Tytuł
Edukacja diabetologiczna Standard opieki pielęgnacyjnej chorego
na cukrzycę
Autor
Izabella Uchmanowicz, Katarzyna
Kubera-Jaroszewicz
Opis
Wydawnictwo CONTINUO
ISBN[zasłonięte]978-83182-22-0
Wrocław 2012, wydanie 1, format
165 x 235, objętość 116 str., oprawa miękka
Cukrzyca, zwana
także dżumą XXI w., stanowi jeden z najważniejszych problemów zdrowotnych
współczesnej medycyny. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza liczba chorych na świecie
wzrosła 6-krotnie.
Znaczące miejsce w kompleksowej terapii cukrzycy, poza
głównymi formami jej leczenia (farmakoterapią, dietą, wysiłkiem fizycznym),
zajmuje również edukacja. Ma ona na celu nie tylko wdrożenie chorych w
samoopiekę i samokontrolę, a także przekazanie im i ich rodzinom wiedzy na temat
zachowań zdrowotnych oraz przygotowanie do świadomej i efektywnej współpracy z
zespołem leczącym, w którego skład wchodzą: lekarze diabetolodzy lub interniści
mający doświadczenie z zakresu diabetologii, pielęgniarki przeszkolone w tym
zakresie, osoby prowadzące edukację pacjentów, dietetycy, lekarze specjaliści
(konsultanci), psycholodzy, a także lekarze podstawowej opieki
medycznej.
Właściwie przeprowadzona edukacja pozwoli pacjentowi
wypracować optymalny kompromis między ograniczeniami wprowadzanymi przez chorobę
a sposobem życia możliwym do zaakceptowania przez niego.
Głównym celem
niniejszej publikacji było opracowanie projektu standardu opieki pielęgniarskiej
realizowanej wobec pacjenta chorującego na cukrzycę w odniesieniu do „Zaleceń
klinicznych dotyczących postępowania u chorych na cukrzycę – 2011”
opublikowanych przez Polskie Towarzystwo Diabetologiczne.
Przedstawione
informacje dotyczące teoretycznych i praktycznych problemów, jakie pojawiają się
w opiece nad chorym na cukrzycę, porządkują wiedzę na ten temat i wskazują jej
najważniejsze elementy.
Wstęp
1. Edukacja terapeutyczna
1.1. Podstawowe pojęcia edukacji
terapeutycznej
2. Kompleksowość edukacji diabetologicznej
2.1. Cukrzyca
jako choroba cywilizacyjna
2.2. Historia edukacji diabetologicznej
2.3.
Postawa pacjenta wobec nieuleczalnej choroby
2.4. Edukacja diabetologiczna
jako istotny element procesu leczenia cukrzycy
2.4.1. Edukacja indywidualna
2.4.2. Edukacja grupowa
2.4.3. Edukacja w środkach masowego przekazu
3. Programy edukacyjne
3.1. Program edukacyjny jako nowoczesne
spojrzenie na leczenie cukrzycy
3.2. Czynniki decydujące o skuteczności
edukacji diabetologicznej
3.3. Formowanie programu edukacyjnego
3.3.1.
Program edukacyjny dla osób w podeszłym wieku
3.3.2. Program edukacyjny dla
osób słabowidzących i niewidomych
4. Wytyczne dotyczące standardów edukacji
diabetologicznej
4.1. Postępowanie terapeutyczne u chorych na cukrzycę
4.2. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę – nowe
wytyczne 2011
4.3. Zalecenia dotyczące strategii w zakresie zapobiegania i
leczenia cukrzycy w krajach UE
5. Standard opieki pielęgniarskiej
realizowany wobec pacjenta chorującego na cukrzycę
6. Nowe techniki
diagnozowania i leczenia cukrzycy
6.1. Podstawowe kierunki badawcze
6.2.
Komórki macierzyste w procesie leczenia cukrzycy
6.3. Nowoczesne metody
diagnozowania i transportu leków
6.4. Medycyna personalizowana
6.5.
Nowoczesne technologie teleinformatyczne w opiece nad chorymi na cukrzycę
Piśmiennictwo
Nota o Autorkach
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!