Chowaniec R., Dziedzictwo Archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i promocji.Nowa:
Rok wydania: 2010
Spis treści
Przedmowa
Wprowadzenie
1. Zarys historii edukacji w zakresie dziedzictwa archeologicznego na świecie
1.1. Zalążki muzeów i form edukacyjnych (do XVIII wieku)
1.2. Rozwój edukacji muzealnej w wybranych krajach (wiek XIX – początki wieku XX)
2. Zarys historii edukacji w zakresie dziedzictwa archeologicznego w Polsce
2.1. Początki kolekcjonerstwa i edukacji muzealnej (do XVII wieku)
2.2. Kolekcjonerstwo i edukacja muzealna w okresie zaborów
2.3. Druga Rzeczpospolita
2.4. Czasy PRL-u
3. Pierwsze pomoce szkolne i podręczniki do nauki starożytności w Polsce
4. Archeologia na lekcjach historii w polskich szkołach
5. Poznanie zwiedzającego podstawą edukacji muzealnej
5.1. Dzieci
5.2. Rodziny
5.3. Dorośli
5.4. Osoby niepełnosprawne
6. Dziedzictwo archeologicznego na świecie – współczesne sposoby edukacji i popularyzacji. Wybrane przykłady.
6.1. Wystawy tradycyjne
6.2. Wystawy interaktywne oraz centra nauki
6.3. Rezerwaty i parki archeologiczne, archeologia doświadczalna oraz plenerowe imprezy archeologiczne i historyczne
6.4. Lekcje muzealne i warsztaty interaktywne
6.5. Drukowane publikacje edukacyjne i popularyzatorskie
6.6. Formy teatralne
6.7. Formy multimedialne
6.7.1. Internet
6.7.2. Filmy i telewizyjne programy edukacyjne
6.7.3. Animacje komputerowe, modele trójwymiarowe, hologramy
6.8. Wizyta na stanowisku archeologicznym
6.9. Towarzystwa miłośników archeologii i grupy odtwarzające przeszłość
6.10. „Dni otwarte” na wykopaliskach
6.11. Muzealne pomoce dydaktyczne w szkołach
7. Dziedzictwo archeologicznego w Polsce – współczesne sposoby edukacji i popularyzacji. Wybrane przykłady.
7.1. Muzea, rezerwaty i skanseny archeologiczne
7.2. Wystawy tradycyjne
7.3. Muzea interaktywne
7.4. Archeologia doświadczalna oraz plenerowe imprezy o tematyce archeologiczno-historycznej
7.5. Lekcje muzealne i warsztaty interaktywne
7.6. Drukowane publikacje edukacyjne i popularyzatorskie
7.7. Formy teatralne
7.8. Formy multimedialne
7.8.1. Internet
7.8.2. Filmy i telewizyjne programy edukacyjne
7.8.3. Animacje komputerowe, modele trójwymiarowe
7.9. Towarzystwa i koła miłośników archeologii, grupy odtwarzające przeszłość
7.10. Ścieżki edukacyjne
7.11. Inne formy edukacji
8. Podsumowanie
9. Bibliografia