Recenzja książki „Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć.”
Praca składa się z dwóch podstawowych części, w których Autorka prezentuje problem nadpobudliwości psychoruchowej dzieci w wieku przedszkolnym (pojęcie, przyczyny, metody pracy z dziećmi nadpobudliwymi, wychowanie dzieci nadpobudliwych) oraz skonstruowany przez siebie oryginalny program terapii i wspomagania rozwoju. Program ten jest w pracy demonstrowany poprzez scenariusze zajęć zróżnicowane ze względu na wiek dzieci, a więc scenariusze dla 3-, 4- i 5-latków.
Część przeglądowa jest bardzo dobrze skonstruowana, z wykorzystaniem najistotniejszych źródeł. Daje ona podstawę do zrozumienia problemu nadpobudliwości psychoruchowej przedszkolaków oraz tego, w jaki sposób, przy pomocy jakich metod wychowania i terapii można im pomóc.
Podstawowa, szczególnie wartościowa część pracy, stanowi demonstrowany przez Autorkę program. Składa się on z w sumie 18 scenariuszy zajęć (po 6 na poziom 3, 4 i 5 lat). Zajęcia te dopasowane są do możliwości dzieci w danym wieku, uczą dzieci kontrolowania własnej aktywności, mają właściwości wyciszające, rozwijają tendencje prospołeczne, bazują na podstawowych potrzebach dzieci. Scenariusze te powinny być wykorzystywane w codziennej pracy przedszkola. Mają wartości uniwersalne. Niektóre z nich można też stosować w terapii dzieci zahamowanych.
Dr Wojciech Soborski