DZIEJE MUZYKI POLSKIEJ
w zarysie
praca zbiorowa pod red.Tadeusza Ochlewskiego
Wydawnictwo: Interpress
liczba stron: 183 + 133 ilustracje poza tekstem
Oprawa: twarda płócienna w obwolucie
Wymiary: 16,5 x 24 cm. Dzieje muzyki polskiej — to tytuł zobowiązujący, tymczasem oddawana do rąk Czytelników książka ma specyficzny i wymagający komentarza charakter. Powstała ona z inicjatywy Wydawnictwa według projektu i pod merytorycznym nadzorem prof. Tadeusza Ochlewskiego, przeznaczona zaś jest przede wszystkim dla czytelników zagranicznych, zainteresowanych muzyką polską. Nie jest to publikacja naukowa ani tym bardziej podręcznik historii muzyki — skromna objętość i popularyzatorski charakter książki skłoniły autorów do przeprowadzenia ostrej selekcji faktów, skutkiem czego obraz muzyki polskiej zarysowany na podstawie tej jednej lektury byłby zbyt ubogi i jednostronny. Zabrakłoby w nim zwłaszcza nie dość dokładnie zbadanych, a bezsprzecznie ważnych związków muzyki z innymi sztukami, filozofią, wreszcie dziejami gospodarczymi i politycznymi naszego narodu — wszystkie te zagadnienia zostały w książce ledwo zasygnalizowane. Poza głównym nurtem zainteresowań autorów znalazło się również wykonawstwo muzyczne. Ograniczenia te umożliwiły jednak koncentrację i przedstawienie w lapidarnej formie tematu najważniejszego — twórczości muzycznej.Każdy z autorów, realizując uzgodnione założenia, korzystał jednak z dość dużej swobody co do języka opisu i metody przedstawienia powierzonego mu obszaru dziejów naszej muzyki — stąd też poszczególne partie tej książki różnią się między sobą w sposób widoczny. Jednak każda praca o charakterze popularyzatorskim — a muzyki dotyczy to w największym stopniu — zawiera w sobie element subiektywny i eliminowanie go byłoby zabiegiem sztucznym, a chyba także niewykonalnym. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat dzieje muzyki polskiej znacznie się wzbogaciły — z jednej strony na skutek istnej lawiny odkryć nieznanych dzieł dawnych mistrzów, z drugiej zaś dzięki obfitemu i cennemu dorobkowi kompozytorów współczesnych.
SPIS:
Od Autorów Wprowadzenie
Jerzy WaldorffNauczanie Orkiestry symfoniczne Opery Zespoły kameralne Festiwale Konkursy Wydawnictwa, eksport — import Fonografia Archiwa i muzea Muzyka dawna
Ewa ObniskaOd Chopina do SzymanowskiegoŚredniowiecze W kręgu chorału gregoriańskiego Początki polifonii Muzyka polska schyłku średniowieczaRenesans Początki renesansu Rozkwit muzyki — apogeum polifoniiPrzełom stylu renesansowego Lutniści Muzyka organowa Barok Początek nurtu instrumentalnegoOpera Formy muzyki religijnej Muzyka organowa Oświecenie Pierwsze opery polskie Początki symfonizmu U progu romantyzmu
Od Chopina do Szymanowskiego
Henryk SwolkieńPoczątki XIX wieku Fryderyk Chopin Moniuszko —twórca narodowej opery polskiej
Spadkobiercy Chopina i Moniuszki Pokolenie „Młodej Polski" Karol Szymanowski —odnowiciel muzyki polskiej Wirtuozi polscy XIX i początków XX wieku
Nowa muzyka
Grzegorz MichalskiDo wybuchu drugiej wojny światowej Muzyka w niewoli Lata odbudowy Nowe drogi Lata 1965—1975 Wykonawstwo muzyczne w Polsce powojennej
Bibliografia (wybór) Indeks nazwisk Spis ilustracji