Książka zawiera informacje dotyczące istoty marzeń, ich źródeł, cech oraz powiązań z innymi pojęciami, takimi jak: fantazja, wyobraźnia, sny, aluzje, cele. Akcentuje bogactwo i różnorodność marzeń oraz związek marzeń bohaterów literackich z bohaterami rzeczywistymi. Ukazuje strukturę marzeń w kontekście literackim oraz językowe ich aspekty, głównie z punktu widzenia semantyki, metaforyki i instrumentalizacji. Rozdział "Fascynacja światem marzeń" stanowi formę popularyzacji aforyzmów, sentencji, maksym i przysłów. Dołączone aneksy i antologie mogą stanowić podstawę do pracy samodzielnej i do działań kreacyjnych nauczycieli.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Droga do marzeń, czyli o potrzebie rozwijania wyobraźni
- Skrzydła wyobraźni
- Dziecięce marzenia a szkolny tornister
- Sztuka nowoczesnego uczenia się- nauczania a tradycja
- Marzenie jako „gra wyobraźni” i jako sposób twórczego myślenia o edukacji
- Przykład pod tytułem „Szaleństwo drogi do Bajlandii…”
Przypisy
Rozdział II. Źródła marzeń i ich niektóre cechy
- Związek marzeń z potrzebami człowieka
- Wszechobecność marzeń w ludzkim życiu i kulturze
- Pedagogiczne i egzystencjalne aspekty marzeń
- O niektórych tajemnicach snów i marzeń
- Dziwna mapa pojęć
Przypisy
Blok samokształceniowy nr 1, czyli dla każdego coś użytecznego
Rozdział III. Bohater literacki jako marzyciel
- Pojęcie bohatera literackiego
- Książka dla dziecka i jej bohaterowie
- Typologia marzeń, czyli o bohaterach marzących
- Język Marzen bohaterów
- Bohaterów swoistości i niezwykłości marzeń bohaterów lubianych przez dzieci
Przypisy
Rozdział IV. O treści marzeń dzieci
- Empiryczne podstawy wiedzy na temat: „O czym marzą nasze dzieci?”
- Marzenia o dobroci, pięknie, miłości, przyjaźni, własnym rozwoju i innych wartościach
- Marzenia o lepszym świecie, o życiu tu i teraz
- Marzenia o dobrobycie, bogactwie i sławie
- Ważne treści… prawie nieobecne w marzeniach
Przypisy
Rozdział V. O języku i formie marzeń
- Trzy spojrzenia na język – potoczne, artystyczne, naukowe
- Forma tekstów o marzeniach i forma marzeń w tekstach
- Język jako narzędzie, czyli o funkcjach języka i lingwistyce edukacyjnej
- Odpowiednie dać rzeczy słowo
- Dawać można tylko to, co mamy…
Przypisy
Rozdział VI. Fascynacja światem marzeń, czyli o aforyzmach, sentencjach, złotych myślach i innych powiedzeniach
- Bogactwo i różnorodność powiedzeń o marzeniach
- O niektórych funkcjach sentencji, aforyzmów i…
- Literatura piękna jako źródło celów i marzeń – bogactwo i różnorodność krótkich form wypowiedzi o marzeniach
- Próba klasyfikacji aforyzmów, sentencji, złotych myśli innych powiedzeniach o marzeniach
- Edukacyjne konteksty aforyzmów, sentencji, złotych myśli, czyli o stosowaniu powiedzeń o marzeniach w praktyce szkolnej
Przypisy
Rozdział VII. Dzieci i dorośli jako marzyciele
- Marzyciele dorośli, czyli próba ryzykownej typologii
- Dzieci jako marzyciele
- Trzy spojrzenia na marzenia
Przypisy
Blok samokształceniowy nr 2, czyli dla każdego coś użytecznego
Antologia wierzy o marzeniach, snach, fantazji, wyobraźni i…
Wstęp
Część I. Wiersze poetów profesjonalnych
Część II. Wiersze naszych dzieci
Cześć II. Piosenki o marzeniach
Aneksy
Aneks nr 1. Siatka pojęć: marzenia – fantazja, wyobraźnia, sny, iluzje, cele
Aneks nr 2. Teksty literackie
Aneks nr 3. Scenariusz kompleksu pt. „Nasza niezwykła podróż do świata bajek i baśni”