WYSYŁKA DZISIAJ !!!
CODZIENNIE W DNI ROBOCZE
WYSTARCZY DO GODZ. 13.00 wysłać do nas:
1) deklarację odbioru przesyłki "za pobraniem" lub 2) skan przelewu albo 3) wpłacić za pośrednictwem "Płacę z Allegro"
POSZANOWANIE ENERGII W POJAZDACH SAMOCHODOWYCH
część 3
OPTYMALIZACJA ZUŻYCIA PALIWA W SAMOCHODZIE - AKOMODACJA (a*v)
Aleksander Ubysz
Stan książki: NOWA Wydawnictwo Politechniki Śląskiej Stron: 126 Okładka: miękka Format: B5 Nakład: 250 egz.
Opis:
W pracy przedstawiono analityczny model obliczeń przebiegowego zużycia paliwa w samochodzie osobowym, w warunkach czasu rzeczywistego. Opracowano metodę i przedstawiono wyniki optymalizacji przebiegowej w pojeździe w czasie rzeczywistym, w funkcji jednostkowej mocy dodatkowych oporów ruchu pojazdu (a*v).
Z okładki:
Dr inż. Aleksander Ubysz od 30 lat jest pracownikiem naukowym I Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej na stanowisku adiunkta.
Prowadzi zajęcia dydaktyczne z przedmiotów: silniki spalinowe, ochrona środowiska w transporcie samochodowym i energochłonność a bezpieczeństwo ruchu. Wydał osiem podręczników do prowadzonych przedmiotów. Aktywnie uczestniczył w organizacji i budowie ' Laboratorium Silników Spalinowych i Ochrony Środowiska. Aktualnie realizowanych jest 15 ćwiczeń laboratoryjnych, szczegóołowo opisanych w podręczniku o tym samym tytule (5 wyd.). Aleksander Ubysz jest autorem monografii: „Charakterystyka współczesnych samochodów i ich silników" (1996), „Energochłonność samochodu a zużycie paliwa w złożonych warunkach ruchu" (2003) i „Studium przebiegowego zużycia paliwa w samochodzie w ruchu rzeczywistym" (2010). Wydana w 2010 roku rozprawa jest rozwinięciem poprzedniej monografii i autorskim opracowaniem nowych rozwiązań: programu obliczeń zużycia paliwa w pojeździe na dowolnej trasie, w każdych warunkach ruchu, minimalizacji zużycia paliwa w samochodzie osobowym w ruchu rzeczywistym i sprawności efektywnej silnika w nieustalonych warunkach pracy.
Autor w podręczniku pt. „Poszanowanie energii w pojazdach samochodowych" (3 monotematyczne części) zebrał najbardziej utylitarne osiągnięcia w swojej pracy naukowej, niepublikowane (cz. 3) i publikowane w licznych opracowaniach z dziedziny swoich zainteresowań. Ponieważ u podstaw osiągnięć autora leży wykorzystanie charakterystyki ogólnej silnika napędowego pojazdu, rozwijana w dorobku jest koncepcja dynamicznych charakterystyk ogólnych g(; w silniku i emisji jednostkowej w pojazdach.
Wiodącym, mającym uniwersalne znaczenie, parametrem obliczeń i analiz jest moc jednostkowa dodatkowych oporów ruchu pojazdu (a*v). Większość osiągnięć autor referował na międzynarodowych konferencjach naukowych (KONES, Diagnostyka, KONMOTi in.).
Ostatnio autor zajmuje się energooszczędnym sterowaniem prędkością samochodu, badaniem i optymalizacją przebiegowego zużycia paliwa w fazach napędowych oraz w skojarzeniu faz hirudina napędowej z nienapędową. Autor prowadzi badania zużycia paliwa w ruchu rzeczywistym metodą symulacyjną, a wyniki weryfikuje, dopracowując algorytmy obliczeń, za pomocą wieloletnich, ciągłych pomiarów trakcyjnych.
Dysponując dynamicznymi charakterystykami emisji jednostkowej (et i Ae,) pojazdów możliwe jest zdefiniowanie i określenie obszaru pracy zespołu napędowego w tzw. ecodrivingu, w którym energooszczędne sterowanie prędkością pojazdu determinuje ograniczona emisja jednostkowa toksyn (CO, HC i NOx).
