Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

E. Altberg, Z Romaszkowa 313 WPRAWEK NA FORTEPIAN

08-03-2012, 1:35
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 33 zł     
Użytkownik Hatteria_Krakow
numer aukcji: 2109957248
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 10-03-2012 02:55:42
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 



Księgarnia i Antykwariat HATTERIA





Emma Altberg, Zofia Romaszkowa (red.) 
313 WPRAWEK NA FORTEPIAN
  313 EXERCISES FOR PIANO
  

Zestaw ćwiczeń uwzględniający możliwie wszystkie zagadnienia techniczne pierwszych lat nauki

Wstęp
W   pracy naszej starałyśmy sią uwzględnić możliwie wszystkie zagadnienia techniczne pierwszych lat nauki, a więc wyrobienie siły i niezależności palców oraz rąk, uzyskanie równości uderzenia, przygotowanie do grania akordów, podwójnych tercji itd. Stopniowanie trudności kolejnych wprawek jest progresywne, jednak od momentu właściwego „ustawienia" ręki i przejścia do ćwiczeń „ruchomych" po całej klawiaturze (dział II) zalecamy przerabianie przez ucznia ćwiczeń z kilku działów jednocześnie. A więc codzienne ćwiczenia powinny przebiegać np. tak:
1-2 palcówki z działu II,
1-2 ćwiczenia na podkładanie 1. palca (VI),
1 wprawka z „nutą trzymaną" (III), po jednej wprawce z działów IV (przygotowanie do tercji),
IX (repetycje),
X, XI albo XII i  - koniecznie(!) z działu XIII.

Jest to sposób o wiele bardziej pożyteczny, a tego rodzaju dobór ćwiczeń będzie dla ucznia ciekawszy i mniej nużący niż granie szeregu wprawek tego samego typu.
W dziale I (wprawki w obrębie 5 tonów od c do g), stosujemy jednakowe palcowanie dla obu rąk, a zatem ruch odwrotny (symetryczny). Ułatwia to początkującym zachowanie prawidłowej pozycji obu rąk, kontrole, całego aparatu (od barku do kości i palców) oraz uniknięcie przechylania ręki w kierunku 5. palca.

Poczynając od działu II (pięciopalcówki przesuwane w sekwencjach) stosujemy palcowanie równoległe dla obu rąk; radzimy jednakże ćwiczyć wolno oraz jak najdłużej każdą ręką osobno (to samo zresztą odnosi się do I działu). Pięciopalcówki te dobrze jest ćwiczyć nie tylko legato, ale również staccato i portato.

Wprawki z nutą trzymaną (dział III) należy również grać najpierw każdą ręką osobno, a potem dopiero razem. Nuty trzymanej nie uderzamy, lecz przed rozpoczęciem wprawki opieramy na klawiszu palec bezgłośnie, po czym zatrzymujemy go, ćwicząc pozostałymi palcami naprzód staccato, a potem legato. Zaczynamy od ćwiczeń najłatwiejszych, tj. tych, w których zatrzymujemy palec 1., a następnie 5. Znacznie więcej trudności sprawiają ćwiczenia, w których zatrzymujemy palec 2., a szczególnie 3. i 4. Wówczas należy stosować najpierw wprawki przygotowawcze (patrz ćwiczenia nr 41 i 42 z tego działu) i to tak długo, aż trudności te zostaną zupełnie usunięte.

Dział IV (przygotowanie do prowadzenia dwóch głosów w jednej ręce i do grania podwójnych dźwięków) służy również do wyrobienia niezależności palców. Wprawki te dobrze jest ćwiczyć osobno każdą ręką, na przemian legato i staccato, a następnie odwrotnie (patrz ćwiczenie nr 25 i 27 tego działu).

