JAK NAPISAĆ PRACĘ DYPLOMOWĄ
PORADNIK DLA HUMANISTÓW
UMBERTO ECO
FORMAT: 145x205
STRON: 276
STAN: BARDZO DOBRY
Książka Umberto Eco, włoskiego semiotyka i estetyka, profesora wielu uniwersytetów (m.in. we Florencji i Bolonii), została pomyślana jako poradnik dla studentów przystępujących do pisania pracy magisterskiej. Autor przedstawia kolejne fazy powstawania pracy, począwszy od wyboru promotora i sformułowania tematu, przez budowanie warsztatu pracy (kwerendy biblioteczne, sporządzanie notatek spełniających różne funkcje), układanie wstępnego planu pracy, wykorzystywanie zebranego materiału, stosowanie argumentacji i dowodzenia, aż po ostateczną redakcję tekstu oraz opatrywanie go przypisami, aneksami i bibliografią końcową. Pisanie pracy dyplomowej, niezależnie od jej tematu, jest traktowane przez Eco jako szkoła metodyki i zdobywania umiejętności, które mogą się okazać przydatne w późniejszym życiu zawodowym. Uczy zatem porządkowania własnych myśli i znalezionych informacji, pozwala wypracować metodę pracy. Prostota i swoboda języka sprawiają, że książka spełnia funkcję poradnika dla studentów przygotowujących się do pisania pracy licencjackiej, innej pracy dyplomowej czy też naukowej (jak artykuły, recenzje). "Jest wyjątkowo klarownym wykładem podstaw warsztatu naukowego, napisanym na użytek studentów uniwersyteckich kierunków humanistycznych. Eco spisał swój podręcznik z myślą o studentach uczelni masowych, na których brak już tradycyjnej, osobistej więzi nauczyciel-uczeń". z recenzji Marii Poprzęckiej "Publikowana praca [...] zawiera serię rozważań, w jaki sposób przy pomocy podanych zaleceń osiągnąć zamierzony cel. Odnoszą się one głównie do słuchaczy wydziału filologicznego i filozoficznego, ale wiele przytoczonych rad może być przydatnych także dla studentów nauk politycznych, historycznych oraz prawa. [...]
SPIS TREŚCI
Wstęp do wydania polskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7WPROWADZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19I. CZYM JEST PRACA DYPLOMOWA I DO CZEGO SŁUŻY. . . 23I.1. Dlaczego trzeba napisać pracę dyplomową i czym ona jest . . . . 23I.2. Dla kogo jest ta książka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27I.3. Dlaczego praca dyplomowa przydaje się nawet po ukończeniustudiów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28I.4. Cztery oczywiste reguły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30II. WYBÓR TEMATU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32II.1. Praca monograficzna czy przeglądowa . . . . . . . . . . . . . . . 32II.2. Praca historyczna czy teoretyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . 37II.3. Zagadnienia dawne czy współczesne. . . . . . . . . . . . . . . . 41II.4. Ile potrzeba czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43II.5. Czy trzeba znać języki obce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48II.6. Praca naukowa czy praca polityczna . . . . . . . . . . . . . . . . 53II.6.1. Co to jest naukowość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53II.6.2. Zagadnienia historyczno-teoretyczne czy „gorące”doświadczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59II.6.3. Jak przekształcić aktualne zagadnienie w temat naukowy . 63II.7. Jak nie dać się wykorzystać promotorowi . . . . . . . . . . . . . 70III. ZBIERANIE MATERIAŁÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74III.1. Dostępność źródeł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74III.1.1. Źródła i opracowania w pracy naukowej . . . . . . . . . . 74III.1.2. Informacje z pierwszej i z drugiej ręki . . . . . . . . . . . 80III.2. Kwerenda bibliograficzna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84III.2.1. Jak korzystać z biblioteki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84III.2.2. Jak się uporać z bibliografią: kartoteka . . . . . . . . . . . 89III.2.3. Zapis bibliograficzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94III.2.4. Biblioteka w Aleksandrii: eksperyment . . . . . . . . . . . 115III.2.5. Ale czy trzeba czytać książki. I w jakiej kolejności . . . . . 140IV. PLAN PRACY I NOTATKI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143IV.1. Spis treści jako hipoteza robocza . . . . . . . . . . . . . . . . . 143IV.2. Fiszki i notatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152IV. 2.1. Różne typy fiszek i ich funkcje . . . . . . . . . . . . . . . 152IV. 2.2. Fiszki ze źródeł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158IV. 2.3. Fiszki z lektur. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161IV. 2.4. Pokora naukowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167V. REDAKCJA TEKSTU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183V.1. Adresat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183V.2. Jak pisać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185V.3. Cytaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194V.3.1. Kiedy i jak cytować: dziesięć reguł. . . . . . . . . . . . . . 194V.3.2. Cytat, parafraza, plagiat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204V.4. Przypisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206V.4.1. Do czego służą przypisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206V.4.2. System: cytat-przypis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209V.4.3. System: autor-rok wydania. . . . . . . . . . . . . . . . . . 213V.5. Przestrogi, pułapki, zwyczaje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219V.6. Duma naukowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222VI. OSTATNIA KOREKTA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225VI.1. Układ graficzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225VI.1.1. Marginesy i spacje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225VI.1.2. Podkreślenia i wersaliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227VI.1.3. Rozdziały, podrozdziały, punkty . . . . . . . . . . . . . . 229VI.1.4. Cudzysłowy i inne znaki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230VI.1.5. Znaki diakrytyczne i transliteracje . . . . . . . . . . . . . 234VI.1.6. Interpunkcja, akcenty, skróty . . . . . . . . . . . . . . . . 239VI.1.7. Różne rady w przypadkowej kolejności. . . . . . . . . . . 244VI.2. Bibliografia załącznikowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249VI.3. Aneksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252VI.4. Spis treści. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254VII. KONKLUZJE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259Aneks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262Spis tablic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2736 Spis treści