|
Edukacja
małego dziecka tom 1 Teoretyczne odniesienia, tendencje i
problemy Szuścik Urszula , Gajdzica Anna , Ogrodzka Ewa
Wydawnictwo: Impuls
ISBN:
[zasłonięte]978-8350-098-8 Format: 21.0x23.5cm Liczba
stron: 318 Oprawa: Miękka Wydanie: 1, 2012
r.
Książka poświęcona jest
kontekstom teoretycznym, tendencjom i problemom edukacji
małego dziecka – poświęcone są opracowania zamieszczone w
tym tomie. W poszczególnych tekstach znajdują się poglądy,
propozycje oraz wyniki badań i studiów dotyczące różnych
obszarów funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym we współczesnej rzeczywistości
społeczno-kulturowej. Prezentowany tom składa się z
czterech części. W pierwszej – noszącej tytuł Konteksty
teoretyczne – Czytelnicy mogą znaleźć autorskie propozycje
dotyczące edukacji małego dziecka. Zwraca się w nich uwagę
m.in. na relacje między zaleceniami płynącymi z teorii (czy –
szerzej – wiedzy) pedagogicznej, poczynaniami w zakresie
polityki oświatowej i praktyką edukacyjną w zakresie
kształcenia i wychowania małych dzieci w naszym kraju. Właśnie
te relacje w znacznej mierze wyznaczają współcześnie
zadowolenie i/lub niezadowolenie z edukacji oraz oddziałują na
społeczne oczekiwania wobec poczynań władz oświatowych,
nauczycieli, grup społecznych decydujących o kondycji edukacji
dzieci. Mają temu służyć również działania Ministerstwa
Edukacji Narodowej, które powołało zespół ekspertów do
opracowywania nowych podstaw programowych wychowania
przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Autorzy podejmują
także istotne kwestie wielopłaszczyznowości integracji oraz
swoistego fenomenu pedagogiki współbycia w edukacji małego
dziecka. Kolejna część – Dziecko wobec zmieniającego się
świata kultury – zawiera zarówno teoretyczną, jak i praktyczną
egzemplifikację zagadnień związanych z edukacją kulturalną i
artystyczną dziecka. Nakreślone perspektywy i możliwości
uwzględniają problemy dotyczące z jednej strony – słabości,
błędów i ich przyczyn w obszarze praktyki polskiej edukacji
kulturalnej dziecka, a z drugiej – wskazują na pozytywne
doświadczenia i prognozy. Uzupełnienie tych kwestii stanowią
rozważania na temat estetyzacji doświadczeń etycznych i
obyczajowych dzieci. Trzecia część – Wartości w wychowaniu
i kształceniu małego dziecka – obejmuje opracowania traktujące
o przygotowaniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
do nazywania, urzeczywistniania i realizacji różnych wartości,
w tym pojmowania wartości miłości, rodziny, wiary w Boga i
śmierci. Czytelnicy znajdą również odpowiedź na pytanie, czy
autorzy wybranych podręczników do kształcenia zintegrowanego
wskazują w nich na istnienie wartości? oraz Czy formułowane
polecenia i zadania mobilizują ucznia do zwrócenia uwagi na
świat wartości, możliwość ich wybierania, a także oceny i ich
hierarchizowania? Wychowywanie do wartości staje się ważnym
celem i zadaniem współczesnej pedagogiki i będzie zapewne
długo pozostawać w zasięgu zainteresowania rodziny,
przedszkola i szkoły, ze względu na jego aksjologiczny i
praktyczny (edukacyjny) charakter. Tom zamyka część –
Nauczyciel a edukacja małego dziecka – w której Czytelnicy
mogą znaleźć autorskie odczytania uwarunkowań przygotowania i
gotowości zawodowej nauczyciela. Praca z dzieckiem – jako
forma specyficznej aktywności – jest czynnikiem kształtującym
zarówno ucznia, jak i jego samego. Jej istotą stają się
współcześnie „nowe kompetencje” i „nowy profesjonalizm”,
wyrażające się w refleksyjnym podejściu i badaniu przez
nauczycieli własnej praktyki. Autorzy poszczególnych tekstów
zwracają również uwagę na brak nowatorskich rozwiązań i
twórczej inicjatywy nauczycieli oraz umiejętności rzetelnego
diagnozowania uczniów. Dostrzeżone zaniedbania i negatywne
doświadczenia wyznaczają tym samym ważne oczekiwania i zadania
w pracy nauczyciela.
