Data wydania: 2010
Oprawa: miękka
Liczba stron: 120
Publikacja napisana przystępnym językiem wzbogacona jest kilkunastoma tekstami z różnych dziedzin i własnych obserwacji. Teoria to nie wszystko, najważniejsza jest praktyka i Autorka pragnie się podzielić własnymi spostrzeżeniami wyniesionymi z pracy nauczycielskiej oraz terapeutycznej z dziećmi, młodzieżą, a także dorosłymi.
Książka może okazać się pomocna dla przyszłych terapeutów, nauczycieli, pedagogów i rodziców oraz pomoże pogłębić wiedzę tym wszystkim, którzy pragną pomagać innym osobom.
Wstęp
Trudności w uczeniu się
Identyfikacja problemu
Geneza i dynamika zjawiska
Znaczenie problemu
Eksperymenty
ADHD – Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
W świecie ADD
Zastosowanie rysunku w psychoterapii
Terapia kolorami
Rysunek jako wskaźnik dojrzałości poznawczej
Metoda niedokończonych zdań
Propozycje rozwiązania
Program zajęć terapeutycznych dla Adama
Kinezjologia edukacyjna
Propozycje ćwiczeń
Narzędzia kinezjologii
Prognoza
Plan zajęć terapeutycznych
Scenariusze zajęć terapeutycznych
Rodzaje terapii
Muzyka, która leczy
Jak unikać stresu
Zasady i strategie budowania dobrych relacji z rodzicami
Zakończenie
Słowniczek
Spis schematów
Spis tabel
Spis rysunków
Bibliografia
Aneksy
Recenzja
Barbara Konstanty Ignaciuk jest magistrem filologii polskiej, którą ukończyła na Uniwersytecie Gdańskim. Za pracę pedagogiczną i zwycięski program "Uczyć się i żyć w demokracji" została uhonorowana Nagrodą Pomorskiego Kuratora Oświaty. Ponadto była nauczycielką, prowadziła także terapię pedagogiczną z elementami Kinezjologii Edukacyjnej i pracowała z dziećmi upośledzonymi. Oprócz działalności w oświacie pisze wiersze. Ponadto, ukończyła podyplomowe studia wiedzy o kulturze, terapii pedagogicznej z elementami Kinezjologii Edukacyjnej oraz oligofrenopedagogikę. Ma na swoim koncie także działalność charytatywną.
Owa publikacja składa się z czterech głównych rozdziałów oraz pomocnego słowniczka, przydatnych aneksów oraz bogatej bibliografii, po którą może sięgnąć czytelnik pragnący poszerzyć swoją wiedzę na tematy poruszane w książce. Co istotne, autorka opiera się na konkretnym przypadku. Podmiotem jej badań jest Adam - szóstoklasista, cechujący się zaburzonymi funkcjami psychosomatycznymi.
Pierwszy rozdział stanowi wprowadzenie i zapoznanie się z omawianym przypadkiem. Autorka przybliża nam postać Adama, genezę i dynamikę jego zaburzeń, ich znaczenie oraz pomaga zrozumieć, czym tak naprawdę jest ADHD oraz ADD.
Drugi rozdział traktuje o zastosowaniu rysunku w psychoterapii, który okazuje się idealną formą ujawniania swoich uczuć oraz myśli, a do tego pomaga zapanować nad impulsywnością i frustracją. Niepozorny rysunek pozwala na bliższe poznanie danej osoby, która swoją osobistą ekspresją wewnętrznych doświadczeń, może dostarczyć wielu cennych informacji o sobie. W tym rozdziale czytelnik zdobywa informacje dotyczące korzyści terapeutycznych z zastosowania rysunków, terapii kolorami, aromaterapii oraz niektórych metod pomocnych w interpretacji obrazków, wychodzących spod pióra (bądź kredek) osoby badanej.
Trzeci rozdział nosi nazwę "Kinezjologia Edukacyjna" (kinezjologia - nauka o związkach ruchu ciała z organizacją i funkcjonowaniem mózgu). Znajdziemy tutaj propozycje niektórych ćwiczeń z tego działu, poznamy narzędzia niezbędne w pracy kinezjologicznej oraz przykładowy scenariusz zajęć terapeutycznych dla dzieci z nadpobudliwością psychoruchową oraz z trudnościami w uczeniu się.
Ostatni rozdział dotyczy rodzajów terapii, gdzie czytelnik znajdzie odpowiedzi na trapiące pytania, chociażby - jak unikać stresu, dlaczego tak trudno nauczycielom nawiązać nić porozumienia z rodzicami, a także dlaczego właśnie rodzice czasami nie potrafią porozumieć się z nauczycielami.
"Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej ADHD i ADD" nie jest stricte teoretyczną pozycją. Barbara Konstanty Ignaciuk nie wywyższa się - jej starania nie polegają na uświadamianiu czytelników, jak mało wiedzą, ale na przybliżeniu danego przypadku i podzieleniu się swoimi spostrzeżeniami. Owa publikacja zawiera niezwykle cenne wskazówki mogące znaleźć zastosowanie w praktyce pedagogicznej oraz pracy terapeutycznej.
Ta publikacja to skarbnica wiedzy dla przyszłych i obecnych pedagogów, terapeutów, nauczycieli, psychologów oraz wszystkich osób, których interesuje taka tematyka i chciałyby zgłębić swoją wiedzę dotyczącą nadpobudliwości psychoruchowej. Naprawdę warto zapoznać się z tą pozycją, do czego zachęca przystępny język.