Spis treści
Wstęp
Introduction
Część pierwsza
Kazimierz Denek
Poszukiwanie drogi
Rozdział I
Pojęcie Ojczyzny, jej rodzaje, funkcje i odniesienia
1. Rozumienie Ojczyzny
2. Profile Ojczyzny
3. Co zawiera pojęcie Ojczyzny?
4. Powinności wobec Ojczyzny
Rozdział II
Moja mała Ojczyzna
1. Krzemieniec
2. Tczew
3. Wielkopolska
4. Kształtowanie miłości do małej Ojczyzny
Rozdział III
Desygnat Ojczyzny
1. Język w społeczeństwie wiedzy
2. Funkcje języka w procesie edukacji
3. Najstarszy czynnik kształtujący tożsamość narodową
4. Opiewany w poezji i prozie
5. Czy nieuleczalne okaleczenie?
6. Inwazja nowomowy na edukację
7. Co przeszkadza szkole w byciu źródłem poprawnej polszczyzny?
8. Sprzężenie zwrotne między językiem teorii a praktyką edukacji
9. Kultura języka
Rozdział IV
Najwyższa wartość
1. Istota wartości, ich geneza i funkcje
2. Wartości poznawcze i uniwersalne
3. Wartości w edukacji
4. Spory o wartości
5. Ojczyzna wśród innych wartości w opinii 1872 respondentów
6. Konkluzje
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Część druga
Wiesława Korzeniowska
Kulturowe przemiany w obrębie wielkich i małych Ojczyzn
Rozdział I
Mała i wielka Ojczyzna wobec współczesnych trendów unifikacyjnych
1. Globalizacja a glokalizacja
2. Rozważania o wielkiej i małej Ojczyźnie
3. Mała Ojczyzna – kształtowanie się i rozwój pojęcia
4. Mikrospołeczności z tradycyjną hierarchią wartości w realiach UE
Rozdział II
Mała ojczyzna i jej wybrane „obszary szczególne”(na przykładzie Górnego Śląska)
1. Górny Śląsk w rozważaniach o małej Ojczyźnie
2. Górny Śląsk – „szczególny przypadek kulturowy”
3. Współczesne „obszary szczególne” górnośląskiej małej Ojczyzny
Rozdział III
„By czas nie zaćmił i niepamięć” Świat dziecka – światem wielkiej i małej Ojczyzny
1. Wiedza o ojczyźnie lokalnej – hobby czy konieczność?
2. Edukacja o małej Ojczyźnie – stan dzisiejszy i potrzeby
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Część trzecia
Bronisława Dymara
Mała i wielka Ojczyzna w humanistycznej edukacji
Rozdział I
Wielka Ojczyzna i małe ojczyzny – śladami różnych znaczeń i kontekstów
1. Stany rzeczy a sytuacje
2. „Polskość jako sytuacja”
3. Różne barwy i odmiany polskości
4. Dom rodzinny jako podstawa współbycia w małych ojczyznach
5. Wartości jako obiekty, czyny i idee
Rozdział II
Ojczyzna i ojczyźniane klimaty w tekstach szkolnych podręczników
1. Podręczniki do języka polskiego źródłem wiedzy
o polskości i Ojczyźnie
2. Polskość jako sytuacja historyczna
3. Bohaterstwo i bohaterowie
4. Ojczyźniane klimaty w podręcznikach i życiu
a rodzaje wrażliwości dziecka
5. Polska z oddali. Bohaterowie wygnańcy
Rozdział III
Różne barwy polskości w kompleksowej edukacji
1. Wspólnota uczniów i nauczycieli Uczenie się kompleksowe w pigułce
2. Dom niejedno ma imię i z tego właśnie słynie...Realizacja kompleksu w klasie VI
3. Tradycje, obyczaje i obrzędy Dynamika zajęć w klasie II gimnazjum
4. Literatura i plastyka jako opowieść o człowieku Inspiracje do zajęć w liceum
5. Pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu, źródło humanistycznej edukacji oraz patriotycznego wychowania
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” .