E-procurement. Systemy elektronicznych zamówień publicznych
Od połowy XX wieku, wraz z liberalizacją gospodarki, rozpoczęto współpracę międzynarodową na rzecz tworzenia ogólnoświatowych standardów, w tym w obszarze zamówień publicznych. Akcesja Polski do Unii Europejskiej spowodowała konieczność dostosowania dotychczasowych przepisów do norm wspólnotowych. Wprowadzono takie rozwiązania, jak: aukcja oraz licytacja elektroniczna, dynamiczny system zakupów czy umowy ramowe.
Analiza systemów e-government w wybranych państwach ukazuje znaczenie zamówień publicznych w rozwoju gospodarczym. Realizacja planu wdrożenia systemu zamówień publicznych przeprowadzanych drogą elektroniczną ma znaczenie strategiczne dla rozwoju e-government oraz obniżania całkowitych kosztów działania administracji, łatwiejszego dostępu do usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców oraz zwiększania przejrzystości warunków zawieranych kontraktów.
Niniejsza książka jest podsumowaniem badań autora w zakresie e-government oraz e-procurement. W pracy przedstawiono dogłębną analizę e-government w wiodących państwach Unii Europejskiej. Omówiono aspekty aktualnych zjawisk współczesnej elektronicznej administracji publicznej, w tym zagadnienia związane z szeroko pojętą ideą e-government, e-usług publicznych, a w szczególności postępowań przetargowych przeprowadzanych drogą elektroniczną (e-procurement). Obszerny fragment poświęcono również rozwojowi społeczeństwa informacyjnego w Polsce.
Autor, opierając się na bezpośrednich badaniach zjawiska, formułuje aktualną ocenę poziomu rozwoju e-government i społeczeństwa informacyjnego.
Opracowanie stanowi kompendium wiedzy o e-government i jest skierowane do przedstawicieli administracji publicznej, przedsiębiorców realizujących projekty informatyczne na rzecz administracji publicznej, kadry naukowej, studentów oraz osób zainteresowanych zagadnieniami elektronicznej administracji.
W publikacji uwzględniono stan prawny na dzień 1 lutego 2007 roku.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. ANALIZA PORÓWNAWCZA SYSTEMÓW PRZEPROWADZANIA POSTĘPOWAŃ PRZETARGOWYCH DROGĄ ELEKTRONICZNĄ (E-PROCUREMENT) W WYBRANYCH PAŃSTWACH
1.1. Analiza tradycyjnej administracji publicznej
1.2. Analiza systemów zamówień publicznych przeprowadzanych drogą elektroniczną na tle elektronicznej administracji w wybranych krajach
1.3. Charakterystyka e-government w Finlandii
1.3.1. Analiza poziomu usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w Finlandii
1.3.2. System zamówień publicznych w Finlandii
1.3.3. Bariery wdrożeniowe w Finlandii
1.4. Charakterystyka e-government w Szwecji
1.4.1. Analiza poziomu usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w Szwecji
1.4.2. System zamówień publicznych w Szwecji
1.4.3. Bariery wdrożeniowe w Szwecji
1.5. Charakterystyka e-government w Danii
1.5.1. Analiza poziomu usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w Danii
1.5.2. System zamówień publicznych w Danii
1.5.3. Bariery wdrożeniowe w Danii
1.6. Charakterystyka e-government w Niemczech
1.6.1. Analiza poziomu usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w Niemczech
1.6.2. System zamówień publicznych w Niemczech
1.6.3. Bariery wdrożeniowe w Niemczech
1.7. Charakterystyka e-government we Włoszech
1.7.1. Analiza poziomu usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną we Włoszech
1.7.2. System zamówień publicznych we Włoszech
1.7.3. Bariery wdrożeniowe we Włoszech
1.8. Charakterystyka e-government w Austrii
1.8.1. Analiza poziomu usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w Austrii
1.8.2. System zamówień publicznych w Austrii
1.8.3. Bariery wdrożeniowe w Austrii
1.9. Analiza porównawcza systemów zamówień publicznych przeprowadzanych drogą elektroniczną
Rozdział 2. ANALIZA OBECNEGO STANU ADMINISTRACJI ELEKTRONICZNEJ (E-GOVERNMENT) W POLSCE
2.1. Analiza tradycyjnego systemu zamówień publicznych w Polsce
2.2. Analiza braków aktualnego systemu zamówień publicznych
2.3. Bariery uruchomienia systemów e-procurement w Polsce metodą odniesień międzynarodowych
2.4. Wnioski i rekomendacje dla polskiej administracji publicznej
Rozdział 3. MODEL SYSTEMU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH PRZEPROWADZANYCH DROGĄ ELEKTRONICZNĄ W POLSCE
3.1. Charakterystyka modelu systemu zamówień publicznych przeprowadzanych drogą elektroniczną w Polsce
3.2. Wykorzystanie systemu przeprowadzania postępowań przetargowych drogą elektroniczną przez zamawiającego
3.2.1. Przetarg nieograniczony
3.2.2. Przetarg ograniczony
3.2.3. Negocjacje z ogłoszeniem
3.2.4. Negocjacje bez ogłoszenia
3.2.5. Zapytanie o cenę
3.2.6. Zamówienie z wolnej ręki
3.3. Wykorzystanie systemu zamówień publicznych przeprowadzanych drogą elektroniczną przez wykonawcę
3.3.1. Przetarg nieograniczony
3.3.2. Przetarg ograniczony
3.3.3. Negocjacje z ogłoszeniem
3.3.4. Negocjacje bez ogłoszenia
3.3.5. Zapytanie o cenę
3.3.6. Zamówienie z wolnej ręki
3.4. Wykorzystanie systemu zamówień publicznych przeprowadzanych drogą elektroniczną przez Urząd Zamówień Publicznych
ZAKOŃCZENIE
SŁOWNIK
SPIS LITERATURY