Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

DZIEŁA WSZYSTKIE ADAMA MICKIEWICZA VII TOM 1911

01-05-2014, 19:54
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 40 zł      Aktualna cena: 29.99 zł     
Użytkownik ikonotheka
numer aukcji: 4164228413
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 01-05-2014 19:50:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

SPIS RZECZY TOMU VII.




Lekcya I. Wtorek, 6 grudnia 1842. Frzemówienio. — Za-kros i podział przedmiotu na rok poczęty. — Charaktor nowożytnej literatury polskiej, jej dążność filozoficzna i soeyalna. — Filozofia słowiańska, zupełnie różna oćl szkolniczej, ma za dogmat objawienie. — Objawienie Chrystusowo jedno na zawsze: następne po nient rozwinięcia i dopełnienia. — Całe narody powołane eą otrzymywać i realizować prawdy. — Które z nich mogą być najbliższe tego powołania'? — Rosya i Polska mogą zejść się zgodnie na jednym punkcie wzniosłym. Potrzebne do tego warunki ............ 3
Lekcya II- Wtorek, 10 grudnia 18-1-2. Obecność dla Słowian. — Mesyanizm. Postęp jest szeregiem objawień. (Hówny jego dogmat. — Słowo. — Każda narodowość jest rozwinięciem jednego słowa, jednej myśli wcielonej. — Różnica między mędrcami a filozofami. Prometeusz i Epiineteusz. — Kodeksy, ustawy, porządki ludakio względem ewangelii; teorye, retoryka, dziennikarstwo względem literatury. — Przeszłość stawi opór. Xaród najbardziej uciśniony przez przeszłość. — Co jeden z poo-tów polskich mówi o poezyi.........11
Lek cya III. Wtorek, 20 grudnia 1842. Jak literaci i poeci słowiańscy pojmują swoje powołanie. Krytyk M. Grabowski. Poeci: Zaleski, Puszkin. — Wpływ tajemniczy Byrona na poetów słowiańskich. Źródło, skąd pochodził — Napoleon. . . 19
Lokcya IV. Wtorek, 27 grudnia 1842. Jak pisarze czescy pojmują eel swych usiłowali. — Pogląd dyplomacyi austryac-kioj na ruch słowiański w Czechach. — Leon de Thun. — Co to jast Austrya. — Rada Czechom........30
Lekcya Y. Wtorok, 10 stycznia 18ÓH. Teraźniejszość słowiańska rozstaje się zo swoją przoszłością bez wstrętu i wzgardy. Przedśpiew Kollara, epilog Groszczyńskiego. — Kuch między poetami słowiańskimi na hasło, dane przez Byrona. Goszczyń-ski, Zaleski, Malczewski, Puszkin.— Nowo drgnięcie w poezyi rosyjskiej: wiersz Chamiakowa do NapoJeona. — „Przeznaczenie geniusza", wiersz lloszczyńskiego. — O co chodziło w sporze między klasykami i romantykami. — Poozya słowiańska w zawieszeniu i oczekiwaniu. Epoki sztuki i epoki czynu. . . 42
Lekcya VI. Piątek, 13 stycznia 1843. Badania starożytności słowiańskich I.: Potrzeba dowodów materyalnych. Erndycya stanowi materyał nauki. — Starożytność Słowian i ślady ich bytu po całej Europie — Poszukiwania w starożytności ach słowiańskich rzucają światło na początki Judu rzymskiego. —
Str.
Wyrazy, niezrozumiałe dla historyków i prawników, objaśnia mowa słowiańska. — Po d_ragiej stronie Bosforu te ?ime na-zwiska ludów. — Mała Azya, Mała Ruś, Mała Polska. — Żródio-słów najdawniejszego nazwiska Słowian. — Assyrya i Syrya. Assur biblijny nie ma potomków w Syryjczykach dzisiejszych: zaginął zupełnie. — Nazwiska bóstw i władców assyryjskich są słowiańskie. G-rzech plemienia. (Nabuchodonozor — Nie Bóg, jedno car). — Za ten grzech Assur starszy sbarany zagładą, młodszy niewolą. — Czas pokuty Słowian dobiega kresu. — Wskazówki i dowody piśmienne........
Lekcy a VII. Wtorek, 17 stycznia 1843. Badania starożytności słowiańskich 11: Poparcie powyższych domysłów dalszymi dowodami. — Wizerunki Słowian na kolumnie Trająna. — To samo podanie o Gordyaszu, co o Piaście.—"Historycy: Lelewel, Szafarzyk, Potocki. — ŁListorya losów rodu słowiańskiego w pomnikach sztuki. — Kolos północy. — Posąg, zwany Scyta, Niewolnikiem albo Szlifierzom. — Płaskorzeźby kolumn i luków tryumfalnych.—Karyatydy. — Grladyator konający. .
