PRZY ZAKUPIE KOLEJNYCH KSIĄŻEK, KOSZT PRZESYŁKI NIE WZRASTA:)
2005308 s., 24 cmstan bdb
Spis treści
WSTĘP...............................................................................................................9
Dziecko jest jak roślinka wymagająca troski i czułości. Ile rodzicielskiej
miłości, tyle w sercu i umyśle dziecka dumy i radości................... 17
Karta obserwacyjna z inwentarzem wskaźników rozwoju psychomotorycznego dzieci od urodzenia do 3(5) roku życia..................27
Prawidłowo funkcjonujący słuch to podstawa rozwoju mowy dziecka..........55
Wybrane przykłady....................................................................................56
Model wychowania dziecka w rodzinie znaczącym predyktorem jego
wychowania.......................................................................................................61
Narodziny dziecka jako czynnik kształtujący relacje i więzi
w rodzinie....................................................................................................61
Ojciec w rodzinie i jego szczególna rola w wychowaniu dziecka............67
Modelowe wzorce funkcjonalne rodzin wychowujących dziecko
obarczone deficytami rozwoju....................................................................72
Model 1.................................................................................................72
Model 2.................................................................................................74
Model 3.................................................................................................76
Model 4.................................................................................................78
Jak pomagać dziecku poznawać świat i jego tajemnice?...............................113
Zabawa, która sprawia radość dziecku, a rodzicom ukazuje jego sukcesy
i efekty rozwoju...............................................................................................
Propozycja 1..............................................................................................iĄ5
Propozycja 2..............................................................................................14°
5
Propozycja 3..............................................................................................146
Propozycja 4..............................................................................................147
Propozycja 5..............................................................................................148
Propozycja 6..............................................................................................149
Propozycja 7..............................................................................................149
Co słyszy nienarodzone dziecko?...................................................................155
Znaczenie wsparcia społecznego w życiu rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne..............................................................................................177
Komunikowanie siebie....................................................................................199
ANEKS...........................................................................................................203
Program stymulacji funkcji percepcyjno-motorycznych u małych dzieci
oraz u dzieci z zaburzeniami rozwoju...........................................................205
Percepcja wzrokowa.................................................................................205
Percepcja słuchowa..................................................................................209
Percepcja dotykowa...................................................................................211
Percepcja węchowa...................................................................................212
Percepcja smakowa...................................................................................214
Percepcja ruchów ciała i sposobów uczenia się ich poprzez
naśladowanie.............................................................................................214
Przykład prostej wielofunkcyjnej zabawki dla małych dzieci oraz dla niektórych dzieci z opóźnieniem rozwoju funkcji percepcyjno--motorycznych........................... 225
Specjalne pomoce do ćwiczeń manualnych — płytki manipulacyjne...........247
I. Środki dydaktyczne dla dzieci głębiej i głęboko upośledzonych umysłowo..................... 247
II. Ćwiczenia manualne...........................................................................247
III. Płytki manipulacyjne......................................................................... 249
IV. Opis wykonania płytek manipulacyjnych.......................................... 249
Zestaw pomocniczy do ćwiczeń manualnych układanka-szabion.... 250 Instrukcja zabawki............................................................................. 250
Przykład zabawy dla dzieci z dysfunkcją narządu słuchu i tych,
które zabawa ta może zainspirować i zainteresować.....................................257
Przykłady wzorów dokumentów.....................................................................275
6
Kwestionariusz wywiadu z rodzicami dzieci z głębszą
niepełnosprawnością intelektualną..................................................................287
Charakter i zakres wsparcia społecznego.................................................287
Bibliografia......................................................................................................291
Ośrodki i punkty wczesnej interwencji i pomocy Rodzinie.........................307