Edukacja małego dziecka Tom 2 Wychowanie i
kształcenie w praktyce Redakcja: Ogrodzka-Mazur Ewa,
Szuscik Urszula, Zalewska-Bujak Małgorzata
Wydawnictwo:
Impuls
ISBN:
[zasłonięte]978-8350-099-5 Format: 16.0x23.0cm Liczba
stron: 264 Oprawa: Miękka Wydanie: 2, 2012
r.
Tom 2.
Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce
jest kontynuacją refleksji teoretycznych i badawczych nad
problematyką przysposabiania dziecka do rozwoju w toku jego
edukacji i wychowania w różnych obszarach działań
pedagogicznych. Prezentowane teksty kierują uwagę Czytelnika
na praktyczne wykorzystanie teorii w praktyce nauczycielskiej.
Jest to umiejętność ważna w pracy pedagogicznej, ponieważ
pozwala na potwierdzenie przydatności teorii, jej żywotności
oraz twórczego podejścia nauczyciela.
Praca składa
się z trzech części. Część pierwsza jest zatytułowana Potrzeby
a możliwości małego dziecka, na którą składa się 10 tekstów. W
opracowaniu Bożeny Muchackiej, omówiono zagadnienie
indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka w procesie
wychowawczym i edukacyjnym w odniesieniu do opinii
współczesnych ekspertów edukacji, którzy podejmują temat
wychowania uczestniczącego, sytuują na pierwszym planie
zagadnienie dobra wspólnego oraz rozwijanie umiejętności
współpracy i współdziałania. Z kolei Gabriela Kapica, Zuzanna
Zbróg, Ewa Jędrzejowska i Gabriela Kryk omówiły zagadnienie
rozwoju, kształtowania i kształcenia umiejętności czytania i
pisania dzieci. Zagadnienie percepcji, recepcji, rozwoju
umiejętności matematycznych dzieci w kontekście komunikacji
przedstawiły Beata Bugajska-Jaszczołt i Monika Czajkowska. Na
zagadnienie rozwoju dojrzałości zdrowotnej dziecka do
samodzielnej pracy w szkole zwróciły uwagę i zanalizowały
Gabriela Piechaczek-Ogierman i Teresa
Parczewska.
W części drugiej
tomu pt. Kreatywność – wspieranie rozwoju – praktyka
edukacyjna podniesiono problem stymulacji twórczości dziecka
poprzez rozwój jego doświadczenia poznawczego i praktycznego.
Zagadnienia z zakresu twórczości plastycznej dziecka omówiły
Urszula Szuścik, Monika Wiśniewski-Kin, Małgorzata Stokłosa i
Jolanta Gisman-Stoch. Rozwój potrzeb estetyczno-muzycznych
przedstawiła w tekście Lidia Kataryńczuk-Mania. Inne rodzaje
potrzeb i przeżyć, które wiążą się z pełnym, czyli
wszechstronnym rozwojem dziecka opisały Aniela Różańska –
obcowanie z przyrodą i Małgorzata Drost-Rudnicka – edukację
techniczną.
Część trzecia tomu
pt. Wychowanie i kształcenie dziecka niepełnosprawnego
prezentuje rozważania, które dotyczą potrzeb edukacyjnych
dziecka niepełnosprawnego i wynikających z tego ściśle
określonych metod pracy z nim. Edukację dziecka
niepełnosprawnego w przedszkolu omówiły Alicja Hruzd i Anna
Borzęcka, a edukację na etapie wczesnoszkolnym Danuta
Al-Khamisy, Zenon Gajdzica i Izabela
Bieńkowska.
Potrzeby dziecka nie
zmieniają się, natomiast zmieniają się możliwości i środki
oddziaływania nauczyciela na dziecko w wyniku rozwoju nowych
technologii, wiedzy oraz ich praktycznego
zastosowania.
Redaktorzy Tomu
składają podziękowania Panu Prof. zw. dr hab. Bogusławowi
Śliwerskiemu za wnikliwą i życzliwą
recenzję.
Urszula
Szuścik
|