L o k c y a YIII. "Wtorek, 24 stycznia 1843. Poezya, ruch ducha, łączy dwa przeciwne krańce bytn narodu lub plemienia. —- As-sur i mosyanizm. — Odstępstwo i mesyanizm fałszywy. — Rozbiór Niebosklej Komedyi. — Oo to jest rzeczywistość. — Dramat proroczy. — "Walka przeszłości z przyszłością. —¦ Hrabia, bohater dramatu...........
Lekcy a TS. Wtorek. 31 stycznia 1843. Dalszy ciąg Niebo-skiej Komedyi. Orzeł — symbol potęgi politycznej. Hrabia, skuszony przez niego, w imię przeszłości podnosi oręż na przyszłość. — Wstęp do części trzeciej dramatu. — Pankracy, wy-obraziciel przyszłego porządku rzeczy, łlesyasz fałszywy. — W charakterze jego przebija się. charakter wszystkich ludzi, którzy mieli posłannictwo niszczenia. — Przesada w przyznaniu jego mocy samej siło rozumu. — ł'ilozofia narodowa polska i Emerson, filozof amerykański, naznaczają nizkie miejsce rozumowi. —Autor zapatruje się na chrystyanizm, jak Chateau-"briand, tylko ze strony poetycznej........
Łekcya X. Wtorek, 7 lutego Iti43 Dalszy ciąg Niebosklej Komedyi. Zejście sifj Hrabiego z 1'ankracym. — W scenie tej odbija się cała tajemnicza tragiczność ostatniej epoki dzipjów Polski. — Starcie się naczelników wyobraża walkę dueba, poprzedzającą zawsze bój na polu. — Widać, który zwycięży, przy którym siła — ale prawdy uiemasz przy żadnym, jost ona wyżej nad obydwoma: zwycięstwo nio wyjdzie ua korzyść zwy-
95
Ciężcy............
Lekcy a XI. Wtorek, iii lutego 1843. Ostatnia część Nie-boskiej Komedyi Opis pola bitwy. Bunt w twierdzy. Bitwa. Samobójstwo Hrabiego. Tryumf ludzi nowych. Kłopot ich naczelnika po zwycięstwie. Wewnętrzny jego niepokój i zgon na widok znaku na niebie. — Autor dotknął tu wszystkich punktów mesyanizmn polskiego. — Plemię słowiańskie jest powołane utworzyć rząd, nowy w dziejach ludzkości. — Ufność lu-
105
dai powołanych w przeznaczenie. — Anegdota, o wodzu mongolskim- i wilku — Nleboska Kotnedya i Gigantomachia Kordec-UiegO- — Narodowa wiara polska w działanie świata niewidomego na widomy i zgodność w toni pojęć Emersona. . . ¦ 110
Lekcy a XII. Piątek. 3 marca 1843. Badania starożytności słowiańskich III.: Lepsze poznanie mitologii [słowiańskiej zmieni stan teraźniejszy ogólnych wiadomości mitologicznych. — iii-storya prac naukowych w tym przedmiocie. Sowa epoka dla nanki mitologicznej. Kreutzor. — Wyjście na scenę systomu mitologii litewsko-słowiań^kiej. Ilaniisch. Nork. Zgodność Ku-ftiiM'skiego, Ossolińskiego i Narbutta z Norkieni co do Wudy-nów. — Wszystkie religie pierwotne pochodzą a natchnienia; doktryna i sztuka krzywią je i gubią. Ważność tradycyi słowiańskiej utrzymanej czysto. ........ 127
L e k c y a XIII. Wtorek, 7 marca 1S43. Badania starożytności słowiańskich IV: Mitologia jest religią pierwotną, a religia atanowi istotę ludów. — Trzeba wydobyć, co jest najistotniejszego w roligii Indów, żeby zobaczyć poteni, jak się to rozchodziło z ludanii po świecie.— Dogmat wszystkich wiar starożytnych: Bóg jeden i powszechny. — Cześć słońca i księżyca.— Teorya Norka. — Znaczenie wszystkich obrządków jakiejkolwiek czci religijnej.—- Wykład post.ępu objawień przeciw Norkowi. — Najwyższość religii chrześcijańskiej. — Znaczenie tradycyi.— Ludzka skłonność do nadużyć ezość religijną, będącą środkiem do celu, czyni samym celem. — Jakie mają przeznaczenie Słowianie, wolni od skrzywień przez doktrynę i sztukę. 136
Lekcy a XIV. Wtorek,. 14 marca 1843. Badania starożytności słowiańskich V": Rzut oka na mitologię słowiańską z odniesieniem do powziętych "wyobrażeń ogólnych. — Ilanusch. Nazwiska słowiańskie odpowiednio indyjskim. ¦— Dankowski. Nazwiska słowiańskie w mitologii greckiej.— Jak daleko pusz-e^aó się można drogą wywodów etymologicznych. Cochy, odróżniające mitologie. Charakter podań słowiańskich. — Piętnem rodu słowiańskiego jest oczekiwanie, — Czego ten ród mógłby spodziewać się od dzisiejszego kierunku cywiiizacyi. — Koha-bilitacya rolnictwa. Zgodne a tem zdanie Einorsona. — Cywili-zaoyę i barbarzyństwo jak należałoby uważać w Słowiań-fezczyżnie..............147
