ISBN: |
978[zasłonięte][zasłonięte]62117 |
kategoria: |
Gimnazjum |
wydanie: |
aktualne/najnowsze |
autor: |
M.Borowiecki,
Zbigniew Pytasz,
E. Rygała |
wydawnictwo: |
PWN |
Obecne wydanie Edukacji dla bezpieczeństwa zostało zaktualizowane zgodnie z najnowszymi wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji z 2010 roku. Zmiany wprowadzone przez ERR dotyczą tak ważnych kwestii, jak sposoby uciskania klatki piersiowej u dzieci i dorosłych czy umiejętności zachowania bezpieczeństwa przez ratownika na miejscu zdarzenia.
Przygotowanie nowego wydania było również okazją do wysłuchania opinii nauczycieli i zawodowych ratowników medycznych. Pozwoliło to rozwiać wątpliwości i w bardziej jasny i przystępny sposób przedstawić niektóre treści. Jednocześnie zaktualizowano zarówno zeszyt ćwiczeń, jak i przewodnik dla nauczyciela, by nie doszło do rozbieżności w prezentowaniu materiału.
Zmiany zostały wprowadzone po konsultacjach ze specjalistami - ratownikami medycznymi. Agata i Marek Dąbrowscy pracują w Zakładzie Medycyny Katastrof na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu oraz w centrum szkoleniowym Reago Training.
Podręcznik do gimnazjum „Edukacja dla bezpieczeństwa” zawiera treści realizujące założenia najnowszej podstawy programowej. Na pierwszych lekcjach uczeń zapozna się z rodzajami alarmów i nabędzie umiejętności zachowania się po ogłoszeniu alarmu. Następnie realizowane są tematy z bezpieczeństwa i pierwszej pomocy. Umiejętności i wiadomości o ratownictwie stanowią niezbędną podstawę do zrozumienia, jak należy postępować, gdy dojdzie do katastrofy, awarii, pożaru czy powodzi. To samo dotyczy pozostałych zagrożeń, takich jak skażenie promieniotwórcze, awaria instalacji chemicznej, bądź zagrożenia zatruciem substancjami toksycznymi. Na samym końcu omawiane są główne zagadnienia dotyczące ochrony i obrony cywilnej - gdy uczeń zdobędzie wiedzę, jak może poradzić sobie w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia, wtedy przyjdzie czas na przedstawienie działań wyspecjalizowanych służb działających w czasie kryzysu.
W podręczniku uczeń znajdzie:
-
logiczny, napisany przystępnym językiem materiał
-
wyróżnienia ułatwiające lekturę
-
ciekawostki – ożywiające narrację
-
schematy – ułatwiające uporządkowanie i zapamiętanie materiału
-
wyodrębnione pojęcia do zapamiętania
-
atrakcyjny materiał ilustracyjny (zdjęcia, rysunki), pomagający w zrozumieniu omawianych zagadnień
-
zadania – ułatwiające szybkie sprawdzenie uzyskanej wiedzy
-
wypunktowanie ważniejszych informacji
W nowym wydaniu zeszytu ćwiczeń, w ślad za podręcznikiem, zaktualizowane zostały treści poświęcone pierwszej pomocy.
Liczba i układ tematów w zeszycie ćwiczeń jest taki sam jak w podręczniku. Każdą lekcję otwiera karta z wpisanym tematem, miejscem na datę i notatkę ucznia - zeszyt ćwiczeń może więc zastąpić zeszyt przedmiotowy. Pierwsze zadania, teoretyczne, utrwalają wiedzę uczniów, kolejne wymagają zastosowania wiedzy w praktyce. Zadania oparte na studium przypadków stawiają ucznia w autentycznych sytuacjach, wymagają oceny ryzyka i decyzji o podjęciu działania. Bardzo lubiane przez uczniów krzyżówki są świetnym podsumowaniem i powtórzeniem najważniejszych pojęć z lekcji.
Nr dopuszczenia MEN: 193/2009
kliknij na mapkę aby powiększyć: