Po raz pierwszy w Polsce IV tom "Dziennika" Anais Nin!Zasadnicze tematy "Dziennika" - jaźń, kobiecość, nerwica, wolność, związki, zbieżność sztuki z życiem - to również najistotniejsze wątki w bogactwie materii tego tomu. I znowu przedsięwzięcia i reakcje Anais Nin często wykazują cechy prorocze. Jej czułki, podobnie jak radar każdego prawdziwego artysty, wykrywają i odnotowują to, co w danym momencie jest ledwo dostrzegane (...).Znowu, czerpiąc z własnego doświadczenia, mówi o naszym rosnącym izolowaniu się, braku więzi: "teraz, gdy żyjemy w szybszym, bardziej powierzchownym rytmie, gdy zdaje się nam, że mamy styczność z większą liczbą ludzi, ludów, krajów. Zwiedzeni tą iluzją mylnie sądzimy, że utrzymujemy głęboką więź z osobami, które mamy na wyciągnięcie ręki. W tych niebezpiecznych czasach mechaniczne głosy, radia, telefony, zastępują intymną zażyłość, a mniemanie, że jesteśmy w łączności z milionami, sprawia, iż nasze poczucie bliskości z drugim człowiekiem staje się coraz uboższe, nasza wizja bliźniego zaś coraz bardziej ograniczona".I właśnie dziś, gdy mamy możliwość natychmiastowego odtworzenia każdego zdarzenia i dostęp do wszelkiej komunikacji elektronicznej, te uwagi Anais Nin, które, wedle dzisiejszych norm, poczyniła w innej epoce, wydają się niezwykle trafne i bardzo "na czasie".Ze WstępuTom czwarty niesie najbogatsze treści z dotychczas opublikowanych. Czytelnik odkrywa w nim Anais Nin w rozkwicie twórczej weny. (...) poznajemy przeżycia, których zasadniczym rysem jest bunt przeciw powierzchownemu "realizmowi" na rzecz rzeczywistości wewnętrznych, emocjonalnych krajobrazów."Washington Post"Podobnie jak Proust i Gide, Anais Nin przyjrzała się życiu poszczególnych ludzi i ich otoczeniu, po czym sportretowała bohaterów, targanych sprzecznościami, ujmując ich pod kątem własnej wrażliwości. Krótko mówiąc, tworzy powieść w formie systematycznie prowadzonego dziennika. To jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć we współczesnym pisarstwie."The Nation"Anais Nin (1913 - 1977) - francuska pisarka. W latach 20. i 30. uczestniczyła w życiu artystycznej bohemy Paryża. Słynna jest historia trójkąta miłosnego między Anais i poznanymi w 1931 roku w Paryżu Henrym Millerem i jego żoną June.