Lekcy a XV. Piątek, 24 marca 1843. Badania starożytności słowiańskich VI: Mitologia litewska. Lud litewski w swoim, języku i w swoich podaniach dzierży klucz wszystkich zagadnień. — Zdobywczy wylew Litwy. —Charakter ludu litewskiego. — Jest on odłamem narodu, zawierającym części wszystkich jego pierwiastków składowych. — Spójnio jego a Polską. —¦ Wpływ", jaki wywarł na północną Europę; przyczyna obecnej ni o czynności: jest także ludem oczekującym.....159
L o k c y a XVI. Wtorek 4 kwietnia, 18-13. O dramacio pod w"zglo.dom ogólnym. — Koleje i znacaenio jego w ciągu każdej epoki. — Cudowność w dramacie. — Trudność napisania dramatu Prawdziwie słowiańskiego, — Dymitr Puszkina, Obylicz Miluty-
Str.j
nowicza, Nieboska Komedya. — Żaden teatr dzisiejszy nie jest dostateczny dla dramatu żądanego. ¦— SztukmistrzOwstwo dramatyczne chłopów słowiańskich. — Lud słowiański posiada wielką zdolność uwiolbiania : najbardziej go porywa słowo. ¦—
0 wprowadzaniu na scenę świata nadprzyrodzonego. Homer w tym względzie jest więcej chrześcijaninem od chrześcijan. — Wzorowy wstęp Milutynowicza.........161
Lekcy a XVII, "Wtorek 2 maja 1843. Kwestya filozoficzna.— Historya myśli europejskiej jako wstęp do ocenienia, stanowiska, które zajmuje geniusz słowiański. — Kartezyusz. Spinoza. Kant, Flchte. Hegel. — Ostateczny wynik pracy myśli europejskiej.— Dlaczego Słowianie- nie wdawali się w te roboty filozoficzne
1 skąd się ono wzięły, — "Wpływ narodowości i pozycyi osobistej filozofa na system, przez niego tworzony. — Filozofia niemiecka jest prawdziwie pruską.........178
Lekcy a XVIII. Wtorek, 9 maja 1843 Przeciwdziałanie kierunkowi myśli, górującemu w Niemczech. Herder. Jakobi. Schlegel. Scheliing. ¦— Ludzie czynu i poeci stawią zawsze opór filozofii scholast.ycznoj — Cokolwiek jest jeszcze życia rzeczywistego u filozofów niemieckich, biorą to z krajów obcych. — Podobieństwo między głosami szkół filozoficznych i panującymi w Prusieoh, — Król pruski. — Dwa nazwiska polskie zamykają roawój filozofii niemieckiej. — Skąd pochodzi oddawanio się Polaków -w umysłową niewolę Niemców. — Filozofia niemiecka nie przyjmie się nigdy ani u Francuzów, ani u Polaków. . . 189
Lekcy a XIX, "Wtorek, 16 maja 1843. Badania starożytności słowiańskich VII,: Własność dzisiaj. — Pojęcia w tym "względzie starożytnych Greków i Kzymian. — Zgodne z rzymski orni wyobrażenia i zwyczaje u Słowian. — Urządzenie gruntów w gminie słowiańskiej. — Przedsięwzięcia roformatorskie St. Simonistów i Furi ery stów.............20L
Lek cya XX, "Wtorek, 22 maja ]&13. Badania starożytności słowiańskich VIII: Własność podług kodeksu. >— "Własność podług zwyczaju słowiańskiego. — Nie było dziedzictwa Bierni u Słowian, — Najmłodszym dawane pierwszeństwo. — Własność szlachecka u Gorniaiiów, Grallów, Słowian. — Starostwa w Polsce. — Skutki zmian, zaprowadzonych, w różnych częściach Polski przez kodeks francuski, rząd pruski i rząd austryacki. — Wyobrażenia tradycyjne szlachty polskiej co do własności i pieniędzy. ¦—Radziwiłł i jogo dukat, — Żydzi. Cyganie. Ekonomiści, 215
Lek cya XXI. Piątok, 2 czerwca 1843. Trentowski i jego system. — Nicość tego systemu i szalbierskie podawanie go za chrześcijański. — Filozofia niemiecka stara się tylko wytłumaczyć i usprawiedliwić, co jest. -¦- Nie wpłynęła ona aa żadną zmianę politycznego i cywilnego stanu Niemiec. — Ulepszenia "w tej mierze Niemcy są winne Francyi i po części Polsce. Moc spojenia ludzi nie leży w systemach filozoficznych. — Deus ex machina; słowo Napoleona, gaszące wojnę domową Szwajcarów, 227
L o k c y a XXII. Wtorek, 6 czerwca 1843. Karta konstytucyjna Heglowska i anarchia w filozofii. — Stronnictwa iilozc-

