1.Laude Novella
2.Stella Nuova
3.Gloria 'n Cielo
4.Cristo E Nato
5.O Divina Virgo Flore
6.De La Crudel Morte De Cristo
7.Iesu Cristo Glorioso
8.Oime Lasso
9.Ave Donna Santissima
10.Madonna Santa Maria
11.Sia Laudato San Francesco
12.Troppo Per Del Tempo
13.Magdalena Degna Da Laudare
Wydanie: Wiek XIII w Europie to czas, gdy żarliwa religijność zaczęła rozsadzać funkcjonujące dotąd formy uczestnictwa świeckich w życiu Kościoła. Skutkowało to aktywnością, której przejawem stały się zakony żebracze, biczownicy, rozmaite bractwa religijne. Niewątpliwie postaciami, których działalność wywarła największy wpływ na Kościół w kolejnych dekadach, byli święty Dominik i święty Franciszek z Asyżu. Ich misja zaowocowała większą świadomością religijną ludzi świeckich i potrzebą jej wyrażania. Pieśń słoneczna św. Franciszka - pierwowzór włoskiej laudy - dał impuls do tworzenia się w miastach bractw śpiewaczych - laudesi, które gromadziły się w kościołach, by wspólnie modlić się i śpiewać na specjalnych nabożeństwach.
Z czasem bardziej zamożne bractwa zaczęły zatrudniać profesjonalnych muzyków, którzy umieli wykonywać coraz trudniejsze technicznie utwory. Zaczęto również stosować formy dramatyczne, co stało się zalążkiem nowej formy muzycznej - oratorium.
Bractwo Confraternita di Santa Maria delle Laude działało w Cortonie, przy kościele św. Franciszka; w latach 1260 - 1297 jego działalność zaowocowała powstaniem kodeksu znanego pod nazwą Laudario di Cortona (Biblioteca del Comune e dell'Accademia Etrusca di Cortona, MS 91), zawierającego 46 laud wraz z zapisem muzycznym. Jest to jeden z najstarszych manuskryptów zawierających pieśni religijne w języku włoskim, z czasów, gdy zaczęła rozkwitać poezja religijna w językach narodowych, reprezentowana przez twórczość Jacopone da Todi, franciszkańskiego poety i mistyka.
Niniejsza płyta zawiera wybór pieśni pochodzących z tego rękopisu. Odnajdziemy na niej utwory maryjne, bożonarodzeniowe, wielkopostne i wielkanocne oraz poświęcone świętym. Dwie pieśni (w tym Troppo per del tempo ze słowami Jacopone da Todi) to rozważania o miłości Chrystusa, będące przykładami egzaltowanej poezji religijnej tego okresu.