Echoshift to ideowa kontynuacja gry logicznej echochrome, opartej na pomyśle holenderskiego malarza i grafika M. C. Eshera, który poprzez zabawę perspektywą i formami geometrycznymi wywoływał u odbiorców złudzenia optyczne. Produkcja wewnętrznego studia Sony Computer Entertainment przenosi wyobrażenia artysty do wirtualnego świata, adaptując je na potrzeby konsoli PSP.
Podobnie jak w nieformalnej poprzedniczce, głównym bohaterem echoshift jest pozbawiona sztucznej inteligencji kukła, którą musimy przeprowadzać przez naszpikowane pułapkami lokacje tak, by nie wpadła w dziury i nie odbijała się cały czas od ścian. O ile w echochrome mogliśmy wpływać na kierunek przemieszczania się postaci, odpowiednio obracając kamerę, w kontynuacji opcja ta jest niedostępna, gdyż gra funkcjonuje w przestrzeni dwuwymiarowej.
Zamiast widoku 3D autorzy zaserwowali nam większy stopień skomplikowania poziomów, w związku z czym praktycznie niemożliwe jest przeprowadzenie bezmyślnej kukły przez lokację już w pierwszej próbie bez straty życia, do tego zupełnie samodzielnie. Dlatego też oddano do naszej kontroli kopie (duchy) głównej postaci. Z ich pomocą możemy testować rozmaite rozwiązania: otwierać drzwi, przesuwać obiekty, niszczyć pułapki itd. – łącznie 30 różnych akcji, mających na celu ułatwienie nam zadania.
Autorzy przygotowali dla amatorów łamigłówek 45 kolorowych poziomów, posegregowanych tematycznie w 9 odrębnych światów. Nowe poziomy udostępniane są okresowo za pośrednictwem sieci PlayStation Network.
język w grze