Grzegorz Dziamski
Format: 175x215 mm
Ilość stron: 294
Nowatorska praca, która łączy zagadnienia współczesnej teorii sztuki, krytyki sztuki i estetyki oraz praktyki artystycznej. Tematem książki nie jest historia sztuki konceptualnej, chociaż wiele w niej odniesień do historii. Celem rozważań autora jest ukazanie przełomu konceptualnego i jego znaczenia dla współczesnej praktyki artystycznej - twórczości artystycznej i towarzyszącej jej refleksji. Sztuka konceptualna była największą rewolucją w sztuce II połowy XX wieku. Zmieniła myślenie o sztuce w sposób tak radykalny, że można mówić o zmianie paradygmatu artystycznego, który stał się podstawą całej współczesnej praktyki artystycznej.Conceptual Breakthrough and its impact on the theory and practice of art The book is not about the history of conceptual art, though it contains many references to the history. Its purpose is to show the conceptual breakthrough and its significance for the contemporary art and its theory. The conceptual art was the greatest revolution in the second half of the 20th century. It changed our way of thinking about art so radically that in fact we can speak of a paradigmatic change, creation of a new artistic paradigm which laid foundations for the entire contemporary artistic practice. This paradigm was developed by artists themselves, it stemmed from their artistic practice and therefore it is difficult to be reconstructed. Conceptual art was born in the Anglo-Saxon countries, in the United States and the United Kingdom and as such referred to the Anglo-Saxon artistic context, yet the conceptual attitudes came into existence in different parts of the world, often inde- pendently of the American & British conceptual art. How was it possible? The answer is as easy as surprising. Conceptual art could have been born much earlier than it actually did. After all, already Kasimir Malevich, Piet Mondrian and primarily Marcel Duchamp created quite solid foundations for conceptual art.SPIS TREŚCIWstępRozdział I. Przełom konceptualny: od antysztuki do sztuki1. Seth Siegelaub: "nie potrzebujesz galerii, żeby pokazywać idee"2. Barry, Weiner, Huebler, Kosuth3. Art & Language4. Kiedy szklanka wody staje się dębem5. Poza materialno-przedmiotowym paradygmatem sztukiRozdział II. Konceptualna teoria i praktyka1. Różnorodność praktyki konceptualnej2. Sztuka pojęciowa Henry Flynta3. Konceptualizm Sol LeWitta4. Konceptualizm analityczny5. Krytyka instytucji artystycznych6. Postmedializm7. Konceptualna teorio-praktykaEkskurs 1: Portret artysty konceptualnegoRozdział III. Gdzie jest dzieło w sztuce konceptualnej?1. Dematerializacja dzieła sztuki2. Sztuka jako idea3. Dzieło w sztuce konceptualnej4. Tautologiczność sztuki konceptualnejEkskurs 2: Artyści-pisarze: rola autokomentarzaRozdział IV. Konceptualizm, postkonceptualizm, neokonceptualizm1. Upolitycznienie sztuki konceptualnej2. W stronę sztuki pokonceptualnej3. Postkonceptualizm4. Od sztuki konceptualnej do neokonceptualnej5. Od brytyjskiej filozofii do francuskiej teoriiEkskurs 3: Dlaczego w sztuce konceptualnej było tak niewiele kobiet artystek?Rozdział V. Spór o sztukę konceptualną w Polsce1. Ruch konceptualny2. Zapowiedzi sztuki konceptualnej3. Wstępny bilans polskiej sztuki konceptualnej4. Konceptualizm i fotografia5. Spór o sztukę konceptualnąRozdział VI. Konsekwencje przełomu konceptualnego1. Czy sztuka potrzebuje teorii?2. Sztuka jako praktyka teoretyczna3. Dokumentacja sztuki4. Sztu-ka w kulturze reprodukcji5. Dokumentowanie sztuki jako nowa praktyka artystyczna6. Dzieło sztuki jako fakt instytucjonalnyLiteraturaIndeks nazwiskConceptual Breakthrough and its impact on the theory and practice of art (Summary)