Tytuł
Dzieci i młodzież w procesie kształtowania postaw kulturowych
Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej
(materiały dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych)
Autor
Tadeusz Lewowicki, Jolanta Suchodolska
Opis
Wydawnictwo Impuls
ISBN [zasłonięte]978-8387-531-7
Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235,
objętość 208 str., oprawa miękka
Książka ta została pomyślana
jako pomoc dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Podobnie jak
poprzednia publikacja – zawiera ona wprowadzenia przedstawiające teoretyczne tło
propozycji metodycznych, a następnie scenariusze zajęć. Motywami przewodnimi są
kwestie tożsamości, wprowadzanie w świat różnych kultur, prawidłowości rozwojowe
oraz działania kształcące i wychowawcze.
Na metodyczną część książki
składają się głównie scenariusze zajęć opracowane przez nauczycieli – słuchaczy
studiów podyplomowych na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ – oraz przez
studentów (w części także nauczycieli) kierunku pedagogika na tym wydziale.
Scenariusze były poddawane praktycznej weryfikacji i ewaluacji. We
wszystkich uwzględniono podobne elementy – poczynając od celów zajęć, poprzez
propozycje metod i form zajęć, pomocy dydaktycznych, przebieg zajęć – na (w
większości) wykorzystanej literaturze kończąc. Do wielu scenariuszy dołączono
wzory zabaw, gier i innych pomocy.
W sumie powstało oryginalne
opracowanie teoretyczno-metodyczne, będące wynikiem współpracy pracowników
akademickich, nauczycieli i studentów. Rozważania teoretyczne i propozycje
metodyczne dotyczą wybranych, kluczowych kategorii pojęciowych i zagadnień
właściwych edukacji w gimnazjum i w szkołach ponadgimnazjalnych, a związanych z
wielokulturowością i towarzyszącymi jej zjawiskami – pożądanymi i niepożądanymi.
Propozycje metodyczne są stosunkowo bogate w warstwie informacyjno-poznawczej, a
jednocześnie sprzyjają aktywności uczniów i dają okazję do przeżyć – składając
się na wielostronny proces kształcenia i wychowania.
Pragniemy zwrócić
szczególną uwagę Czytelników na te wątki proponowanych zajęć, które nie tylko
sprzyjają podejściu właściwemu edukacji wielokulturowej – ukazującej różne
kultury, ale także są właściwe edukacji międzykulturowej – zachęcającej do
otwartości na Innych i ich kultury, do poznawania i – co więcej – korzystania z
dorobku innych kultur, wzajemnego wzbogacania kultury własnej grupy i innych
kultur.
Zbiór ten zatem przygotowano jako teoretyczno-metodyczną
pomoc dla zainteresowanych nauczycieli. Poszczególne propozycje można traktować
jako gotowe wzory zajęć, można również znaleźć w nich inspiracje do tworzenia
własnych projektów czy modyfikacji odpowiednich w określonych warunkach i
sytuacjach edukacyjnych. Będziemy – wraz z autorami opracowań teoretycznych oraz
propozycji metodycznych – radzi, jeżeli Czytelnicy skorzystają z tych
możliwości.
Wstęp
Część I
Gimnazjalista jako podmiot działań szkoły w
zakresie kształtowania
świadomości regionalnej, narodowej, europejskiej oraz
rozwijania tożsamości
otwartej na świat
Barbara Chojnacka-Synaszko,
Beata Kozieł
Wprowadzenie
Beata Kozieł
Kształtujemy poczucie
zakorzenienia w kulturze i postawy społeczne
wobec Innego (przeciwdziałamy
stereotypom i uprzedzeniom,
budujemy postawy tolerancyjne)
Scenariusze
Barbara Chojnacka-Synaszko, Beata Kozieł
Kształtujemy tożsamość
gimnazjalisty – lokalno-regionalną,
narodową i europejską
Scenariusze
Część II
Kształtowanie postaw młodzieży wobec dziedzictwa
regionu, narodu
i Europy oraz rozwijanie tolerancji – zadaniem szkoły
średniej
Barbara Grabowska
Wprowadzenie
Barbara Grabowska,
Aleksandra Gancarz
Stosunek do dziedzictwa kulturowego
Scenariusze
Barbara Grabowska
Spotkania z Innym – wolne od stereotypów, pełne
otwartości i tolerancji
Scenariusze
Wykaz publikacji w serii
„Edukacja Międzykulturowa”
Spis scenariuszy
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!