Rozdział 1. Kształtowanie się więzi emocjonalnej z dzieckiem w okresie ciąży i przypisywane mu właściwości 11 1.1. Elementy więzi emocjonalnej z dzieckiem w okresie ciąży 1.2. Metody wykorzystywane do określania więzi emocjonalnej z dzieckiem w okresie prenatalnym 16 1.3. Determinanty więzi emocjonalnej z dzieckiem w okresie prenatalnym 1.4. Zaburzenia przebiegu ciąży jako czynnik modyfikujący więź emocjonalną z dzieckiem 29 1.5. Podsumowanie 32 Ro z d z i a ł 2. Więź emocjonalna z dzieckiem po porodzie i spostrzeganie niemowlęcia przez rodziców 33 2..1. Rola kontaktów z dzieckiem bezpośrednio po porodzie w kształtowaniu się więzi emocjonalnej z nim i w spostrzeganiu jego właściwości . 2.2. Płeć dziecka i jej znaczenie dla sposobu, w jaki rodzice spostrzegają dziecko po porodzie 39 2.3. Sposób karmienia dziecka a spostrzeganie jego właściwości 2.4. Stan zdrowia dziecka jako czynnik determinujący spostrzeganie jego właściwości i więź z dzieckiem 43 2.5. Rodzice i ich cechy jako czynniki determinujące spostrzeganie dziecka . 46 2.6. Rola przebiegu ciąży i porodu w spostrzeganiu cech dziecka R o z d ział 3. Spostrzeganie ludzi a spostrzeganie niemowlęcia przez rodziców. Założenia badań własnych 57 3.1. Spostrzeganie. społeczne a spostrzeganie innych ludzi 58 3.2. Rodzaje danych wykorzystywanych w spostrzeganiu innych ludzi. Właściwości obiektu a jego percepcja 60 3.3. Właściwości podmiotu a spostrzeganie interpersonalne 62 3.4. Trafność spostrzegania innych ludzi i jej determinanty 64 3.5. Wewnętrzna i zewnętrzna perspektywa w spostrzeganiu ludzi 70 3.6. Deformacje w spostrzeganiu ludzi a spostrzeganie dziecka .. 3.7. Reguły i zasady rządzące spostrzeganiem ludzi 3.8. Relacje dziecko-rodzice a percepcja interpersonalna '" 3.9. Determinanty procesu spostrzegania niemowlęcia przez rodziców. Własny model analizy determinant spostrzegania dziecka 3.10. Problematyka badań własnych . R o z d z i a ł 4. Charakterystyka badań własnych 4.1. Organizacja badań . 4.2. Techniki zastosowane w badaniach . 4.3. Metody statystycznej analizy wyników R o z d ział 5. Właściwości przypisywane niemowlętom 5.1. Określenia stosowane do charakteryzowania niemowlęcia 5.2. Natężenie przypisywanych niemowlęciu właściwości . 5.3. Główne aspekty charakterystyki niemowlęcia . 5.4. Zróżnicowanie sposobu charakteryzowania niemowlęcia 5.5. Własne dziecko a wyobraźenia o nim 5.6. Zachowanie noworodka i niemowlęcia . 5.7. Podsumowanie . R o z d z i a ł 6. Więź emocjonalna z dzieckiem w okresie ciąży a spostrzeganie go po porodzie . 6.1. Więż z dzieckiem w okresie ciąży na podstawie wyników kwestionariusza M. S. Cranley . 6.2. Determinanty więzi emocjonalnej z dzieckiem w okresie ciąźy . 6.3. Więź z dzieckiem w okresie ciąży a spostrzeganie jego właściwości w sześć miesięcy po porodzie . 6.4. Opinie na temat ciąży i macierzyństwa a spostrzeganie dziecka w sześć miesięcy po porodzie Rozdział 7. Determinanty sposobu spostrzegania dziecka przez rodziców. Weryfikacja modelu teoretycznego 7.1. Model teoretyczny determinant sposobu spostrzegania dziecka i jego ewolucja. 142 7.2. Zasady weryfikacji modelu 143 7.3. Charakterystyka dziecka a sposób jego spostrzegania przez rodziców 7.4. Charakterystyka rodzica jako predyktor sposobu spostrzegania dziecka 153 7.5. Przebieg ciąży i porodu oraz wcześniejsze doświadczenia położnicze a spostrzeganie dziecka 170 7.6"Wsparcie społeczne a spostrzeganie dziecka 177 1.7. Warunki materialne rodziny a spostrzeganie dziecka 180 7.8. Podsumowanie 182 Roz d z i a I 8. Dyskusja wyników i podsumowanie 184 |