Str.
fów pruskich, oznaczono nazwiskami stronnictw francuskiej izby parł ani elitarnej.— Cieszkowski o stanowisku Lamartina, — Jego list do Micheleta berlińskiego. Jego system.—Xie mówiąc o duchu, stworzył piękna definicyę ducha. — Jak pojmuje nieśmiertelność duszy. — Niemcy niesłusznie porównywają Kanta do Kopernika. — Filozofia niemiecka chce dać obrót światu moralnemu nie koło jego słońca, ale koło swojej katedry. — Rady Cieszkowski emu. Powinność filozofii polskiej. . . . 23G
L e k c y a XXIII. "Wtorek, 19 czerwca 1843. W czem nakoniec filozofowie -uznali criterium pewności. — Filozofia scholastyczna oparła się na metodzie. — Co to jest metoda. — Przedstawienie metody Heglowskiej. — Gdzie osadzają criterium De Maietre, Lamenais. Leroux, Enierson, Oieszkowski,— Przeczucie, fatum — Jak ważną rolę gra narodowość........248
Lek cya XXIV. Wtorek, 20 czerwca 3843. Szkoły filozofii niemieckiej, zwanej religijną, i Ludwik Królikowski. Co do criterium: Schlegel, Schleiermacher, Solger; Królikowski staje między nimi a Ciesakowskim. — W czem wyższy od Cieszkow-skiego, a w czem Oieszkowski ma -wyższość nad nim — Ułomność systemu Królikowskiego. — Czy filozof może założyć społeczeństwo? ............255
Lekcy a XXV. Wtorek, 27 czerwca 1843. Zamknięcie roku. Krótki rys dziejów słowiańskich z zastosowaniem prawd, okazanych w ciągu wykładu, — Ideał państwa liosyi. — Ideał rzeczy po sp o litej Polski. — Stary stan rzeczy w Slowiańszczyźnie już się kończy: śmierć moralna Lecha, Czecha i Kusa, — Człowiek wielki. — Duch nowy. —Wojsko Słowa epoki nowej. 265



WIELKOŚĆ 19X12,5CM,TWARDA OPRAWA,LICZY IX+278 STRON.

STAN:OKŁADKA DB/DB+,ŚRODEK BDB-/DB+ .

WYSYŁKA GRATIS NA TERENIE POLSKI / PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA ,W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .

WYDAWNICTWO KSIĘGARNI H.ALTENBERGA WE LWOWIE 1911.

INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.

PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"

NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!

ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE

ZOBACZ STRONĘ O MNIE