Słowa kluczowe:
• charakterystyka ogólna
• nieustalone warunki pracy silnika
• sprawność efektywna silnika
• emisja jednostkowanapędowa i nienapędową
• faza ruchu
• profil prędkości
• moc jednostkowa dodatkowych oporów ruchu w pojeździe
Spis treści:
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ ................................................ 5
WYKAZ SKRÓTÓW I DEFINICJE PRZYJĘTYCH POJĘĆ......................... 7
1. CELI ZAKRES PRACY................................................................... 9
1.1. Cel pracy .................................................................................. 9
1.2. Zakres pracy .............................................................................. 10
2. WPROWADZENIE..................................................................................... 12
3. BADANIE ZUŻYCIA PALIWA W POJEŹDZIE...................................... 15
4. MINIMALIZACJA ZUŻYCIA PALIWA W SAMOCHODZIE OSOBOWYM................................................................................. 20
4.1. Pomiary i obliczenia wspomagające badania......................................................... 20
4.1.1. Korekcyjne znaczenie faz jazdy wybiegiem................................................ 20
4.1.2. Obliczanie współczynnika oporów toczenia metodą wybiegu w dwóch kierunkach ruchu......................................................................................... 21
4.1.3. Określenie błędu obliczeń metodą Gaussa................................................. 23
4.1.4. Obliczanie oporów ruchu zespołu napędowego w fazach jazdy rewersyjiiej......................................................................... 25
4.1.5. Charakterystyka zużycia paliwa na biegu luzem......................................... 28
4.2. Minimalizacja zużycia paliwa w fazie przebiegowej cyklu jezdnego................ 28
4.3. Minimalizacja zużycia paliwa w cyklu jezdnym na obszarze zabudowanym..... 32
4.3.1. Program badań i metoda pomiarów............................................................ 32
4.3.2. Analiza wyników obliczeń na odcinku pomiarowym „L".......................... 33
4.3.3. Minimalizacja zużycia paliwa w funkcji (a*-v) na odcinku
pomiarowym „II".................................................................. 34
4.4. Podsumowanie ........................................................................... 38
Bibliografia ........................................................................................ 41
5. UTYLITARNE MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA (a*v)
W ECODRIVlNGU........................................................................... 46
5.1. Wprowadzenie ........................................................................................... 46
5.2. Podstawy teoretyczne .................................................................... 47
5.3. Uproszczona charakterystyka ogólna .................................................. 50
5.4. Projekcja uproszczonej hirudina charakterystyki ogólnej we współrzędnych F„ = flV, ic) . 53
5.4.1. Tok obliczeń chwilowego przebiegowego zużycia paliwa QCh............. 55
5.4.2. Charakterystyki 0 - f(v, i> a*v) oraz odpowiadające im charakterystyki sprawności ogólnej .................................................................... 56
5.4.3. Energooszczędne, manualne skrzynie biegów w samochodach
z silnikami Zl ..................................................................... 59
5.4.4. Uwzględnienie w obliczeniach Qav stanu cieplnego pojazdu w ruchu rzeczywistym....................................................................... 62
5.4.5. Strategia stosowania ecodrivingu w samochodach osobowych
z silnikami ZI i ZS .................................................................. 65
5.5. Ekologiczne aspekty ecodrivingu........................................................... 67
5.6. Opracowanie standardu obliczeń Qav w dowolnym cyklu jezdnym
na podstawie (a*v) ........................................................................... 72
5.6.1. Statystyczna ocena ecodrivingu kierujących pojazdem na wybranej trasie 79
5.6.2. Kalibracja elektronicznego wskaźnika obciążenia w ecodrivingu................ 82
5.7. Konkluzja (recepta na ecodriving) ...................................................... 85
6. STRATEGIA STEROWANIA PRĘDKOŚCIĄ SAMOCHODU UŻYTKOWEGO W ECODRIVINGU - mc = 15; 27,5; 40 Mg 87
6.1. Wprowadzenie ............................................................................ 87
6.2. Przyjęte założenia ........................................................................ 87
6.3. Charakterystyka obiektu badań .......................................................... 89
6.4. Projekcja uproszczonych charakterystyk ogólnych we współrzędnych
Fn = f(vch)............................................................................................................ 91
6.5. Optymalizacja przebiegowego zużycia paliwa ........................................ 93
6.5.1. Zestaw Drogowy o masie 40 Mg ................................................................. 94
6.5.2. Zestaw Drogowy o masie 15 Mg ................................................................. 95
6.5.3. Zestaw Drogowy o masie 27,5 Mg ............................................................ 98
6.5.4. Konkluzja ........................................................................... 99
6.6. Strategia zmiany przełożeń w ecodrivingu w Zestawie Drogowym
o mc= 15; 27,5; 40 Mg .................................................................. 100
6.7. Wnioski .................................................................................... 105
7. PODSUMOWANIE I WNIOSKI KOŃCOWE........................................ 107
7.1. Wnioski szczegółowe dotyczące minimalizacji zużycia paliwa.................... 109
7.2. Wnioski szczegółowe dotyczące optymalizacji zużycia paliwa.................... 111
7.3. Wnioski szczegółowe dotyczące strategii sterowania prędkością pojazdu użytkowego................................................................................ 112
7.4. Kierunki dalszych prac ................................................................... 113
Bibliografia...................................................................................................................... 114
Spis treści (cz. 1)............................................................................................................. 120
Spis treści (cz. 2).............................................................................................................. 124
CHCESZ PRZED ZAKUPEM ZAPOZNAĆ SIĘ Z OFEROWANĄ KSIĄŻKĄ NAPISZ DO NAS MAILA, A OTRZYMASZ DARMOWY FRAGMENT!!! ZAPRASZAMY NA INNE NASZE AUKCJE !!!
|