Małgorzata Geron i Jerzy Malinowski (red.)
DZIEJE KRYTYKI ARTYSTYCZNEJ I MYŚLI O SZTUCE
Materiały z konferencji naukowej Toruń, 13–15 czerwca 2007
Warszawa 2009
wyd. I, ss. 522
il. cz.–b., format A5
oprawa twarda lakierowana
stan idealny (nowa)
Książka zawiera materiały z konferencji poświęconej krytyce artystycznej i myśli o sztuce w Polsce i Europie od XVIII wieku do współczesności.
Treść:
- Stanisława Kostki Potockiego krytyczne myśli o sztuce;
- Czego krytycy nauczyli artystów? Ut poesia pictura — przypadek fałszerza Georgesa Pereca (korekta wcześniejszych refleksji);
- Sweetness and light. Z dziejów koncepcji „religii sztuki” w XIX wieku;
- Krytyka artystyczna we Francji w drugiej połowie XIX wieku (warunki rozwoju, główne tendencje i przegląd nowych publikacji);
- Transfiguracja Nietzschego. Obraz Rafaela w „Narodzinach tragedii”;
- Krytyka jako „żywa konwersacja”. Funkcje krytyki w poglądach Wystana Hugh Audena;
- Poststrukturalistyczna krytyka poezji konkretnej;
- Polska XIX–wieczna krytyka o pejzażu (w świetle ówczesnej dydaktyki artystycznej);
- Mit polskiego pejzażu. Twórczość pejzażowo–rodzajowa polskich monachijczyków w świetle polskiej i niemieckiej krytyki artystycznej;
- Stanisława Witkiewicza teoria twórczości portretowej;
- Terminologia muzyczna w polskiej krytyce artystycznej ok. 1900 roku;
- Lwowska teoria i krytyka sztuki o nowych prądach artystycznych w latach 1880–1918;
- Słowiańszczyzna w publicystyce Mariana Wawrzenieckiego;
- Styl zepsuty jako język ideału. „Szlakami dusz twórczych” Jana Topassa;
- „Nowa Sztuka” w tekstach krytyka sztuki i marszanda Adolfa Baslera. Lata 1907–1913;
- Waldemar George i krytyka artystyczna wokół „Les Italiens de Paris”1928–1933;
- Obraz kultury japońskiej w oczach francuskiej krytyki artystycznej przełomu XIX i XX wieku;
- Sztuka japońska w polskiej krytyce artystycznej na przełomie XIX i XX wieku;
- Dyskusja nad sztuką żydowską na przełomie XIX i XX wieku;
- Sztuka pod znakiem zapytania. Problem tożsamości jako paradygmat w badaniach nad pojęciem sztuki żydowskiej i próbach jej legitymizacji przez krytykę artystyczną i historię sztuki późnego XX i XXI wieku;
- Wokół ankiety lwowskiej „Gazety Wieczornej” „Ekspresjonizm w sztuce plastycznej” (1918);
- Forma — przyczynek do zakresu i znaczenia pojęcia w warszawskiej krytyce artystycznej okresu międzywojennego;
- Stylistyczno–retoryczne strategie dialogu z odbiorcą w krytyce artystycznej dwudziestolecia międzywojennego;
- Krytyka artystyczna na łamach wydawanego w Krakowie syjonistycznego „Nowego Dziennika”;
- Krytyka artystyczna na łamach „Grafiki Polskiej”, „Grafiki” i innych czasopism dwudziestolecia międzywojennego, dotycząca twórczości polskich artystów grafików;
- Polskie galerie sztuki w Londynie w oczach brytyjskiej i polskiej krytyki artystycznej;
- Awangardyzacja i degradacja. Metakrytyka okresu realizmu socjalistycznego;
- „Nowoczesność” w kręgu Grupy Zamek;
- Miejsce, archiwum, kolekcja. Teksty teoretyczne i manifesty programowe krytyków z Galerii Foksal w latach 1966–1984;
- Cóż po krytyku w czasie marnym... Sytuacja polskiej krytyki artystycznej lat 80.;
- Krytyka i historia;
- Manifesty artystyczne ostatnich lat, czyli jak porzucić Krainę Płaskich;
- Obrazoznawstwo czy obrazoburstwo?;
- Współczesna krytyka artystyczna w poszukiwaniu systemu porozumienia ze sztuką.
• • • •