszczególnych tekstach
znajdują się poglądy, propozycje oraz wyniki badań i studiów dotyczące różnych
obszarów funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym we
współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Prezentowany tom składa
się z czterech części. W pierwszej – noszącej tytuł Konteksty teoretyczne –
Czytelnicy mogą znaleźć autorskie propozycje dotyczące edukacji małego dziecka.
Zwraca się w nich uwagę m.in. na relacje między zaleceniami płynącymi z teorii
(czy – szerzej – wiedzy) pedagogicznej, poczynaniami w zakresie polityki
oświatowej i praktyką edukacyjną w zakresie kształcenia i wychowania małych
dzieci w naszym kraju. Właśnie te relacje w znacznej mierze wyznaczają
współcześnie zadowolenie i/lub niezadowolenie z edukacji oraz oddziałują na
społeczne oczekiwania wobec poczynań władz oświatowych, nauczycieli, grup
społecznych decydujących o kondycji edukacji dzieci. Mają temu służyć również
działania Ministerstwa Edukacji Narodowej, które powołało zespół ekspertów do
opracowywania nowych podstaw programowych wychowania przedszkolnego i edukacji
wczesnoszkolnej. Autorzy podejmują także istotne kwestie wielopłaszczyznowości
integracji oraz swoistego fenomenu pedagogiki współbycia w edukacji małego
dziecka.
Kolejna część – Dziecko wobec zmieniającego się świata kultury –
zawiera zarówno teoretyczną, jak i praktyczną egzemplifikację zagadnień
związanych z edukacją kulturalną i artystyczną dziecka. Nakreślone perspektywy i
możliwości uwzględniają problemy dotyczące z jednej strony – słabości, błędów i
ich przyczyn w obszarze praktyki polskiej edukacji kulturalnej dziecka, a z
drugiej – wskazują na pozytywne doświadczenia i prognozy. Uzupełnienie tych
kwestii stanowią rozważania na temat estetyzacji doświadczeń etycznych i
obyczajowych dzieci.
Trzecia część – Wartości w wychowaniu i kształceniu
małego dziecka – obejmuje opracowania traktujące o przygotowaniu dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym do nazywania, urzeczywistniania i realizacji
różnych wartości, w tym pojmowania wartości miłości, rodziny, wiary w Boga i
śmierci. Czytelnicy znajdą również odpowiedź na pytanie, czy autorzy wybranych
podręczników do kształcenia zintegrowanego wskazują w nich na istnienie
wartości? oraz Czy formułowane polecenia i zadania mobilizują ucznia do
zwrócenia uwagi na świat wartości, możliwość ich wybierania, a także oceny i ich
hierarchizowania? Wychowywanie do wartości staje się ważnym celem i zadaniem
współczesnej pedagogiki i będzie zapewne długo pozostawać w zasięgu
zainteresowania rodziny, przedszkola i szkoły, ze względu na jego aksjologiczny
i praktyczny (edukacyjny) charakter.
Tom zamyka część – Nauczyciel a
edukacja małego dziecka – w której Czytelnicy mogą znaleźć autorskie odczytania
uwarunkowań przygotowania i gotowości zawodowej nauczyciela. Praca z dzieckiem –
jako forma specyficznej aktywności – jest czynnikiem kształtującym zarówno
ucznia, jak i jego samego. Jej istotą stają się współcześnie „nowe kompetencje”
i „nowy profesjonalizm”, wyrażające się w refleksyjnym podejściu i badaniu przez
nauczycieli własnej praktyki. Autorzy poszczególnych tekstów zwracają również
uwagę na brak nowatorskich rozwiązań i twórczej inicjatywy nauczycieli oraz
umiejętności rzetelnego diagnozowania uczniów. Dostrzeżone zaniedbania i
negatywne doświadczenia wyznaczają tym samym ważne oczekiwania i zadania w pracy
nauczyciela.
Wprowadzenie
KONTEKSTY TEORETYCZNE
TADEUSZ LEWOWICKI
Edukacja
małych dzieci – pomieszanie teorii pedagogicznej, polityki oświatowej i praktyki
edukacyjnej
EDYTA GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA
Wychowanie przedszkolne i edukacja
wczesnoszkolna: wprowadzone zmiany oraz ich konsekwencje. Raport eksperta
Ministra Edukacji
JADWIGA OLEKSY
Historyczne uwarunkowania aktualnych
przemian w kształceniu zintegrowanym
BRONISŁAWA DYMARA
Współbycie
interpersonalne dzieci i dorosłych jako fenomen i zadania edukacji.
Bliżej
pedagogiki współbycia
DZIECKO WOBEC ZMIENIAJĄCEGO SIĘ ŚWIATA
KULTURY
KATARZYNA OLBRYCHT
Edukacja kulturalna dziecka – zapomniany obszar
edukacji?
URSZULA SZUŚCIK
Wielowymiarowość podejścia do twórczości
plastycznej dziecka
MAŁGORZATAMUSZYŃSKA
O estetyzację doświadczeń
etycznych i obyczajowych – perspektywy i możliwości
ALINA
GÓRNIOK-NAGLIK
Metafory w edukacji estetycznej
WARTOŚCI W WYCHOWANIU I
KSZTAŁCENIU MAŁEGO DZIECKA
EWA OGRODZKA-MAZUR
Miłość w językowym obrazie
świata wartości preferowanych przez dzieci żyjące w środowiskach zróżnicowanych
kulturowo
WIESŁAWA A. SACHER
Źródła wartości wychowawczych w procesie
kształcenia muzycznego dzieci
URSZULA KLAJMON-LECH
Wartości przekazywane w
podręcznikach do edukacji zintegrowanej
ANNA JAKUBOWICZ-BRYX
Rodzina jako
wartość przedstawiana w podręcznikach edukacji wczesnoszkolnej
NATALIAMARIA
RUMAN
Wartości w edukacji i katechizacji małego dziecka.
Rozważania
filozoficzno-teologiczne
SONIA CZUDEK-ŚLĘCZKA
Wychowawcze dylematy
przygotowania dzieci do pojmowania tematu śmierci
NAUCZYCIEL A EDUKACJA
MAŁEGO DZIECKA
BRONISLAVA KASÁČOVÁ
Educating a teacher „researcher” for
the research of teacher’s professional activities
IRENA ADAMEK
Rozwijanie
myślenia pytajnego u dzieci
SIMONETA BABIAKOVÁ
Profesijné činnosti učiteľa
primárneho vzdelávania ako východisko k autoevalvácii
MARIANA
CABANOVÁ
Profesia učiteľa primárneho vzdelávania a diagnostické kompetencie
učiteľa
EWA KOCHANOWSKA
Rozpoznawanie uczniów zdolnych w kształceniu
zintegrowanym
BEATA OELSZLAEGER
Działania i czynności nauczyciela w
relacjach z dziećmi
Informacja o autorach
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!