Cricket 2005 to wirtualna symulacja angielskiego sportu narodowego, który w pewnym stopniu przypomina palanta czy baseball. Omawiany tytuł uzupełnia bogatą serię sportowych gier korporacji Electronic Arts i posiada oficjalne licencje na używanie nazw zespołów czy nazwisk zawodników od takich organizacji jak: Cricket Australia, ECB, NZ Cricket i South African Cricket.
Podczas rozgrywki (kilka standardowych trybów w postaci sezonu czy treningu), gracz prowadzi do zwycięstwa jedną z kilkudziesięciu profesjonalnych drużyn, na co dzień rywalizujących w ligach krykieta z takich krajów i regionów jak Anglia, Australia, Nowa Zelandia czy Afryka Południowa. Wirtualne zmagania toczą się na starannie wymodelowanych, odwzorowanych zgodnie z rzeczywistością stadionach do gry w krykieta (ponad trzydzieści pięć obiektów, włączając w to boiska znajdujące się w Londynie, Kalkucie, Melbourne, Auckland, Cape Town, Barbadosie czy Lahore). Twórcy postarali się również o zaimplementowanie dość prostego, ale rozbudowanego systemu sterowania, tak aby grający czerpał możliwie jak największą przyjemność z obcowania z tym tytułem. Nie zabrakło także podstawowych opcji trenerskich - osoba siedząca przed ekranem może, wedle własnego uznania i koncepcji meczu, ustawiać na boisku pałkarzy, serwujących i innych zawodników (dla osób nie do końca zdecydowanych przygotowano auto-ustawianie).