Opis książki: W miastach w Polsce l na świecie są dzieci i młodzież, dla których szeroko rozumiana "ulica" - również rynek, osiedlowe zakamarki czy centrum handlowe - jest ważną, a niekiedy główną przestrzenią życiową. Współczesne, tytułowe dzieci ulicy są przez autorów książki przedstawiane jako jeden z przejawów wielkomiejskiej rzeczywistości, jej specyfiki, różnorodności i dynamiki. Analizowane przez pryzmat socjologii problemów społecznych, jest to zjawisko o cechach zarówno lokalnych, jak i globalnych. Książka odnosi się do teoretycznych, empiryczno-praktycznych i aksjologicznych aspektów badań nad dziećmi ulicy w Polsce i na świecie oraz przedstawia rezultaty badań terenowych prowadzonych w Krakowie. Wynika z nich, że z powodu wielości i złożoności cech młodych ludzi oraz czynników ich funkcjonowania w miejskiej przestrzeni nie można dziś mówić o jednym typie dziecka ulicy. Zaproponowana w książce typologia uwzględnia charakter ich więzi z rodziną i z otoczeniem oraz style czy sposoby życia. Wątkiem komplementarnym są refleksje na temat socjologii stosowanej, polityki społecznej oraz pracy socjalnej jako "narzędzia" myślenia i działania w pracy z dziećmi i na rzecz dzieci ulicy. Prof. dr hab. Krzysztof Frysztacki, dr Marcjanna Nóżka i dr Marta Smagacz-Poziemska ściśle współpracują w ramach Zakładu Socjologii Stosowanej l Pracy Socjalnej w Instytucie Socjologii UJ. Łączą ich zarówno wątki składające się na studia miejskie, jak i zagadnienia problemów społecznych, będące przejawami współczesności i jednocześnie wyzwaniami badawczymi. Ta najnowsza książka jest kontynuacją oraz odzwierciedleniem prowadzonej działalności.
Wprowadzenie CZĘŚĆ I. DZIECI ULICY - SPRAWY NIE TAK OCZYWISTE Rozdział 1. Problemy społeczne - problemy wieku dziecięcego i wczesnej młodości 1.1. Koncepcje problemów społecznych jako refleksja wprowadzająca 1.2. Rozumienie dziecka i dzieciństwa 1.3. Wpływ przemian rodziny na sytuację dziecka 1.4. Źródła niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży Rozdział 2. Młodzi mieszkańcy miast i ich problemowe sprawy 2.1. Miasto i jego problemy 2.2. Przestrzeń miejska - przestrzeń życiowa młodych ludzi 2.3. Podwórko, ulica, rynek, centrum handlowe 2.4. Przegląd wybranych typologii dzieci ulicy Rozdział 3. "Dzieci ulicy" przez pryzmat badań i komentarzy międzynarodowych 3.1. Społeczeństwo, miasto, młodzi - raz jeszcze 3.2. Zjawisko - i problem - życia ulicznego 3.3. Patrząc globalnie, widząc zjawiska i działania lokalne 3.4. Ulica - dzieci - social welfare CZĘŚĆ II. BADANIA KRAKOWSKIE Rozdział 4. Koncepcja i warsztat badań krakowskich 4.1. Założenia i cele projektu 4.2. Pytania badawcze 4.3. Metodologia badań i źródła danych empirycznych Rozdział 5. Krakowskie dzieci i młodzież oraz ich problemy. Prezentacja i analiza danych zastanych 5.1. Szkic sytuacji demograficznej dzieci i młodzieży w Krakowie oraz regionie 5.2. Sytuacja materialna dzieci i ich rodzin 5.3.Sposoby spędzania czasu wolnego i aktywność społeczna młodych mieszkańców 5.4. Postawy młodzieży wobec substancji psychoaktywnych 5.5. Agresja, przestępczość, prostytucja - zmienność problemów 5.6. Rozpoznając zjawisko dzieci ulicy Rozdział 6. Dzieci krakowskiej ulicy - okiem obserwatora i z perspektywy eksperta 6.1. Dzieci ulicy - stereotyp, znaczeniowy worek, adekwatne pojęcie? 6.2. Główne cechy wizerunku dzieci ulicy 6.3. Stawanie się dzieckiem ulicy. Dynamika zjawiska 6.4. Społeczne reakcje na dzieci ulicy - ich źródła i konsekwencje CZĘŚĆ III. MYŚLĄC APLIKACYJNIE Rozdział 7. Rekomendacje dla teorii i praktyki 7.1. Typologia dzieci ulicy. Nowe spojrzenie 7.2. Etyczne i metodologiczne aspekty badań nad dziećmi ulicy 7.3. Praca z dziećmi ulicy w Krakowie - współczesne rozwiązania i rekomendacje Rozdział 8. Na zakończenie: socjologia stosowana, polityka społeczna, praca socjalna jako "narzędzia" myślenia i działania Bibliografia Summary
|