Po starannym przerobieniu działu IV, wprawki działu V (podwójne tercje) nie sprawiają już uczniowi szczególnych trudności. Jednakże ćwiczenia nr 13, 14 i 15 tego działu powinni grać tylko ci uczniowie, którzy z łatwością obejmują sekstę.
W dziale VI rozpoczynamy przygotowanie do grania gam. Wprawki na podkładanie 1. palca należy ćwiczyć z początku bardzo wolno, niemal że nie podnosząc palców, zwłaszcza 1. (jako cięższego i mocniejszego od innych). Końcowe wprawki działu VI (ćwiczenia nr 12 i 13), o ile mają odnieść należyty skutek, tj. uzyskanie lekkości i zwinności 1. palca, należy doprowadzić do szybkiego tempa.
Bezgłośna zmiana palców na jednym klawiszu dla dokładności łączenia dźwięków (dział X) ma być przygotowaniem do wiązania głosów w grze polifonicznej. Zmianę palców należy ćwiczyć bezwzględnie rytmicznie, zaczynając od powolnego tempa, a następnie starać się uzyskać z czasem tempo coraz szybsze.
We wprawkach pedałowych (dział XII) należy również położyć nacisk na pedalizowanie rytmiczne. Jak zwykle zaczynać od tempa powolnego i stopniowo je przyspieszać.

Wprawki z działu XI (rozszerzenie rozpiętości rąk) wymagają wielkiej ostrożności oraz nieustannej kontroli swobody ramienia i przedramienia.Wprawki na uniezależnienie rąk (dział XIII) należy grać równocześnie z wprawkami poprzednich działów, oczywiście przy zachowaniu stopniowania trudności. Np. wprawkę nr l można już grać po opanowaniu pierwszych ćwiczeń przygotowawczych do gam (dział VI). Przy ćwiczeniu gam uczeń musi je wszystkie przegrywać w ten sposób, że jedną ręką gra legato, a drugą jednocześnie staccato albo portato.

W tym samym okresie studiów zastosować można wprawkę nr 8 i 9, tj. grać wszystkie gamy w rytmie synkopowanym.
Im wcześniej pomyślimy o uniezależnieniu rąk, tym lepiej. Sposoby wskazane w tym dziale stosować możemy z pożytkiem do większości wprawek z działów I i II, a jeżeli robić to będziemy stale i systematycznie, osiągniemy tak szybko niezależność rąk, że i trudne wprawki końcowe nie przysporzą uczniowi szczególnego kłopotu.

We wprawkach od nr 1-9 i 14-19 należy stosować różne sposoby uderzania, np. gdy jedna ręka oddaje ściśle łuki, druga gra na przemian staccato lub portato.
Emma Altberg, Zofia Romaszkowa


Utwory w publikacji:

  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Pięciopalcówki w obrębie kwinty 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Wprawki w obrębie kilku oktaw 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Wprawki z trzymaną nutą 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Wprawki przygotowawcze do prowadzenia dwóch głosów w jednej ręce i do podwójnych tercji 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Wprawki przygotowawcze do gam (podkładanie 1. palca) 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Przygotowanie do pasaży trójdźwiękowych 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Przygotowanie do akordów 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Repetycje 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Bezgłośna zmiana palców na jednym klawiszu 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Wprawki na rozszerzenie rozpiętości rąk 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Różne 
  • Altberg Emma, Romaszkowa Zofia - Wprawki na uniezależnienie rąk

    ISSM 83-[zasłonięte]-2314-4

  •   
      Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
      
    Rok wydania: 1992

    Wersja językowa: polsko-angielska

    Liczba stron: 36

    Format: N4 leż. 305 x 235

    Oprawa: miękka

    ISBN/ISSN: 83-[zasłonięte]-2314-4
     
    E. Altberg, Z Romaszkowa 313 WPRAWEK NA FORTEPIAN
     
     
     
     
    Kontakt z nami:
     
    ul. Dwernickiego 7A/21, 31-530 Kraków
      
     
    +48 [zasłonięte] 377 740
    +48 12 [zasłonięte] 73
    - gg:  [zasłonięte]61549
     
     
    Nasze aukcje:  www.hatteria.na.alle
     
     
    Zasady składania i realizacji zamówień
    dostępne są na stronie "O mnie".
     
     

    Zobacz inne nasze aukcje Pozostałe aukcje »
    © Aplon